Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vask av Tesla Model S

Startet av Thomas, mandag 06. mai 2019, klokken 13:56

« forrige - neste »

Thomas

Bilen blir fort skitten i disse tider av året. Spesielt dersom man bor i strøk hvor vårløsning på grusveier o.l skjer.
Hva er deres erfaringer med vask av bilen i en vaskehall? Bør man unngå det?

Til informasjon så har jeg silver metallic lakk med panoramatak.

Klykken

Selvvaskehall er jo bare å peise på for avspyling det. Lukk vinduer og dører.
Ikke bruk "vaskekosten" som mange har. Skal du vaske bilen for hånd, så ha med medbrakt vaskebøtte med såpe (18,8L-bøtte med gammaseal f.eks) og vaskeredskap (f.eks hanske/svamp).  Vis hensyn og dra uten å vaske for hånd hvis det er kø, og respekter evt kjøreregler i hallen.

Tenker du vaskeautomat så ber du om riper og stygg lakk. Men er bedre enn ingen vask, så... Sørg for å ha låst bilen slik at ikke håndtak popper ut og evt bagasjeluke åpnes.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Superelbilen

Anbefaler følgende:

1. Bruk en god avfetting på vinduer og ned
2. Bruk skumkanon med høytrykkspyler. Skum hele bilen og la skumme henge på i 5 minutter (ikke la bilen være i solen når du gjør dette. Start nedenifra og opp.
3. Spyl av med høytrykkspyler på et og et panel. Start nedenifra og opp.
4. Skyll godt av med enda mer vann.
5. Tørk bilen med mikrofiberklut
6. Legg på en god polering, evt latmannsvoks (spray and seal).

Muffinman

Man spyler vel avfetting nedenfra og opp, såpe/skum ovenfra og ned. Og man legger jo ikke på polering. Kanskje du tenker på beskyttelse som voks, sealer eller coating? I så fall mangler du et steg, nemlig flyverustfjerner. Om man skal polere bør man også ta en runde med clay etter flyverustfjerneren, og før lsp.

Men nå var det vaskehall trådstarter lurte på....

Nodland

#4
Vaskes som alle andre biler :p

Men holdes vekke fra automat med børster om en ikke vil ødelegge lakken :) Til nøds kjøres inn for børsteløs, men da ryker eventuell voks.. da det brukes ofte alt for sterk såpeløsning for og få bilen mest mulig ren uten og faktisk røre bilen..



Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

Ampéreson

Kunne ikke vært mer enig i det som sies i denne tråden her. Mitt regime er lignende.

Beste tipset jeg har er å bruke to bøtter, en med kaldt vann til å skylle vaskehansken. Og med lunkent til såpe, da drar man ikke med seg driten videre. Også lurt til annen vask, hus, vinduer etc. Microfiber vaskehanske, essensielt, funnet denne som meget god https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvask/vaskesvamper/vaskehanske-629154/.

1. Begynn å vaske øverste halvdel av bilen først
2. Ta så nedre [skitneste] havldel etter
3. Skyll i skyllebøtten, og før du tar mer såpevann for hver gang
4. Bruk en annen microfiber hanske/svamp til de virkelig skitne delene, som felger, hjulbuer, bak nederst.

Kjøp deg Fusso Coat og påfør en gang i året https://www.detailersclub.no/pages/nyheter/%C3%A5rets-bilpleieprodukt-2015-r147/
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Muffinman

Fusso holder bra, men den holder ikke et år. Jeg bruker den på vinteren og legger om høsten. Da er det faktisk behov for å legge på nytt, ihvertfall langs sidene, rundt juletider. Men jeg kjører gjerne 20-25k i løpet av en vinter i mye salt, så det kan holde lenger om man kjører mindre.  I sommerhalvåret bruker jeg Collinite 845.

Uansett bør man ikke gjennomføre berøringsvask uten en skikkelig forvask først, ihvertfall om man vil begrense vaskeripene. Tesla har veldig myk lakk, så her i gården blir det behov for korrigering hver vår uansett hvor skånsomt det gjøres. Men forskjellen på å ta alle hensyn ved vask, og kjøre på uten forbehold utgjør fort 15-20 timer ekstra arbeid med DA-maskinen når våren kommer. Det er motivasjon nok for meg til å gjøre alle tiltak for å vaske så skånsomt som mulig.

Jejl

Jeg bruker en litt annen metode for å slippe å fylle to vaskebøtter:
Blander vann og såpe i en 1,5 liter flaske (litt mer såpe enn blandingsforholdet som er angitt) og så bruker jeg en mikrofiber svamp. Etter å ha såpet inn et område på bilen så høyttrykkspyler jeg svampen, og heller på nytt såpevann på svampen. 1,5 liter såpevann holder vanligvis til 2 biler.
Totalt sett mener jeg dette både går fortere enn å bruke 2 bøtter slik jeg gjorde før, og at det er mindre sjanse for riper så lenge svampen hele tiden holdes ren.

GOS

@Muffinmann

Kan jeg spør hvorfor du velger Collinite 845 istedenfor Fusso sommerhalvåret?

Fordi det er lettere å buffe ut?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Sjaugen

Fusso er vel litt mer heavy duty, og Collinite er vel mer glans.
Tror at det er marginale forskjeller
2017 S 75D

Muffinman

#10
Generelt lettere å legge, mer en nok holdbarhet til sommer, rester i kanter av paneler osv vises ikke slik som med Fusso. Så innbiller jeg meg at den gir en dypere glans, men det kan godt være placebo. Inneholder ihvertfall carnauba som visstnok skal gi det.

Men jeg har absolutt ikke noe inntrykk av at Fusso er vanskelig å buffe. Om den er det har man enten lagt på for mye, eller ventet for lenge. Men totalpakka er at det er en del mer arbeid å legge Fusso enn 845 som på sin side er ekstremt lettjobbet. Om jeg skulle valgt 1 ville jeg nok endt opp med Fusso. Estetisk er ulempen at den gjerne gir  skjolder som forsvinner ved første vask.

Tenker forresten å teste Britemax Extreme Elements 2.0 som alternativ sealer til Fusso etterhvert. Ser at den får svært god omtale, og muligens er den lettere å jobbe med.

Klykken

Når fusso mister litt effekten utover vinteren kan det være en idé med litt TLC-spray. Som f.eks Gyeon wet coat eller lignende. Kan være nok til at du får boost nok til sommeren. Uansett mye enklere enn å vokse for så å buffe. Vask bilen etter kunstens regler, spray på et og et panel og spyl av for hvert panel. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Uansett tradisjon her å ta inn bilene for en full gjennomgang som en del av juleforberedelsene, og når man ser det som kos faller liksom behovet for latmannsvoks vekk. Da gjør man det skikkelig

Klykken

... hvis du har den muligheten - helt enig. :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

Bestilte Fusso og Collinite i dag, takk for tipsene :+1:
Brukte en slik vaskehanske i dag, som ble nevnt, en god opplevelse :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA