Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tekniske data for EQC

Startet av Trond.m, mandag 06. mai 2019, klokken 16:19

« forrige - neste »

Trond.m

#90
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. august 2019, klokken 15:09
Føler meg rimelig trygg på at ikke Mercedes pusher grensene for maks spenning på cellene.
Håper du har rett, men det har nok vært viktig for Mercedes å oppnå samme rekkevidde enn e-tron. De hadde jo også tidligere en «range plus» opsjon for B-klasse som åpenbart pushet grensene for batterikapasitet. Riktignok da med tydelig informasjon om at opsjonen ikke måtte benyttes for ofte. Erfaringen har vel vist at det er lite sannsynlig at batteriet svekkes så mye og raskt at det fører til garantireparasjoner.

Øyvind.h

Ser den. Samtidig var B-klasse et Tesla-Mercedes prosjekt og Tesla lader til 100% ved behov. Den høye ladeeffekten ved 100% i eqc viser at den ikke er på reelt 100%.

Nå slapp Mercedes også akkurat EQV. Den får 100kWh pakke med 90kWh utnyttbart.

Så langt ser det ut til at eqc vil ha en del lengre rekkevidde enn Etron på sommer. Muligens ned mot eqc på vinter da den visstnok ikke har varmepumpe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#92
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. august 2019, klokken 19:21
Muligens ned mot eqc på vinter da den visstnok ikke har varmepumpe.
Hva ?...det har jeg ikke fått med meg. Hvor har du det fra ?

Å bruke strøm til oppvarming av kupe og batteri uten VP er da sløsing med energi som MB ikke kan være bekjent av.

Siste:

Heldigvis...det står da i Mercedes Media Center:

«he water-cooled condenser feeds the heat from the refrigeration circuit into the heating circuit. It also ensures that the heat from the supply air and recirculated air, the waste heat of the compressor and the waste heat of the battery are available to heat the interior. In the ideal case these heat sources are sufficient to heat the interior energy-efficiently with the heat pump down to outside temperatures below 0°C without having to activate the PTC heater booster»

https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Climate-control-Pleasantly-climatised-interior-from-the-start.xhtml?oid=40995517

Øyvind.h

#93
Selgeren som hevdet dette på visningen. Jeg tenkte ikke mer på det da jeg synes det har fungert utmerket uten. Fant det heller ikke i konfigen. Bråket fra varmepumpe har også overrasket negativt fra BMW i3 og i Etron, så jeg er ikke så kategorisk positiv til varmepumpe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Har aldri tenkte på støy fra VP i i3 annet enn ved forvarming. Det kunne jo vært løst med et valg om forvarming med eller uten VP.

Enten er det en kunnskapsløs selger, eller så har Mercedes fått hastverk og forenklet systemet. Kanskje han forstod på deg at du var litt negativ til varmepumpe, og sa det han trodde du ville høre  8)

Øyvind.h

Tja. Jeg spurte: har bilen varmepumpe?
Han svarte: nei det har den ikke.
Usikker på hvordan han skal gjette på at jeg ikke synes varmepumpe er uten ulemper basert på det :)

Jeg setter en knapp på at han ikke visste at den har det ettersom spekk i konfig ikke sier noe om det. Men for all del - varmepumpe har absolutt fordeler store deler av året ift forbruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LA3UX

Den som leser det som står om klimasystemet i linken over fra Daimler, skjønner at systemet har varmepumpe (som sparer energi), og at den benytter eventuell overskuddsvarme fra batterikjøling og motorkjøling til å varme kupeen. Dessuten er det altså en funksjon for brukerstyrt (App-styrt) automatisk oppvarming av kupeen før man tar i bruk bilen, ikke noe mer skraping av nedisete vinduer med EQC. Gleder meg til vinteren kommer. Kupeen er meget godt lydisolert så støy fra varmepumpen blir neppe noe tema. Ikke stol for mye på selgere, de er bra til å selge biler, ikke til å forklare hvordan bilen virker.

Egil Fonn

Tar opp igjen denne.
Ble også litt i stuss om eqc faktisk har varmepumpe pga svært lite støy i forbindelse med varming av kupe og noe høyt forbruk til varming av kupe. Tok ir kamera og sjekket under panser og fant ingen kald radiator /kondensator her. Bare varme fra div uisolerte rør og slanger. Googlet eqc varmepumpe og fikk bla opp denne tråden. I følge denne linken har eqc varmepumpe ja.
https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Climate-control-Pleasantly-climatised-interior-from-the-start.xhtml?oid=40995517
Plassering av Varme pumpe og kondensator har jeg ikke funnet.
En annen fordel med varmepumpe er at den effektivt kan kjøle ned batteriet selv i svært høye omgivelses temperaturer.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

4Matic Fanatic

Det er nok forskjellige implementasjoner av dette.

eGolf'en min hadde VP og den bråkte som et fly ved enkelte anledninger, så det nesten var flaut å kjøre blant folk med den.
Slå av bilen og slå den på og da kunne det være helt OK, så det dreide seg nok mest om styringen som ikke var bra.
I-Pace'n jeg har nå har også VP men jeg har aldri hørt den, hverken inne- eller utenfra.

Egil Fonn

Er nok forskjeller ja. Husker I3 varmepumpen var godt hørbar. I-Pace var ganske stille ja, men den stillegående kompressoren var hørbar på den.  På eqc hører jeg bare sirkulasjonspumper og lyd fra luft vifte i kupe. Mulig varmepumpen på eqc ikke brukes ved forvarming?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Grosor

I den lenken beskrives systemet som et med varmepumpe og som et integrert system som kjøler både kraftelektronikk og rotorene i motorene.

Kan kondenseren være væskekjølt og kombinert med batterivarmer\kjøler? Det må jo være en radiator et sted for å kunne kvitte seg med evt. overskuddsvarme.

Jeg hører i hvert fall veldig godt en sirkulasjonspumpe som går når bilen lades. Selv med ladekladden på 2KW går disse. Trodde det var noe gale første gangen... Høres ut som en sildrende bekk!  :P

Hadde vært kjekt med tilgang til fabrikkmanualen. Disse pleier å være enkle å finne til biler som er lansert på det nordamerikanske markedet.

Øyvind.h

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 23. oktober 2020, klokken 18:02
Er nok forskjeller ja. Husker I3 varmepumpen var godt hørbar. I-Pace var ganske stille ja, men den stillegående kompressoren var hørbar på den.  På eqc hører jeg bare sirkulasjonspumper og lyd fra luft vifte i kupe. Mulig varmepumpen på eqc ikke brukes ved forvarming?

Forvarmet bilen i går kveld og jeg kan høre at den har varmepumpe. Hører en kompressor som durer relativt svakt. Den lager litt lyd, men ikke i nærheten av skrekk-eksemplene fra andre merker.

Skal lytte på nytt når det blir 10-20 minus ute og kompressoren virkelig må jobbe. Kan være mer støy da.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

Sitat fra: Grosor på fredag 23. oktober 2020, klokken 18:34
Kan kondenseren være væskekjølt og kombinert med batterivarmer\kjøler? Det må jo være en radiator et sted for å kunne kvitte seg med evt. overskuddsvarme

Ja kondenseren er væskekjølt.
Sitat fra link oversatt av google til norsk.. Andre nye funksjoner i EQC er den vannkjølte kondensatoren og regulering av kjøleren (fordamperen) med en elektrisk ekspansjonsventil. Dette gir mer brukbar ytelse, og dette kan styres bedre. Som et resultat endres temperaturen ved fordamperen ikke plutselig når det er nødvendig med kjøleren for å øke ytelsen.

Den vannkjølte kondensatoren fører varmen fra kjølekretsen til varmekretsen. Det sørger også for at varmen fra tilluft og resirkulert luft, spillvarmen til kompressoren og spillvarmen til batteriet er tilgjengelig for å varme opp interiøret. I det ideelle tilfellet er disse varmekildene tilstrekkelig til å varme opp det indre energieffektivt med varmepumpen ned til utetemperaturer under 0 ° C uten å måtte aktivere PTC-varmeapparatet.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 23. oktober 2020, klokken 18:53
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 23. oktober 2020, klokken 18:02
Er nok forskjeller ja. Husker I3 varmepumpen var godt hørbar. I-Pace var ganske stille ja, men den stillegående kompressoren var hørbar på den.  På eqc hører jeg bare sirkulasjonspumper og lyd fra luft vifte i kupe. Mulig varmepumpen på eqc ikke brukes ved forvarming?

Forvarmet bilen i går kveld og jeg kan høre at den har varmepumpe. Hører en kompressor som durer relativt svakt. Den lager litt lyd, men ikke i nærheten av skrekk-eksemplene fra andre merker.

Skal lytte på nytt når det blir 10-20 minus ute og kompressoren virkelig må jobbe. Kan være mer støy da.

Måtte ut å sjekke igjen. Mener bestemt jeg kun hører sirkulasjon sildring og vifte til kupe. Mulig noe galt siden jeg ikke hører varmepumpen? Ville tro det kom feilmelding i bil om det var feil på den.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Øyvind.h

Jeg vil si du ikke er i tvil når varmepumpen jobber. Går den ikke hører du bare sus fra ventilasjonsanlegget. Når den jobber hører du den klassiske AC/kompressor lyden. Test en morgen når det er kaldt ute. Jeg kan se om jeg får tatt opp lyd i morgen. - 3 her på fjellet :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA