Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Status SOTA - Svar fra JLR

Startet av xref, mandag 06. mai 2019, klokken 10:16

« forrige - neste »

xref

Etter mange runder opp og ned i systemet har jeg nå fått siste status fra JLR Norge. Jeg kjenner jeg blir ganske oppgitt.

SitatNår det kommer til SOTA så pusher ikke JLR ut oppdatering til alle bilene. Per i dag gjøres dette bil for bil av forhandler.

Tanken er at forhandler skal kunne sende en oppdatering til kundens bil dersom han/hun ringer de med et infotainment problem som kan utbedres med en programvareoppdatering.

Slik jeg tolker dette kan vi glemme SOTA som en funksjon hvor alle får pushet nyeste software. Isteden må man først klage til forhandler om et problem med bilen som viser seg å kunne fikses med en software-oppdatering. Så vil forhandler gjøre oppdateringen tilgjengelig til bilen via SOTA.

Dette virker ganske bakvendt i 2019.

Det jeg tenker jeg/vi må gjøre er å opprette og vedlikeholde en changelog for hver software-versjon som publiseres. Dette kan man hente inn via Topix, men det krever betaling for tjenesten. Så kan man enkelt plukke ut feil som er rettet opp i en nyere oppdatering og henvende seg til forhandler som så forhåpentligvis vil kunne tilgjengeliggjøre oppdateringen til bilen din.

At man velger å belaste forhandler med denne oppgaven er veldig uforståelig for meg.

Hvis noen tolker meldingen annerledes må dere gjerne komme med deres forståelse for jeg kjenner jeg blir svært frustrert.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

daktari

MeToo...
Siden jeg fikk bilen for et halvt år siden har
eiere av et navnet merke fått mange nye funksjoner inkl. ytelsesforbedring og bedre assistansesystemer, men insignia gidder ikke engang rette kjente feil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

xref

Men hvis dette blir gjeldende praksis må de gjøre noe med lovnadene på hjemmesidene deres:

SitatProgramvareoppdateringene gjør at din bil alltid er oppdatert og fungerer optimalt til enhver tid. Denne funksjonen er ment å revolusjonere bilindustrien og vil snart bli like vanlig som den er for mobiltelefoner i dag.

Det er IKKE det som beskrives i svaret jeg fikk fra JLR ihvertfall.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Ingeniøren

Problemet er vel at det vet at per i dag finnes det ingen god oppdatering...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

xref

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 06. mai 2019, klokken 17:42
Problemet er vel at det vet at per i dag finnes det ingen god oppdatering...

Problemet er at når den kommer er det ingen automatikk i at du får den.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Tellus

Hvis oppdateringene innehar en heller tvilsom kvalitet så forstår jeg godt hvorfor JLR er restriktive. Er nok mer på sin plass å kritisere JLR for manglende kvalitetsstyring av feilrettingsprosessen.

Hvis JLR fortsetter å være restriktive også etter at de har fått kontroll på kvaliteten er det ikke bra. Ingen ting tyder vel på at de er der enda.

daktari

Sitat fra: Tellus på mandag 06. mai 2019, klokken 18:03
Hvis oppdateringene innehar en heller tvilsom kvalitet så forstår jeg godt hvorfor JLR er restriktive. Er nok mer på sin plass å kritisere JLR for manglende kvalitetsstyring av feilrettingsprosessen.

Hvis JLR fortsetter å være restriktive også etter at de har fått kontroll på kvaliteten er det ikke bra. Ingen ting tyder vel på at de er der enda.
det finnes et engelsk Range Rover-forum som ligner på I-pace forumet. De med Velar, som også har Touch pro duo, er ikke spesielt imponert over antall oppdateringer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

4Matic Fanatic

Well, jeg ser hva dere skriver, men seriøst - er det noen her som TROR at JLR vil få kontroll på software i I-Pace?

Jeg har et håp om at det skal bli noenlunde OK, men bra? Da må de jo bytte ut hele bøtteballetten som sitter og koder i dag. Bilen er bra, men jeg føler at jeg blir skita oppgitt over at det skal være umulig å lage en fungerende hw/sw-pakke for en BIL, i 2019? Dette er fan ikke rocket science og om de ikke er kapable til å utvikle det selv burde de sette det ut til noen som kan.

Jeg var innom forhandler i dag, de har tidligst tid å se på bilen min 16. mai, så da må jeg kjøre rundt i 10 dager til uten fungerende medialøsning, uten 360/ryggekamera, uten mulighet til å regulere temperatur eller justere varmesetene. Og hvis Jack Tams på FB har rett koker alt ned til at feilen traff meg siden de ikke ikke har kalt meg inn for å legge inn H193, som har stått som en utestående, "non-start" campaign på bilen min siden jeg fikk den!

Dette er resultatet av at man ikke får oppdatert software når den legges tilgjengelig.

Tellus

Har du blitt rammet av sorte skjermer pesten ?

xref

#9
Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 06. mai 2019, klokken 21:19
Well, jeg ser hva dere skriver, men seriøst - er det noen her som TROR at JLR vil få kontroll på software i I-Pace?

Jeg har et håp om at det skal bli noenlunde OK, men bra? Da må de jo bytte ut hele bøtteballetten som sitter og koder i dag. Bilen er bra, men jeg føler at jeg blir skita oppgitt over at det skal være umulig å lage en fungerende hw/sw-pakke for en BIL, i 2019? Dette er fan ikke rocket science og om de ikke er kapable til å utvikle det selv burde de sette det ut til noen som kan.

Jeg var innom forhandler i dag, de har tidligst tid å se på bilen min 16. mai, så da må jeg kjøre rundt i 10 dager til uten fungerende medialøsning, uten 360/ryggekamera, uten mulighet til å regulere temperatur eller justere varmesetene. Og hvis Jack Tams på FB har rett koker alt ned til at feilen traff meg siden de ikke ikke har kalt meg inn for å legge inn H193, som har stått som en utestående, "non-start" campaign på bilen min siden jeg fikk den!

Dette er resultatet av at man ikke får oppdatert software når den legges tilgjengelig.

Deilig at noen andre deler min frustrasjon!!!

Jeg synes det er helt utrolig at man kan lage en bil i 2019, den første elbilen sogar, som vinner priser opp og ned i mente hvor det åpenbart har sittet en gjeng med QA-folk i England, sett hva slags software som bilen følger med og sagt: "Ja, det er godt nok!"

Tror ikke jeg tar i for hardt når jeg hevder at SW I bilen er uferdig.

Det som bekymrer meg mest er den programvaren vi ikke ser. En ting er infotainment med ryggekamera som lagger, skjermer som går i svart, knapper som ikke funker, og en generell opplevelse av lugging og ustabilitet. Hva med de titalls andre komponentene med tilhørende firmware som er ansvarlig for alt fra fremdrift til nødbrems?

I-Pacen strøk på test av nødbrems her sent i fjor. Fremfor å kaste seg flate og love bot og bedring var det heller et slags forsøk på bortforklaring. Det er bekymringsverdig. Når de i tillegg ikke bruker muligheten for trådløse oppdateringer til noe annet enn å tilfredsstille en og annen pågående kunde som klager på kjent feil blir jeg ganske oppgitt. :/

Det JLR kunne ha gjort er å gå ut og si beklager at vi har brukt dere som beta-testere og vi lover å rette opp i feil og kontinuerlig forbedre programvaren i bilen. Disse vil selvsagt bli gjort tilgjengelig for alle kunder etterhvert som de blir klare. Vi jobber på spreng!

Istedenfor sitter vi her og lurer på om trådløse oppdateringer eksisterer og hvorvidt vi i det hele tatt ønsker oppdateringer all den tid de innfører åpenbare og hårreisende feil og bugs.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

LittleHammer

Sitat
"Tanken er at forhandler skal kunne sende en oppdatering til kundens bil dersom han/hun ringer de med et infotainment problem som kan utbedres med en programvareoppdatering."


Har de null kontroll på hva ny SW gjør med hver bil? Skulle tro enhver I-paceeier gjerne vil ha nyeste versjon når den er tilgjengelig. Skal jeg ringe epplehuset hver gang Iphonen krangler og jeg vet det er ny SW tilgjengelig? 2019?
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på mandag 06. mai 2019, klokken 22:11
Har du blitt rammet av sorte skjermer pesten ?
Ja. Om du spør forhandleren er det sikkert min skyld, har jo ikke hatt noe kødd på 5000km siden jeg fikk bilen i februar, men lurte nå på muligheten for å få oppgradert fra min S18D til S19A over SOTA. Gikk så bra helt til skiten skulle boote etter oppgradering, og siden har det stått slik da, bakgrunnsbelyst øvre skjerm, resten er svart.

Øvre skjerm er på hele tiden, enten bilen er på eller av. Man skal vel bare være glad ikke radioen sto på fullt når det skjedde for da hadde det vel spilt utfor veggen nå...  ;)

Tellus

Er vel nettopp det som er grunnen til at JLR ikke ruller ut denne programvaren.

xref

Sitat fra: LittleHammer på mandag 06. mai 2019, klokken 22:36
Sitat
"Tanken er at forhandler skal kunne sende en oppdatering til kundens bil dersom han/hun ringer de med et infotainment problem som kan utbedres med en programvareoppdatering."


Har de null kontroll på hva ny SW gjør med hver bil? Skulle tro enhver I-paceeier gjerne vil ha nyeste versjon når den er tilgjengelig. Skal jeg ringe epplehuset hver gang Iphonen krangler og jeg vet det er ny SW tilgjengelig? 2019?

Haha!

Det høres absurd ut men det er nå det som blir påstått fra JLR sine teknikere her i Norge.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på tirsdag 07. mai 2019, klokken 01:10
Er vel nettopp det som er grunnen til at JLR ikke ruller ut denne programvaren.
Det som er grunnen til at de ikke ruller den ut er at de ikke har kontroll. Og hvis det i tillegg viser seg at grunnen til at den feilet er siden de ikke har kalt meg inn og lagt inn den utestående H193-oppdateringen blir jeg enda mer grumpy.

Anyhow, bilen sto på lading i natt og i morges når jeg startet kom det plutselig en Jaguar til syne på øvre skjerm, før den ble svart igjen. Fikk spilt av musikk fra mobilen, og nedre skjerm og temp-knappene fungerte. Og bilen ble aktiv i app'en igjen. Viser seg at den har hatt kontakt med sentrale systemer hele tiden, turene er blitt logget selv om de ikke var synlige i app før i dag igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA