Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Status SOTA - Svar fra JLR

Startet av xref, mandag 06. mai 2019, klokken 10:16

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Forsøk å legge inn hurtigvalg på firkantknappen på rattet "av/på skjerm"

xref

Bilen min trillet nettopp inn på verksted etter at skjermene I flight deck nektet å skru seg på for femte gang på 3 dager. Denne gangen fikk jeg ikke liv i dem uansett hva jeg fant på.

Artig nok var kommentaren fra verkstedet: "Det er sikkert bare en software-oppdatering som må til!".

Gud hjelpes.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Chimp

Bruker du smart profiles?
Jeg har kjørt problemfritt 4000 km, uten bruk av smarte settings. Hørte det var bugs med denne/tilknytning til svarte skjermer?

xref

Sitat fra: Chimp på tirsdag 07. mai 2019, klokken 13:45
Bruker du smart profiles?
Jeg har kjørt problemfritt 4000 km, uten bruk av smarte settings. Hørte det var bugs med denne/tilknytning til svarte skjermer?

Kanskje? Vet ikke? Jeg fikk bilen for et par dager siden :)
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

4Matic Fanatic

Jeg fjernet profilene ettersom det i hovedsak er jeg og sønnen som bruker bilen, og han får bare forholde seg til mine innstillinger.  ;)
Det var for ustabilt når det gjaldt at de ble aktivert ved oppstart, og uten får man jo ikke lagret innstillingene man gjør underveis.

xref

Det nærmer seg en komedie dette.

Bilen var inne på verksted grunnet svarte skjermer. Etter en stund blir jeg informert om at de har oppdatert en av modulene på bilen via OTA og at skjermene er tilbake. Resten av hendelsesforløpet er så artig at jeg velger å gjengi det skriftlig:

meg: hva slags modul ble oppdatert? Var det InControl?
verksted_1: IC.. ett eller annet. Det var ikke InControl.
meg: Ok, ja jeg har jo 18D av InControl som vel er nyeste stabile versjon? Selv om det finnes jo en S19A-serie også?
verksted_1: Ja, stemmer. S19A er full av feil så den gir vi ikke ut. Den er kun til test av OTA-systemet og brukes på test-biler. Noen kunder andre steder har ringt og mast om å få det nyeste og da har de fått den, men det er 18D som er nyeste og den oppdaterer vi ikke.
meg: skjønner. fint at dere fikset problemet da.

Så forsvinner medarbeideren og rett etterpå blir bilen min kjørt frem og en annen medarbeider dukker opp.

verksted_2: Sånn ja, da var problemet fikset.
meg: Supert. Jeg skjønte det slik at dere oppdaterte noe?
verksted_2: Ja, vi oppdaterte InControl.
meg: Å? Til hvilken versjon?
verksted_2: S19A-ett-eller-annet.
meg: *ler litt nervøst*. Artig at du sier det, for han jeg nettopp snakket med sa at den var så full av feil at den var kun til test-formål.
verksted_2: Ja, men det finnes jo mange S19A-versjoner. Du har fått den absolutt nyeste!
meg: Spennende. Får se om creep-innstillingen resettes hver gang jeg starter bilen da, for det er en av mange kjente bugs med S19A som jeg har lest om.
verksted_2: Huh? Nei, du skal ikke merke noen forskjell!

Setter meg i bilen, creep mode off...

Jeg har selvsagt fått S19A_19.11.4-330884 som flere andre her har erfaring med allerede.

Det som ble hevdet var at OTA fortsatt er i testfase og per nå er det styrt av forhandler. Ambisjonen er derimot at det blir tilgjengelig for alle på lik linje med Tesla, osv. Dette er selvsagt stikk motsatt av hva JLR Norge sier men jeg begynner å skjønne at full forvirring herjer i alle ledd og at vi bare får vente og se.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

LittleHammer

Sitat fra: xref på tirsdag 07. mai 2019, klokken 13:34
Artig nok var kommentaren fra verkstedet: "Det er sikkert bare en software-oppdatering som må til!".

Sorry, men jeg lo høyt :laugh:
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

Ingeniøren

Kjenner det er greit at det forsatt er nære 2 mnd til jeg får bilen....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 07. mai 2019, klokken 07:45
--
Anyhow, bilen sto på lading i natt og i morges når jeg startet kom det plutselig en Jaguar til syne på øvre skjerm, før den ble svart igjen. Fikk spilt av musikk fra mobilen, og nedre skjerm og temp-knappene fungerte.
Og da jeg kom etter jobb og skulle kjøre hjem igjen boota alt fint opp som det aldri skulle gjort annet.
S19A aktiv, bilen fungerer som den skal og etter 5 minutter bak rattet (og hengt på bakfangeren på en Panamera 4E-Hybrid langt inni altforfort) er alt glemt.  ;D ;D

Hårek

Sitat fra: xref på mandag 06. mai 2019, klokken 22:21
Tror ikke jeg tar i for hardt når jeg hevder at SW I bilen er uferdig.
Det blir hevdet at moderne biler har opp mot 100 millioner linjer med kode. Det høres utrolig ut (forstår ikke hvordan det kan være sant).
Det må være mange forskjellige systemleverandører, med forskjellige OS og mange APIer av forskjellig kvalitet (som du selv kan mye om, så vidt jeg har sett), og det blir Jaguar som har ansvaret for å sy det sammen og få alt til å fungere. Tydeligvis ikke en enkel jobb.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

4Matic Fanatic

Sitat fra: Hårek på tirsdag 07. mai 2019, klokken 22:37
..Tydeligvis ikke en enkel jobb.
Well, i utgangspunktet skal den ikke være vanskeligere for JLR enn den er for MB, VAG og Tesla.
Men naturligvis, desto flere jallaløsninger fra forskjellige underleverandører du skal få til å snakke sammen, desto verre blir det jo. Men det er faktisk ikke så ille i bruk - det er verst når du har fått bilen og sitter og trykker hit og dit for å lære deg ting. Når de første dagene er over og man bare skal kjøre bilen er det i hovedsak forsinkelsen og hakkingen i kameraløsningene som irriterer meg. Resten er tildels til å leve med.

xref

Enig at InControl kan leves med når man blir vant til det. Fiksing av bugs og forbedret ytelse er dog en forutsetning. At creep deaktiveres hver gang er eksempelvis ekstremt irriterende og jeg lurer veldig på hva slags Devops-miljø de har som lar slike bugs shipped til prod.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

4Matic Fanatic

Apropos SOTA, noen andre som har fått oppdateringer av Live-tjenesten?
Klikka meg inn på den i går da ting var kommet igang igjen, og da lå det en oppdatering tilgjengelig der også!

Lastet ned og installert uten videre utfordringer, men vet jo ikke helt hva som eventuelt endret seg, har brukt dette lite tidligere og gikk ikke gjennom nøye for å lete etter endringer..

Ingeniøren

Lest et sted at software fort utgjør 50% av kostnadene ved utvikling av en ny modell og da kan man spare en del ved å knipe inn her som fort straffer seg i andre enden...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

xref

#29
Da er jeg stuck med svarte skjermer igjen og bilen blir tatt inn på verksted. Kjedelig :/

Artig malapropos: verkstedet ba meg ringe Jaguar Assist for å få ordnet med leiebil men Jaguar Assist nekter fordi de ikke kan tilby leiebil uten berging og berging kan ikke tilbys når bilen står på p-plassen til verkstedet ^^ så nå krangler de så busta fyker og jeg sitter og hører på. Nå skulle Jaguar Assist gå igjennom lydloggene for å finne ut av hva de sa til meg da jeg ringte dem. Jeg føler dette kunne blitt en god komedie
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA