Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tekniske data for EQC

Startet av Trond.m, mandag 06. mai 2019, klokken 16:19

« forrige - neste »

Grosor


Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Trond.m

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 23. oktober 2020, klokken 21:24
Jeg vil si du ikke er i tvil når varmepumpen jobber. Går den ikke hører du bare sus fra ventilasjonsanlegget. Når den jobber hører du den klassiske AC/kompressor lyden. Test en morgen når det er kaldt ute. Jeg kan se om jeg får tatt opp lyd i morgen. - 3 her på fjellet :)
Jeg forvarmet bilen ad hoc via appen i dag tidlig. Temperaturen var minus 2.
Hvis den brukte varmepumpe med kompressor, så må det være verdens mest stillegående varmepumpe. Synes også forbruket av så høyt at det tyder på at det ikke er VP i drift. SOC falt 4 % på ca 20 minutter, noe som kan tyde på en effekt på 6 kW. 

Egil Fonn

#108
Om varmepumpen er super stillegående så må uansett kulde signaturen være synlig en plass ved bruk av ir kamera.
Konkluderer med at varmepumpe ikke er i drift på min bil. Nærmer seg 25000km A service nå. Skal be verksted sjekke opp dette da.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

d386yv

Sitat fra: Egil Fonn på søndag 25. oktober 2020, klokken 08:48
Om varmepumpen er super stillegående så må uansett kulde signaturen være synlig en plass ved bruk av ir kamera.
Konkluderer med at varmepumpe ikke er i drift på min bil. Nærmer seg 25000km A service nå. Skal be verksted sjekke opp dette da.

Vet ikke hva slags IR kamera du bruker, men i tilfelle du ikke visste, må emissiviteten på objektet du ser på typisk være ganske høy for at IR kamera skal fungere. Metalliske overflater har typisk for lav emissivitet for måling for eksempel. Maling eller annen behandling kan øke emissiviteten nok til å måle. Enkelte teiper har også riktige optiske egenskaper. Kapton tape er f.eks. enkelt å få tak i og kan fjernes etter måling i motsetning til maling.

Trond.m

Litt rart om varmepumpene ikke er hørbare. Finnes det varmepumper uten kompressorer som lager støy ? Eller kanskje de har en varmeveksler som benytter overskuddsvarme fra motor og drivverk og som dermed åpenbart ikke har noen funksjon ved forvarming ?

Egil Fonn

Ir kamera burde avsløre om varmepumpe er i drift. Mye lakkerte flater og plast deler i bilen. Kaldluft som dumpes fra varmepumpen treffer omliggende materialer som kan måles. Testet på husvarmepumpen, Veldig enkelt å lese kalde og varme flater på denne.

Testet forbruk ved vedlikeholds varming av kupe i dag. Bilen var kjørt 3 mil og ble parkert med kupevarme på. 0 grader ute 18 grader i bil. En prosent batteri ble brukt på 26min. Dvs 0,8kw/26x60=1,85kw effekt. Synes dette er for høy effekt til at det skal være varmepumpe i drift. Om det er slik at det kun er spillvarme fra drivverk og batteri som blir behandlet av varmepumpe så vil nytten av dette kun bli ved lengre turer.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

jevel

SitatPre-entry climate control: This ensures that the vehicle interior is already at the desired temperature on departure. It can be programmed directly via MBUX or via the Mercedes me App. A sophisticated system with a heat pump and electric heater boosters pre-climatises the interior.

Fra https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/The-new-Mercedes-Benz-EQC-The-Mercedes-Benz-among-electric-vehicles.xhtml?oid=40995157

Trond.m

#113
Det står at den benyttes til å varme kupe. BMW skriver at de har varmepumpe for å varme kupe og batteri. Skulle gjerne sett detaljert informasjon om varmepumpen i EQC.  Hvor henter den varmen, når kobles den inn og hva er virkningsgraden ved eks. 0 grader og minus 10.  Det tyder ikke på at den benyttes når man forvarmer bilen fra batteri og da synes jeg det er en utrolig dårlig løsning. Riktignok vet jeg at noen i3 eiere har ønsket å forvarme med tilkobling til nett uten å bruke varmepumpen. Grunnen er at varmepumpen forstyrrer naboer og ved tilkobling til nett kunne det eventuelt vært en innstilling om VP skal benyttes eller ikke.

Siste: Startet forvarming fra batteri nå. Da var det en tydelig lyd av en kompressor. Kanskje varmepumpen bare kobles inn over en viss temperatur ?

Øyvind.h

Testet forvarming før skitur i går. Da hørte jeg ikke varmepumpen. Får se an ut over vinteren om jeg blir klok på når den går eller ei.
For som nevnt - du er ikke i tvil når du hører den. Standard kompressor durelyd. Når den ikke går hører du bare vifte. Begge deler støyer relativt lite, men det er null problem å kjenne igjen kompressoren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#115
Ja, det måtte være kompressoren jeg hørte i går kveld. Men da sto bilen i en garasje som holdt 10 grader. Ganske lav lyd, men typisk kompressorduring . Omtrent samme lyd som en liten 12V pumpe som man kan pumpe opp bilhjul med, og mye lavere lyd enn på i3. Håper ikke den svake lyden betyr at effekten er liten. Jeg ville forventet en VP som kunne levere minst et par kw, og kanskje en kompressor med effekt på 1 kW. Det hørtes nærmest ut som en som gikk på 12V batteri   ;)

Trond.m

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 25. oktober 2020, klokken 22:01
Testet forvarming før skitur i går. Da hørte jeg ikke varmepumpen. Får se an ut over vinteren om jeg blir klok på når den går eller ei.
Nå har jeg snakket med en som har jobbet hos importøren. Han sier at det ikke er noen varmepumpe i EQC. Så hvis man hører den er det kanskje litt rart. I pressematerialet fra Daimler står det at det er en sofistikert løsning med varmepumpe...en virtuell varnepumpe kanskje 😉

Øyvind.h

Kan ikke si jeg synes det er rart at man hører noe bilen er oppgitt å ha jeg :)
Men det gjenstår å forstå når den aktiveres, for den høres ikke alltid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m


Øyvind.h

Ikke dårlig :) Med sjefsingeniøren for EQC på laget også :D
Bra importøren avslørte komplottet.
Spøk til side - EQC gjorde det ikke særlig bra i vinterrekkevidde-testen, så selv om den har varmepumpe kan det være den ikke er godt programmert. Eller uhensiktsmessig programmering av varmesystemet samlet sett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA