Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan dette hjelpe på hakkete Spotify?

Startet av OhmPaPa, mandag 06. mai 2019, klokken 13:39

« forrige - neste »

OhmPaPa

Accelev over på TMC har funnet en programmeringsfeil i v9 av software som gjør at kartet tar alt for mye CPU hvis man har på trafikkinfo.

Kartet henter trafikkinfo hvert 120'de sekund. Men oppdaterer kartet hvert 120'de millisekund. Mao 1000 ganger for ofte. Og det spiser 30% av kapasiteten til CPU i MCU1 (og sannsynligvis noe i MCU2 som er kjappere og ikke berøres like mye).

Så hvis du har hakkete Spotify eller andre apps prøv å slå av trafikkinfo i kartet og se om det hjelper.

Her er posten om dette hos TMC:

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3632391/

leafolainen

Takk for tips! Dette har irritert meg en stund, så dette tipset skal definitivt prøves!

geear

En annen skriver på side 2:

SitatI can confirm that this issue exists in 2019.12 firmware (QtCar process spikes up to 150% CPU utilization when displaying traffic overlays on the map). However, I'm fairly confident that Tesla fixed this bug in 2019.12.1.1+ (just tested it on 2019.12.1.2 myself) and QtCar stays nice and calm at around 25% CPU with traffic turned on/off. I had noticed that MCU1 felt snappier after installing 2019.12.1.1, and this confirms why.

Virker ikke som han har hele insighten som han andre, men hvis det faktisk er rettet, så skal det ikke ha noe å bety for oss på 12.1.2, og der er spotify-problemet fortsatt like stort. Skal uansett teste å slå av trafikkinfo... blir gal av hakkete spotify.

Jeronan

Sitat fra: gr på mandag 06. mai 2019, klokken 15:05
En annen skriver på side 2:

SitatI can confirm that this issue exists in 2019.12 firmware (QtCar process spikes up to 150% CPU utilization when displaying traffic overlays on the map). However, I'm fairly confident that Tesla fixed this bug in 2019.12.1.1+ (just tested it on 2019.12.1.2 myself) and QtCar stays nice and calm at around 25% CPU with traffic turned on/off. I had noticed that MCU1 felt snappier after installing 2019.12.1.1, and this confirms why.

Virker ikke som han har hele insighten som han andre, men hvis det faktisk er rettet, så skal det ikke ha noe å bety for oss på 12.1.2, og der er spotify-problemet fortsatt like stort. Skal uansett teste å slå av trafikkinfo... blir gal av hakkete spotify.

Yup. It's definitely not fixed. I have 12.1.1 myself and Spotify is still unusable at the moment. :(
Spotify is also not the only App that is affected, if the CPU is overloaded it is also affecting other systems, like blinking lights sound, sound when turning on Autosteer (which don't work or heavily delayed) and the constant disable/enable of the Front passenger Airbag. Which is a lot more serious if it really does get dissabled!


Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Trond Strømberg

Hakkingen ble mindre ved å slå av dashcam, men forsvinner ikke helt :(
Virker som det krangles om ledig CUP-kraft og minne, da jeg også opplever det samme som Jeronan med tanke på blinklys som ikke lager lyd...sen lyd når man slå av/på autopilot osv...
TMX75D - 5 seter, premium, MCU2 og HW3.0 og Pearl White Multi-Coat Lakk.

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Hva slags trafikkinfo er det egentlig det henvises til? Trafikklyset på høyre side av kartet? I så fall har jeg hatt det av hele tiden. Det jeg derimot slo av nå, som jeg faktisk tror at hjalp noe, var å slå av navi-valget for online routing eller hva det nå heter - der den router om køer etc.

1000kwh

Jeg har 2.5 hardware og opplever kanskje 2-3 hakkinger på 30 min kjøring. Ikke veelig irriterende. Hvor mange ganger hakker dere for de av dere som sier det gjør Spotify ubrukelig?

Man folk på internett med teorier, håper Tesla finner ut av dette.

geear


Saberhagen

Skrudde av trafikkinfo og GPS til å vise ordentlig kart og alt har fungert mye raskere siden den gang. MCU1 som er mye smidigere og ingen hakking på Spotify.

Versjon 12.1.1.

leafolainen

Prøvde litt med versjon 12.1.1 i dag jeg også. Generelt adskillig mindre hakking nå enn med den forrige versjonen jeg hadde (8.3), men fikk litt hakking uavhengig av om jeg hadde trafikkinfo på eller av. Har ikke prøvd vanlige kart enda.

Jeronan

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 09. mai 2019, klokken 11:30
Prøvd å slå av trafikkinfo?

I turned off Traffic info and it made no difference whatsoever.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Nå hakker min ved blinking selv uten at det spilles musikk.

Får som regel 1-2 blinkelyder når jeg bruker 3-blinksfunksjonen. Har prøvd reboot.

Triptellertrikset, gjelder det total-tripmeteret også, eller bare Trip A? (har vel ikke trip B lenger?).

pjo

Uten trafikkinfo og med vanlige kart ble det mye bedre hos oss på 12.1.1 Har bare hatt et bar tilfeller av hakking nå. Spotify er fullt brukbart igjen.
September 2017 Tesla Model S75D MCU1/AP2.5 Oppgrader til HW3/FSD.

OhmPaPa

En som har fått 2019.16 mener at trafikkinfo-buggen er rettet:

SitatWell I would say 2019.16.1.1 fixed this issue. I see no difference in browser speed with traffic updates on vs. off.

I am no expert here but bringing up html.5 test it took 8 seconds to render with traffic on or off. Previously it took 7 seconds (timed by me, not stopwatch so might be the same 8 seconds I get now..) with traffic off but 20 seconds to render the page with traffic on. Scored 320 every time fwiw.

Dare I say the browser is actually usable on my AP1 now?

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3662601/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA