Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Cruisecontrol’en oversensitiv?

Startet av davelarue, mandag 15. juli 2019, klokken 16:47

« forrige - neste »

davelarue

Opplever at cruisecontrol'en bremser når lastebiler kjører forbi eller når jeg kjører inn i tuneller.
Noen andre som opplever det samme og er det en fix?

mikenur

Dette er noe de aller fleste opplever ja. Har hatt opptil flere ganske harde oppbremsinger der jeg ikke ville bremset selv. Tror og håper dette vil bli bedre med oppdateringer etterhvert som tiden går. Noen har opplevd bedring ved å endre avstand på ACC, både mindre og lengre avstand skal visst ha hjulpet. Kan ikke si jeg merket forskjell da jeg testet.

geirci2

Spørsmålet i emnetittel er omtalt, diskutert og besvart en ørten ganger i flere emner :-)
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

davelarue

Ok, da tar vi det vel videre i en av de andre trådene :+1:

tesel

Samme her. Den kan gi et lite kort nykk på bremsen om det kommer en lastebil eller bobil i motgående felt hvis det er ganske trange felt. Jeg har lært meg til å ta over kontrollen når det ser litt trangt ut.

Inne i tunnell har jeg bare opplevd én gang så langt, virket som den reagerte på en kant som fulgte et påkjøringsfelt inne i tunnellen. Merk at en slik kant kan ha litt av overflaten pekende direkte mot radar.

Har også opplevd at den bremser eller nøler med å kjøre forbi lastebiler. Skulle tro at den synes det er for trangt, men så smart er den nok ikke, den får nok heller sporadisk et litt for sterkt radarsignal tilbake så den hogger på bremsen.

Cruisekontroll har også reagert på et skilt i en sving, det ble nok også for mye radarrefleks.

Alt dette er noe Tesla fintuner for å unngå falske positiver, men det er sikkert utfordrende! Det jeg lurer på er hvordan sammenligner Tesla sin radarbaserte adaptiv cruisekontroll med andre biler? Jeg har aldri kjørt andre biler med TACC (Traffic Aware Cruise Control). Burde ikke andre radarer har liknende problemer?

Axel

Min Leaf 2018 modell hadde myyye bedre ACC enn tesla model 3. "Selvstyringen" oppleves mye bedre på tm3

DagfinnN

I følge en arbeidskollega som kjører I3, får han fantombremsing på samme steder som jeg får med min Tesla. Vi kjører samme strekning til jobb. Løsningen for han er ikke å bruke ACC, men slå over på CC. Det siste mangler jo hos Tesla.
Regner med at I3 eiere kan bekrefte eller avkrefte her.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

bjornskj

ACC i min 2014 Golf var også bedre enn den som er i TM3. Tror jeg nesten aldri opplevde slike "fantomoppbremsinger" som jeg så langt har erfart i Teslaen.

stefse

Den gainer på litt mye ja. Den kunne godt redusert ivrigheten til å nå en gitt tilstand(hastighet, avstand til bilen foran) i Chill mode f. eks.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

las^se

Min forrige bil e-golf var kjempegod på acc. Aldri et problem. Jeg har fått bruksforbud av kona på acc og autosteer etter flere nestenulykker og opplevelse av å være en plage for bilene bak oss. Tenker å reklamere på acc, da de vrir seg unna på autosteer siden denne er «beta». Skikkelig skuff.
VW e-up! -14

bjornskj

Fikk en god illustrasjon over hvor sensitiv denne kan være i går. Jeg kommer kjørende på en ganske så standard 2 felts vei, riktignok uten synlig midtmarkering, og ser at det kommer en racersykkel i mot. Ingen problem tenkte jeg da sykkelen lå nær veiskulder i motsatt kjørefelt og med over 1,5 m fra meg. Bilen derimot var av en ganske så annen oppfatning og bremser hardt nesten helt ned til stillestående.

Oversensetiv, jupp det stemmer det  :-1: Kanskje det er mangel av midtskillelinje som trigger denne sensitiviteten?

stefse

Bilen vil være på den sikre siden, men desverre gjelder ikke dette plasseringen i veibanen for autopiloten sin del. Den leter etter gulstripa, og holder seg tett inntil den. Spesielt i høyresvinger er det irriterende. Tesla må kunne gjøre noe med det, ingen sjåfører kjører klin inntil motgående trafikk på den måten.
Enten gjennom et større offset i høyresvinger, eller sjåførvalgt foretrukket plassering i veibanen på AP (venstre/midt/høyre)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Lynkjapp

I dag møtte jeg en bil som kuttet svingen og tvang meg langt ut på veiskulderen. TACC reagerte ikke i det hele tatt selv om den møtende bilen var en god meter over midtstripa. Men bråbrems for dritskumle skilt over veien eller tunnelåpninger derimot... Robotaxier i 2020? Særlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA