Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tekniske data for EQC

Startet av Trond.m, mandag 06. mai 2019, klokken 16:19

« forrige - neste »

ThomasEL

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 18. desember 2020, klokken 11:25
Sitat fra: ThomasEL på fredag 18. desember 2020, klokken 11:06
Her må det brukes nominell spenning. Vet dere hva den er på EQC?

På e-tron er det kjent/opplyst at begge bilene har batteri med nominell spenning 396V. E-50 har 180Ah batteri, og E-55 har 240Ah

På e-tron 55: 396V * 240Ah = 95040Wt = 95,04kWt

På e-tron 50: 396V * 180Ah = 71280Wt = 71,,28kWt

Hvis dere har tilgang til nominell spenning og nominell kapasitet i Ah, så er det altså enkelt å regne ut bruttokapasitet.
Såvidt jeg vet så har I-Pace samme batteriet som E-Tron (?) men bruttokapasiteten beregnes forskjellig;

I-Pace : (3.6V *108) * (58Ah * 4) = 90kWh
Etron :  (3.67V * 108) * (60Ah * 4) = 95kWh

Jeg tror ikke det stemmer at e-tron og I-pace har samme batteri..? De har veldig forskjellig ladekurve, og i utregningen viser du jo også til at nominell kapasitet pr celle er ulik...

(Men nå var det ikke meningen å kuppe denne tråden til å duskutere e-tron og i-Pace, jeg ville bare tipse om hvordan dette beregnes for en e-tron)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Maxwell_400

Sitat fra: ThomasEL på fredag 18. desember 2020, klokken 11:33
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 18. desember 2020, klokken 11:25
Sitat fra: ThomasEL på fredag 18. desember 2020, klokken 11:06
Her må det brukes nominell spenning. Vet dere hva den er på EQC?

På e-tron er det kjent/opplyst at begge bilene har batteri med nominell spenning 396V. E-50 har 180Ah batteri, og E-55 har 240Ah

På e-tron 55: 396V * 240Ah = 95040Wt = 95,04kWt

På e-tron 50: 396V * 180Ah = 71280Wt = 71,,28kWt

Hvis dere har tilgang til nominell spenning og nominell kapasitet i Ah, så er det altså enkelt å regne ut bruttokapasitet.
Såvidt jeg vet så har I-Pace samme batteriet som E-Tron (?) men bruttokapasiteten beregnes forskjellig;

I-Pace : (3.6V *108) * (58Ah * 4) = 90kWh
Etron :  (3.67V * 108) * (60Ah * 4) = 95kWh

Jeg tror ikke det stemmer at e-tron og I-pace har samme batteri..? De har veldig forskjellig ladekurve, og i utregningen viser du jo også til at nominell kapasitet pr celle er ulik...

(Men nå var det ikke meningen å kuppe denne tråden til å duskutere e-tron og i-Pace, jeg ville bare tipse om hvordan dette beregnes for en e-tron)
Jeg ser på hva batteri produsenten oppgir, battericella er 58Ah-62Ah, typisk 60Ah. Nominell spenning er gjerne oppgitt som 3.6 volt eller 3.7 volt på samme batteri, det er opp til bilprodusenten å vurdere min/maks spenning på batteriet og derav netto kapasitet. Det som kanskje er interessant er at toleransen på batteriene er +/-3.3% Cella jeg ser på er fra LG Chem, LGX N2.1. Mulig Audi bruker en tilsvarende celle fra SDI men kjemien er lik, NMC622.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Øyvind.h

Eneste bruttotall jeg har sett for EQC var 86kWh. Om det stemmer eller ei vet jeg ikke, men det er på det rene at bilen har buffer både i topp og bunn. Og Mercedes behandler batteriet relativt skånsomt, så tipper det er godt med buffer for å unngå feil på pakkene og reklamasjoner på pakketap.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jevel

#168
Sitat fra: ThomasEL på fredag 18. desember 2020, klokken 11:06
Her må det brukes nominell spenning. Vet dere hva den er på EQC?

*snip*

Hvis dere har tilgang til nominell spenning og nominell kapasitet i Ah, så er det altså enkelt å regne ut bruttokapasitet.

Takk, da fikk jeg korrigert den. Jeg finner ikke noe om nominell spenning fra offisielle sider hos MB, så her må jeg nok grave litt mer.

EDIT: Og etter å ha snudd litt på søketermen så finner jeg dette fra MB sine sider i USA:

https://media.mbusa.com/releases/release-5c7ee2d5215f25dab29798d2d90ba9b6-the-new-mercedes-benz-eqc

Fra teksten:

SitatThe powerful high-voltage battery has a nominal voltage of approx. 350 V and a nominal capacity of approx. 218 Ah, for an energy content of 80 kWh

Dermed skal bilen ha et batteri med maks batterikapasitet på 80,5 kWh, noe som høres i underkant ut med tanke på buffer og brukbar energimengde.

Trond.m

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. desember 2020, klokken 14:29
Eneste bruttotall jeg har sett for EQC var 86kWh. Om det stemmer eller ei vet jeg ikke, men det er på det rene at bilen har buffer både i topp og bunn. Og Mercedes behandler batteriet relativt skånsomt, så tipper det er godt med buffer for å unngå feil på pakkene og reklamasjoner på pakketap.
Mercedes hadde et stort buffer på B-klasse Electric. Men den gangen tok de ekstra betalt dersom kundene ville ha tilgang til mer av bufferet. Samtidig informerte de om at bruk av dette over tid ville redusere batterikapasiteten.
Nå tror jeg bufferet er mindre enn hos de fleste konkurrentene. Det er vel den eneste grunnen jeg kan se for å holde det hemmelig.

jevel

Synes dette hemmelighetskremmeriet rundt batteri er fryktelig irriterende.

Batteri er forbruksvare; la oss som brukere få tilgang på data sånn at vi kan følge med på pakka.

Trond.m

Sitat fra: jevel på lørdag 26. desember 2020, klokken 23:53
Synes dette hemmelighetskremmeriet rundt batteri er fryktelig irriterende.

Batteri er forbruksvare; la oss som brukere få tilgang på data sånn at vi kan følge med på pakka.
Ja, helt enig. Helt greit at man får tilgang til mesteparten av kapasiteten. Selv lader jeg bare til 70 % daglig, og da har størrelsen på bufferet ingen praktisk betydning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA