Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tekniske data for EQC

Startet av Trond.m, mandag 06. mai 2019, klokken 16:19

« forrige - neste »

Trond.m

#120
Jeg må jo si at vi har grunn til å forvente at bilen har varmepumpe.

https://elbilforum.no/index.php?topic=43221.0.  Ref svar #5

Jeg har blitt lovet litt mer informasjon om effekt på varmeanlegget, og kanskje litt info om varmepumpen som vi ikke helt vet om er der eller ikke.
Kan dele informasjonen når jeg får svar.

Øyvind.h

Ja det er jo påpekt at den har varmepumpe både i pressemateriale og i kommunikasjon fra sjefsingeniøren for EQC. Når jeg i tillegg har hørt den jobbe er det kun avklaring av når den går som mangler for min del :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#122
En mulighet er at den har en varmeveksler som får energi fra kupeluften (utluft) og motor og eventuelt en varmepumpe som løfter temperaturen. Da vil man redusere forbruket av energi til oppvarming under kjøring, men gir ingen effekt når bilen ikke er i drift. Energiforbruk under forvarming betyr normalt ikke så mye. Er spent på å lære mer om dette  ;)

Trond.m

Ser ut som om de har moderert informasjonen om varmepumpe i presseinformasjonen etterhvert. Nå har de sluttet å skrive sofistikert og de beskriver ikke spesifikt varmepumpe...bare en «varmepumpefunksjon» hva det skulle være.

« The integral overall cooling concept of the EQC, consisting of a heat pump function and two electric PTC heater boosters, not only includes the power electronics, the electric motor and the rotor, but also the battery. The entire battery system is liquid-cooled. At low temperatures a battery heater ensures outstanding performance and efficiency (see Climate control section»


Egil Fonn

I dag tidlig hørte jeg at varmepumpen var aktiv på min bil også :) Ute temp ca 5 varmegrader. Da har bilen fungerende varmepumpe :+1:
Det at den av og til er inaktiv kan ha med høy luftfuktighet og temp rundt 0 grader. Blir fort rimdannelse på fordamperen ved slike forhold og da går det mye energi til avriming. Virkningsgraden blir da så dårlig at det lønner seg å bruke PTC elementene.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#125
Ja, det betyr i det minste at det ikke er noen feil med din bil 👍

Litt rart at BOS sier at den ikke har en tradisjonell varmepumpe slik man kjenner fra andre biler. Jeg venter på en forklaring fra BOS om hvordan bilen faktisk skal virke. Det går jo heller ikke an å lese av hvor mye energi den bruker til oppvarming når man står stille. Da står jo forbruket på maks, dvs. større enn 50 kwh/100 km.

Øyvind.h

#126

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 26. oktober 2020, klokken 17:33
I dag tidlig hørte jeg at varmepumpen var aktiv på min bil også :) Ute temp ca 5 varmegrader. Da har bilen fungerende varmepumpe :+1:
Det at den av og til er inaktiv kan ha med høy luftfuktighet og temp rundt 0 grader. Blir fort rimdannelse på fordamperen ved slike forhold og da går det mye energi til avriming. Virkningsgraden blir da så dårlig at det lønner seg å bruke PTC elementene.
Kan hende den ikke jobber når under de mest ugunstige forholdene ja. Men kjenner jeg trenger en vinter for å erfare når den slår inn og når den ikke slår inn. Den jobbet når jeg forvarmet hjemme i et par pluss, men ikke på fjellet i ca 1-2 minus. Blir interessant å erfare om en hører den inne i kupeen slik jeg erfarte i en annen tysk bil.
Og ikke minst - om den støyer betydelig mer i -15 enn den gjør rundt 0. Det gjør vel de fleste varmepumper ettersom kompressoren må jobbe mye tyngre da.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#127
Jeg fant denne interessante uttalelsen i en omtale av EQC:

The liquid-cooled battery pack utilizes a heat pump that draws heat from the battery to warm the cabin in cold weather.

La oss håpe det ikke stemmer. Dumt å kjøre om vinteren med en varm kupe og et dypfryst batteri 😉

I Greencarreports.com står det akkurat det motsatte og det virker mer troverdig:

«Under the surface, the EQC makes use of the whole toolkit of thermal and preconditioning systems for the battery, which has 384 cells split over four larger modules under the floor (72 cells each) and two smaller ones under and just behind the back seat (48 cells each). One cooling circuit covers the power electronics (for the front and rear combined) while the other circuit is solely for the battery pack and has a heat pump that can scavenge heat to warm the battery in cold weather in all trims. The cooling systems are maintenance-free and sealed for the life of the vehicle»


Egil Fonn

Forbruksmåler viser totalforbruk kw/100km når bilen er i fart og kw/t når bilen står i ro. se foto.

Varme pumpen kan varme eller kjøle batteri og bruke overskuddsvarme til varming av kupe. Regner med ingeniørene hos Mercedes kan jobben sin. En lang kald vinter og finne ut hvor god bilen er i kulde. Håper batteriet er isolert og holder bra på varme som det gjorde på I-Pacen.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#129
Takk. Det var nyttig at kwh/t vises i instumentet  :+1:

Vet noen om batteriet varmes under forvarming og eventuelt under visse forutsetninger (utetemperatur).

Er det noen som bruker OBDII til å lese ut informasjon som batteritemperatur etc ?

Egil Fonn

Mine erfaringer så langt:  Batteriet forvarmes ved behov om tilkoblet 32A lader. Om tilkoblet mindre lader regner jeg med at klimatisering før avreise må programeres på forhånd for at den skal rekke å varme batteriet med lite tilgjengelig strøm fra nett. Tror ikke den forvarmer batteri om ikke tilkoblet lader. Finner ut mer om dette utover vinteren.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Ja, det høres fornuftig ut at batteriet ikke forvarmes fra batteri. Det eneste unntaket er kanskje hvis temperaturen er så lav at det er fare for skade.
Litt rart av det ikke finnes teknisk dokumentasjon på varmestystemet. Jeg forsøkte å få snakke med noen hos importøren, men fikk beskjed om at det ikke er mulig. De hadde imidlertid en teknisk support avdeling man kunne ringe som kostet 26 kr pr. minutt. Da ringer jeg heller en spåkone  :o

Trond.m

#132
Denne hadde jeg glemt, og jeg ser at vi har diskutert dette med VP tidligere 😉

Det står vel egentlig nokså mye om systemet her:

https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Climate-control-Pleasantly-climatised-interior-from-the-start.xhtml?oid=40995517

Det er vel tydelig at varmepumpen ikke bruker luft som energibærer, men overskuddsvarme fra kupe og batteri. Har litt vanskelig for å se at man kan ta varme fra batteriet om vinteren med mindre man driver med ekstrem kjøring. Og om sommeren når man trenger AC er det vel heller ingen god ide å flytte varme fra batteri til kupe. Så dette forstår jeg ikke helt logikken bak, men å bruke en varmeveksler og varmepumpe for å utnytte energien fra veltilasjonsanlegget gjør man faktisk i huset der vi bor. Det forklarer jo hvorfor man har null effekt ved forvarming av bilen.

Mercedes sin løsning skiller seg klart fra andre, eks. BMW iX3 som bruker varmpumpen til å varme både kupe og batteri. Uteluften brukes da som varmekilde. I utgangspunktet gir vel en VP 70-75 % energibesparelse ved 0 grader, men hvor mye det i praksis utgjør i redusert forbruk er det umulig å vite. 95 % av mine turer starter fra varm garasje, og da har det nok minimal betydning.

Grosor

Jeg leser beskrivelsen av systemet som et med en ordinær varmepumpe som er tilgjengelig til å forvarme bilen slik man er vant til fra andre elbiler. Se mine understrekinger, særlig siste avsnitt.

Mulig systemet er utsatt for ising ved lave temperaturer og høy luftfuktighet og er litt konservativt programmert...

SitatA sophisticated system with a heat pump and electric heater boosters pre-climatises the interior, ideally when charging. This increases range, as the energy requirement from the high-voltage battery can be greatly reduced. The EQC also uses the waste heat from the battery as an energy source. The integrated overall cooling concept, which cools both the power electronics and the rotors of the electric motors, is also designed for efficiency.

SitatIn the EQC Mercedes-Benz uses a sophisticated system with a heat pump function and two electric PTC (Positive Temperature Coefficient Thermistor) heater boosters. A heat pump – also familiar from domestic appliances – operates on the same principle as a refrigerator, transporting heat from a lower to a higher temperature level. This means that "cold thermal energy" [1], which occurs particularly frequently in electric vehicles, can be used to heat the interior."
[1] Temperatures just a few degrees above zero which are not perceived as warm.

SitatFor the best possible climate control compromise between efficiency and comfort (both in terms of interior temperature and air humidity), the influencing factors of battery temperature, outside temperature, humidity and dewpoint are registered and evaluated. Operation of the heat pump improves efficiency over a wide outside temperature range.

Other new features in the EQC are the water-cooled condenser and regulation of the chiller (evaporator) by an electric expansion valve. This allows more usable performance, and this can be better managed. As a result the temperature at the evaporator does not suddenly change when the chiller is required to increase its performance.

The water-cooled condenser feeds the heat from the refrigeration circuit into the heating circuit. It also ensures that the heat from the supply air and recirculated air, the waste heat of the compressor and the waste heat of the battery are available to heat the interior. In the ideal case these heat sources are sufficient to heat the interior energy-efficiently with the heat pump down to outside temperatures below 0°C without having to activate the PTC heater booster.

Trond.m

#134
Og hvor mener du den henter varmen fra da ? Siden varmeagasinet er overskuddsvarme fra batteri og ventilasjon, så er den nok dessverre ikke som andre elbiler. Men jeg har for liten erfaring til å si om ingeniørene hos Mercedes har levert noe bedre enn andre ingeniører, eller om økonomene har fått bestemme  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA