Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tekniske data for EQC

Startet av Trond.m, mandag 06. mai 2019, klokken 16:19

« forrige - neste »

Trond.m

Ja, men det skal være med maksimal last. Bakkeklaringen på golf og andre biler er nok heller ikke 14 cm med full last, så det er nok ulike måter å oppgi bakkeklaring på. Etter forskriftene skal en fartsdump være maks 10 cm høy, så litt forsiktighet med maks last bør man nok utvise.

Trond.m

Målte bakkeklaringen på bilen på Lørenskog i dag. Den ser ut til å være 13-14 cm. Det burde vel være tilstrekkelig for de fleste, så lenge man holder seg på offentlig vei. Likte både interiør og eksteriør veldig godt. Hvis de som var tilstede der er representative, så kommer denne bilen til å selge godt. Så får vi se hvor lang til det tar før de første kundebilene ankommer landet  :)

olavxxx

Tror jeg leste at 9.7 cm var målt av flere og at det var målt under overheng bak, med mindre jeg misforstod det. Leste en norsk artikkel, men den sa andre kom frem til samme.

Trond.m

#63
Det er vel sannsynlig at laveste punkt er bak, siden det er minste bakkeklaring ved full last. I følge opplysninger jeg leste i en annet test, så er bakkeklaringen med samme målemetode for GLC bare 2,6 cm mer.
Så hvis man slår nedi, så er det nok bare med et par centimeter hvis det er noen trøst  ;)

https://www.tv2.no/a/10618259/

Jeg tror uansett ikke dette gir noen problemer for flertallet av potensielle kunder, og jeg oppfatter at selgerne hos BOS er tydelig på at dette ikke er et offroad kjøretøy. Det er vel da også på høy tid at BOS endrer sine nettsider så den ikke vises under denne kategorien.

turfsurf

Sitat fra: TM på torsdag 23. mai 2019, klokken 17:43
Likte både interiør og eksteriør veldig godt. Hvis de som var tilstede der er representative, så kommer denne bilen til å selge godt.
Blir spennende å se, men jeg kan heller ikke skjønne annet at denne kommer til å selge godt.

Det er nok mange som kan tenke seg en Mercedes crossover som ikke har midler til å kjøpe en etron eller ønsker å kjøre en bil uten utstyr. Den legger seg jo og så lavt i pris at den nesten konkurrerer med Model Y.

Spennende å se hvor mange biler de kan levere til Norge, men det virker jo som om vi er ett prioritert marked.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

4Matic Fanatic

Sitat fra: TM på fredag 24. mai 2019, klokken 05:58
Det er vel sannsynlig at laveste punkt er bak, siden det er minste bakkeklaring ved full last.
Det er ikke sannsynlig at laveste punkt er bak, såvidt jeg har forstått har EQC tilsvarende nivåregulering som E-klasse stv, dvs bak holder luftfjæringen høyden noenlunde stabilt, mens den vil komme ned foran hvor det kun er stålfjærer.

Øyvind.h

#66
Sitat fra: TM på torsdag 23. mai 2019, klokken 17:43
Målte bakkeklaringen på bilen på Lørenskog i dag. Den ser ut til å være 13-14 cm.
Tar med målebånd i morgen selv så får jeg sikkert målt både med og uten folk. Ser mange henviser til at det er rundt 14cm (både selgere i butikken og biltestere).

Sitat fra: turfsurf på fredag 24. mai 2019, klokken 06:26
Blir spennende å se, men jeg kan heller ikke skjønne annet at denne kommer til å selge godt.

Det er nok mange som kan tenke seg en Mercedes crossover som ikke har midler til å kjøpe en etron
For min del handler det ikke om midler, men opplevelsen av å gjøre et bra kjøp/ikke bli lurt. Når det ble så innlysende at Møller kjører prisen opp og rabatter ned blir man sittende med en følelse av å bli lurt. Mercedes har gått motsatt vei og gir gode priser og relativt enkelt å få rabatt i tillegg.
E-Tron er hakket større, men de ytre målene føler jeg ikke kommer til syne innvending. Jeg opplever at E-Tron er en mye dårligere deal. Skulle jeg kjøpt den må det være via import fra Tyskland. Da sparer man 100-150k. Smaken kan derimot gjerne være forskjellig. Jeg liker designet på E-Tron. Hadde de vært like i pris og størrelse ville jeg kanskje foretrukket E-Tron. Men synes den stripen de har dratt over bakluka er litt tykk og dominerende. Mercedes sin er mer subtil. Men synes den trenger AMG fronten. Liker ikke standardfronten.

Sitat fra: olavxxx på fredag 24. mai 2019, klokken 00:01
Tror jeg leste at 9.7 cm var målt av flere og at det var målt under overheng bak, med mindre jeg misforstod det. Leste en norsk artikkel, men den sa andre kom frem til samme.
Flott om du kan legge ut kildene til det du har lest. 9,7 er oppgitt ved maks last. Og bilen har luftunderstell bak som unngår at bilen senker seg der ved last/holder seg i vater. Så det du skriver høres helt merkelig ut.

Sitat fra: TM på fredag 24. mai 2019, klokken 05:58
Det er vel sannsynlig at laveste punkt er bak, siden det er minste bakkeklaring ved full last. I følge opplysninger jeg leste i en annet test, så er bakkeklaringen med samme målemetode for GLC bare 2,6 cm mer.
Så hvis man slår nedi, så er det nok bare med et par centimeter hvis det er noen trøst  ;)
https://www.tv2.no/a/10618259/

Trodde GLC var 18-24cm eller noe sånt avhengig av høyde man har stilt den inn på? Jeg synes den ser litt høy ut, men kun 2,6 under den var ikke rare forskjellen i praksis.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

4Matic Fanatic

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 24. mai 2019, klokken 08:36
Når det ble så innlysende at Møller kjører prisen opp og rabatter ned blir man sittende med en følelse av å bli lurt. Mercedes har gått motsatt vei og gir gode priser og relativt enkelt å få rabatt i tillegg.
E-Tron er hakket større, men de ytre målene føler jeg ikke kommer til syne innvending.
Jeg skulle gjerne sett en sammenligning av interiørmålene på EQC, eTron og I-Pace. Jeg satt for første gang i en eTron for et par uker siden, og med unntak av høyden under taket opplevde jeg den IKKE som større enn I-Pace hverken foran eller bak. I tillegg virket plastikken på dashbord og dører mer på nivå med eGolf enn billig-Jaguaren min.

hELgenen

Noen som har notert ned noen reelle forbrukstall? Sett alt fra 3.7 kwh/mil til 2.2 kwh/mil og synes dette er enorme sprik.

samotholt

Er det ikke noen som har rotet med mile kontra mil da? En mile er 1,61 km (2,2 x 1,61 = 3,5).
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

hELgenen

Hmmm..kanskje det. Tallene stemmer jo nesten når en tar mile gangen..

Øyvind.h

Batteriet ser ut til å være 85,7kWh brutto.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Det er jo positivt, selv om bufferen kanskje er i minste laget. Men jeg går ut fra at man kan definere en grense for ladenivået. Til daglig ser jeg ikke noe behov for å lade til mer enn 80-90 %. Går ut fra at det er et offisielt bilde.

mathis

Denne her er verdt å dele fra TeslaBjørn. Han har laget en egen video for testing av lysene på bilen;

https://youtu.be/WZMNkMadYTQ
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Kires

Noen som har hørt noe om denne vil komme med minst 11kw lading?
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA