Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tekniske data for EQC

Startet av Trond.m, mandag 06. mai 2019, klokken 16:19

« forrige - neste »

Håvar

#75
Ifølge elbil.no er maks ladestrøm på AC 7,4 kW.
https://elbil.no/elbil/mercedes-benz-eqc-400-4matic/
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Kires

Ja klar over at de har kun 7,4 kw i dag. Det blir for dårlig da den ikke utnytter seg av 3 fas. Så i mitt tilfelle får jeg bare 3.6kw lading hjemme og på hytta vs 11kw på i3'en vår
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Håvar

#77
I brosjyre spesifiserer de at den tar 3-fas 16A:
"AC: Med wallbox hjemme kan du lade EQC med opptil 7,4 kW/t som gjør
det mulig å få bilen fulladet over natten. Dette forutsetter at det er 230V
32 A eller 400V 3 fas 16 A, begge disse alternativene gir maksimalt 7,4
kW/t. "
(Tydelig at de ikke er helt trygge på kW og kW/t  ::) )

Edit: ser de konsekvent bruker kW og kW/t feil i brosjyren

https://www.mercedes-benz.no/passengercars/mercedes-benz-cars/models/eqc/specifications/engine/_jcr_content/par/interactions_3856.attachments.0.Mercedes-Benz_EQC_Kundeprospekt.pdf
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Orbit

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. august 2019, klokken 23:03
Batteriet ser ut til å være 85,7kWh brutto.

Selv om maksimal spenning er 408V og batteriet leverer 210Ah, så blir ikke bruttokapasiteten produktet av dette. Spenningen faller en del under bruk, så kWh blir et vektet snitt av spenning og strøm. Jeg vil tippe (uten å kjenne kjemien de bruker eksakt) at en snittspenning under utlading på 380V nok er næmere sannheten. Det gir i så fall en bruttokapasitet på ~380V · 210 Ah ≈ 80kWh
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kires

#79
Sitat fra: Håvar på tirsdag 20. august 2019, klokken 12:33
I brosjyre spesifiserer de at den tar 3-fas 16A:
"AC: Med wallbox hjemme kan du lade EQC med opptil 7,4 kW/t som gjør
det mulig å få bilen fulladet over natten. Dette forutsetter at det er 230V
32 A eller 400V 3 fas 16 A, begge disse alternativene gir maksimalt 7,4
kW/t. "
(Tydelig at de ikke er helt trygge på kW og kW/t  ::) )

Edit: ser de konsekvent bruker kW og kW/t feil i brosjyren



https://www.mercedes-benz.no/passengercars/mercedes-benz-cars/models/eqc/specifications/engine/_jcr_content/par/interactions_3856.attachments.0.Mercedes-Benz_EQC_Kundeprospekt.pdf



Jøss, ja da har jeg lært noe nytt i dag så da må jeg bare takke for det!
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Øyvind.h

Sitat fra: Orbit på tirsdag 20. august 2019, klokken 12:33
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. august 2019, klokken 23:03
Batteriet ser ut til å være 85,7kWh brutto.

Selv om maksimal spenning er 408V og batteriet leverer 210Ah, så blir ikke bruttokapasiteten produktet av dette. Spenningen faller en del under bruk, så kWh blir et vektet snitt av spenning og strøm. Jeg vil tippe (uten å kjenne kjemien de bruker eksakt) at en snittspenning under utlading på 380V nok er næmere sannheten. Det gir i så fall en bruttokapasitet på ~380V · 210 Ah ≈ 80kWh
Spørsmålet da blir om tallene oppgitt på bildet er med eller uten buffer. Ettersom netto oppgis å være 80kWh må det jo ligge noen kWh gjemt i topp og bunn ut over dette. Mener Bjørn fikk 12kW ved 100%, noe som tyder på noen kWh i toppbuffer i hvert fall.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Sitat fra: Orbit på tirsdag 20. august 2019, klokken 12:33
Selv om maksimal spenning er 408V og batteriet leverer 210Ah, så blir ikke bruttokapasiteten produktet av dette. Spenningen faller en del under bruk, så kWh blir et vektet snitt av spenning og strøm. Jeg vil tippe (uten å kjenne kjemien de bruker eksakt) at en snittspenning under utlading på 380V nok er næmere sannheten. Det gir i så fall en bruttokapasitet på ~380V · 210 Ah ≈ 80kWh
Det stemmer ihvertfall med de tekniske data BMW oppgir. 352 V 120 Ah.
Bruttokapasitet er også oppgitt til 42,2 kwh som stemmer eksakt med det man beregner fra oppgitt Volt og Ampere.

Orbit

BMW oppgir 352 V nominell spenning på i3, mens 408 V er maksimal spenning på EQC. Nominell spenning er nettopp et snitt av spenning over driftsområdet. Begge biler har 96 celler i serie (i3 96p, EQC 96p 4s), så med samme kjemi ville de hatt samme nominelle og maksimale spenning. Maksimal spenning på i3 er forresten 410V, så ganske likt EQC.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

Worst case kan det bety at selv om Mercedes hevder 80kWh er nettokapasitet så snakker de faktisk om brutto?
Kjenner du buffer i topp på I3? Dvs. hvor langt fra cellenes maks spenning lar pakken deg lade til?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Håvar på tirsdag 20. august 2019, klokken 12:33
I brosjyre spesifiserer de at den tar 3-fas 16A:
"AC: Med wallbox hjemme kan du lade EQC med opptil 7,4 kW/t som gjør
det mulig å få bilen fulladet over natten. Dette forutsetter at det er 230V
32 A eller 400V 3 fas 16 A, begge disse alternativene gir maksimalt 7,4
kW/t. "
(Tydelig at de ikke er helt trygge på kW og kW/t  ::) )

Edit: ser de konsekvent bruker kW og kW/t feil i brosjyren

https://www.mercedes-benz.no/passengercars/mercedes-benz-cars/models/eqc/specifications/engine/_jcr_content/par/interactions_3856.attachments.0.Mercedes-Benz_EQC_Kundeprospekt.pdf

Da har de samme løsning som eGolf med 2-fase lading fra 3-fase 400V. Spørsmålet er om det, som på eGolf, også fungerer på 230V 3-fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond.m

#85
Det var jo litt uklarhet om 80 var brutto eller netto i starten. I første prisliste var det beskrevet 80 kwh brutto kapasitet. Dette ble senere revidert til netto. Så hvis det er 80 kwh brutto, så må det være bevisst feilinformasjon. Det tar de nok ikke sjansen på, så jeg velger å tro at batteriet er ca 85 kwh brutto.

Hvorfor Mercedes velger i bevisst unnlate å informere om bruttokapasitet kan man imidlertid spekulere litt på. Har de noe å skjule ?

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på tirsdag 20. august 2019, klokken 13:30
BMW oppgir 352 V nominell spenning på i3, mens 408 V er maksimal spenning på EQC. Nominell spenning er nettopp et snitt av spenning over driftsområdet. Begge biler har 96 celler i serie (i3 96p, EQC 96p 4s), så med samme kjemi ville de hatt samme nominelle og maksimale spenning. Maksimal spenning på i3 er forresten 410V, så ganske likt EQC.

Det kan ikke stemme, 410V på 96 celler er 4,27V per celle.

Hvis bilene har 100 celler i serie så stemmer 408/410V bra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: TM på tirsdag 20. august 2019, klokken 14:20
Det var jo litt uklarhet om 80 var brutto eller netto i starten. I første prisliste var det beskrevet 80 kwh brutto kapasitet. Dette ble senere revidert til netto. Så hvis det er 80 kwh brutto, så må det være bevisst feilinformasjon. Det tar de nok ikke sjansen på, så jeg velger å tro at batteriet er ca 85 kwh brutto.

Hvorfor Mercedes velger i bevisst unnlate å informere om bruttokapasitet kan man imidlertid spekulere litt på. Har de noe å skjule ?

Hører Thomas anslår kapasitet til nærmere 90kWh basert på at bilen har snaut 30kW ladeeffekt på 96%.

Det viktigste nå for å få forståelse for nettokapasitet blir i hvert fall å få tak i en bil hvor batteriet er i orden og kjøre den fra tom til full og deretter lade den opp igjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. august 2019, klokken 13:49
Kjenner du buffer i topp på I3? Dvs. hvor langt fra cellenes maks spenning lar pakken deg lade til?

Jeg kjenner ikke hvor mange volt BMW tillater på cellene. I det omfattende opplæringsmaterialet fra da 60Ah kom, er det angitt at ca 4% av kapsiteten er sperret av på toppen (pluss 10% i bunn).
Sitat fra: Orbit på fredag 27. oktober 2017, klokken 16:45
BMW sitt interne undervisningsmateriell for 60Ah sier det er 10% buffer i bunn (alså 0% i display har egentlig 10% igjen). Det er også angitt at 4.9% i display (hvor motoreffekt reduseres) tilsvarer 14.2% på selve batteriet. Ekstrapoleres dette tallet, er 100% i display tilsvarende 96% på batteriet. Det skulle tilsi at 14% av batteriet er utilgjengelig. 22 kWh brutto · 86% = 18.9 kWh netto.

120Ah har 90% av brutto tilgjengelig, så der har de mindre buffer i prosent, men større i kWh, ift tidligere generasjoner.

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. august 2019, klokken 14:26
Sitat fra: Orbit på tirsdag 20. august 2019, klokken 13:30
Maksimal spenning på i3 er forresten 410V, så ganske likt EQC.
Det kan ikke stemme, 410V på 96 celler er 4,27V per celle.
Enig at det er høyt. Det er oppgitt som maksimal spenning i systemet, og kanskje ikke noe en oppnår ved lading (men evt kortvarig under regenerering på fulladet og varmt batteri).

Så tilbake til tråden og EQC. Det er i alle fall tydelig at de trenger litt internopplæring i elbilteknologi når de serverer svisker som dette i brosjyren:

  • Forbruk blandet: 22,2-25,0 kW/100 km]
  • Den tilgjengelige batterikapasiteten til EQC er på 80 kW
  • Med wallbox hjemme kan du lade EQC med opptil 7,4 kW/t
  • Med hurtiglading kan du lade EQC med opptil 110 kW/t

Ref antall celler, så har Mercedes selv oppgitt at antallet er 384, som i praksis vil tilsi 96 celler i serie.

Sitat fra: https://media.daimler.com/marsMediaSite/de/instance/print.xhtml?oid=43359518&ls=L2RlL2luc3RhbmNlL2tvLnhodG1sP3JlbElkPTEwMDEmcmVzdWx0SW5mb1R5cGVJZD0xNzUmb2lkPTQzMzU4OTYwJmZyb21PaWQ9NDMzNTg5NjAmYm9yZGVycz10cnVl&rs=0#toTitleThe latest-generation lithium-ion battery consists of 384 cells and is located in the vehicle floor, between the two axles. The battery system is modular in design, consisting of two modules with 48 cells each and four with 72 cells each. The powerful high-voltage battery has a maximum voltage of 405 V and a nominal capacity of 230 Ah.
Her snakker de faktisk om 230Ah, ikke 210Ah som på bildet tidligere i tråden. Jeg får ikke helt grep på modulkonfigurasjonen, men vil tippe de kombinerer en modul med 72 celler sammen med halvparten av en med 48, for å gi 96 i serie. Det er vanskelig å få til noen annen fornuftig konfigurasjon med 384 som totalantall. 405V maks batterispenning med 96 celler er 4.22 V per celle. Det er høyt til Li-ion å være.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

#89
Føler meg rimelig trygg på at ikke Mercedes pusher grensene for maks spenning på cellene.
Med så høy ladeeffekt nær maks soc er det nok også noen kWh buffer i topp.
380 nominell x230Ah gir ca 87kWh brutto.

Jeg tenker som så at det ikke er så nøye med nøyaktig brutto så lenge den er 84-90 området og 80 er netto. Dvs få ut 75-80 avhengig av hvor hardt man kjører.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA