Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tekniske data for EQC

Startet av Trond.m, mandag 06. mai 2019, klokken 16:19

« forrige - neste »

Trond.m

#45
Senket crossover er vel en riktigere karakteristikk og den blir vel omtalt som det i flere tester. Men at bilen er lav gir vel kanskje flere fordeler enn ulemper for gjennomsnitts-kunden nær de store byene.

Trond.m

#46
Har etterhvert mistanke om at det er en trykkfeil på illustrasjonen som viser en bakkeklaring på 97 mm. Når jeg måler på tegningen virker det som om den er nærmere 140 cm. Fortsatt lavt til å være SUV, men tilstrekkelig for de fleste. Og kjøreegenskapene på vei blir nok gode  :+1:

Rettet: ca 140 mm  ;)..Venter på å få offisiell bekreftelse fra BOS

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. mai 2019, klokken 16:07
Her er noen mål. Overraskende bredt bagasjerom på 110cm. Lengde 103,3cm.
bra, samme omtrent som i-pace, et par-3 cm dypere men EQC har mer kasseform.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: TM på mandag 13. mai 2019, klokken 18:49
Når jeg måler på tegningen virker det som om den er nærmere 140 cm. Fortsatt lavt til å være SUV, men tilstrekkelig for de fleste.
Vil tro 1,4m bakkeklaring holder til selv de værste hytteveiene i Norge ja
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

#49
Sitat fra: TM på mandag 13. mai 2019, klokken 18:49
Har etterhvert mistanke om at det er en trykkfeil på illustrasjonen som viser en bakkeklaring på 97 mm. Når jeg måler på tegningen virker det som om den er nærmere 140 cm. Fortsatt lavt til å være SUV, men tilstrekkelig for de fleste. Og kjøreegenskapene på vei blir nok gode  :+1:

Rettet: ca 140 mm  ;)..Venter på å få offisiell bekreftelse fra BOS

Ser det står på denne artikkelen at bakkeklaringen er 4cm lavere enn GLC, og GLC er 18-23cm over bakken med luftfjæring. Vet ikke om det finnes stålfjærer og på GLC, og hvor høy den eventuelt er. Men da kan 14cm stemme godt....som er det samme som en standard Tesla Model 3 (Performance er ca 1 cm lavere).
https://www.dinside.no/motor/vi-har-mott-mercedes-benz-eqc/69916412

https://www.klikk.no/motor/bil/biltester/mercedes-benz-glc-220d-4matic-test-3524879

Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Etter å ha sett noen tester i kveld virker det som en del viktig EV programvare er på plass.
Visning av restkapasitet ved ankomst destinasjon er på plass.
Det samme er integrert visning av ladestasjoner, ladetid ved behov for lading, om ladestasjonene er ledige eller ei samt starte og avslutte ladesesjon på laderen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Noen som vet om 4WD virker også når man rygger. Det vil jo kunne være situasjoner hvor det er nyttig med 4WD for å komme løs i dyp snø (spesielt med bakkeklaring på bare 10 cm). Kan ikke se noen teknisk grunn til at begge motorer ikke kan reverseres og det er vel bare å sette «minus» istedet for «pluss» i programvaren  ;)

4Matic Fanatic

Sitat fra: TM på søndag 19. mai 2019, klokken 09:07
Noen som vet om 4WD virker også når man rygger.
Det er jo 4Matic, naturligvis er det 4WD bakover også.

På den gamle E-klassen min kan rygging opp en bakke være litt utfordrende siden 35/65-fordelingen sender mer kraft til bakhjulene som da lett kan rive seg løs.
Med adskilte elektriske motorer på hver aksel styres dette mye bedre, og I-Pace'n har virkelig imponert meg på snøføre, regner ikke med at EQC er noe dårligere.

AppleKnocker

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. mai 2019, klokken 09:49
Sitat fra: TM på mandag 13. mai 2019, klokken 18:49
Har etterhvert mistanke om at det er en trykkfeil på illustrasjonen som viser en bakkeklaring på 97 mm. Når jeg måler på tegningen virker det som om den er nærmere 140 cm. Fortsatt lavt til å være SUV, men tilstrekkelig for de fleste. Og kjøreegenskapene på vei blir nok gode  :+1:

Rettet: ca 140 mm  ;)..Venter på å få offisiell bekreftelse fra BOS

Ser det står på denne artikkelen at bakkeklaringen er 4cm lavere enn GLC, og GLC er 18-23cm over bakken med luftfjæring. Vet ikke om det finnes stålfjærer og på GLC, og hvor høy den eventuelt er. Men da kan 14cm stemme godt....som er det samme som en standard Tesla Model 3 (Performance er ca 1 cm lavere).
https://www.dinside.no/motor/vi-har-mott-mercedes-benz-eqc/69916412

https://www.klikk.no/motor/bil/biltester/mercedes-benz-glc-220d-4matic-test-3524879


9.7 cm bakkeklaring står det her. Ferrari har mer klaring?

https://www.tv2.no/broom/10618259/
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Øyvind.h

9,7 er laveste punkt ved maks last. 14 er normal høyde. Har sett den flere ganger i sentrum siste dagene og den er ganske lik personbil egentlig. Ser høyere ut enn Model S med coil.

Kommer man frem på hytta med Passaten går det nok fint med EQC også. Dvs alle store hyttedestinasjoner er null problem. Men ingen bil for jegere som kjører innover skogsveier.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olavxxx

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. mai 2019, klokken 17:39
9,7 er laveste punkt ved maks last. 14 er normal høyde. Har sett den flere ganger i sentrum siste dagene og den er ganske lik personbil egentlig. Ser høyere ut enn Model S med coil.

Kommer man frem på hytta med Passaten går det nok fint med EQC også. Dvs alle store hyttedestinasjoner er null problem. Men ingen bil for jegere som kjører innover skogsveier.
Kommer seg ikke over fartsputene i Bergen i alle fall med 9,7 Cm.

Trond.m

Laveste punkt er midt under bilen, så det skal mye til at det blir noe problem med fartsdumper.

hELgenen

Spørs vel på type fartshumper det. Noen er feil konstruerte,f.eks alt for korte. Hva med fortauskanter? Utfordringen for elbiler er jo at skader/slag under kan skade batteri. Leste vel her inne et sted om en som ødelagte batteripakken på sin outlander phev som følge av slagskade under som medførte fukt i batteripakken. Elbiler bør ikke ha like lav bakkeklaring som fossiler mener nå jeg. Tesla hadde vel også utfordringer i starten med at batteriet lå alt for utsatt til. EQC er en lekker bil synes jeg,men her frykter jeg også barnesykdommer.

Øyvind.h

Samme bakkeklaring (ca 14cm) som eGolf, Model 3 mm. Kan de kjøre over fartsdumper?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. mai 2019, klokken 23:00
Samme bakkeklaring (ca 14cm) som eGolf, Model 3 mm. Kan de kjøre over fartsdumper?

Var det ikke 9.7 cm på EQC målt omtrent midt under? 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA