Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris på EQC offentliggjort

Startet av THE, mandag 06. mai 2019, klokken 10:15

« forrige - neste »

Øyvind.h

#15
Sitat fra: snakkesalig på mandag 06. mai 2019, klokken 13:56
Har det blitt sagt noe om antall biler som blir tilgjengelig på det norske markedet?
Godt spørsmål. Men ettersom vi er over i 2020 og de har valgt å ikke ta Norges-gebyret kan en vel kanskje regne med det blir bra volum og ikke struping? Jeg ser for meg å bytte bil sent 2020/tidlig 2021. Da bør denne være innenfor.
Har bestilt en annen bil, men den har pt ikke lansert hengerfeste. Begge mangler luft (mercedes har visstnok luft bak for nivellering).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

#17
Sitat fra: Chimp på mandag 06. mai 2019, klokken 14:19
Har det blitt sagt noe om ladehastighet bortsett fra makshastighet på 110kw? Jeg forstår ikke hvordan de skal klare å levere dette over et større intervall hvis de har mindre buffer enn e-tron.

100-110kW for 0-40% SOC:


https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360009674054-Charging-with-a-Mercedes-Benz-EQC

Grovregnet ut fra Fastned sine tall, tar 0-80% 40 min på EQC, gitt det er 80kWh netto (mot 28 min på e-tron, hvor 80% også er litt mer energi pga 83.6kWh netto)
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Counterpointer

De har tydeligvis en deal på at de får tildelt 200 biler i første omgang og så videre biler etter dette.

Jeg fikk antydet november med mitt lave kønummer, så jeg tror ikke det blir så fryktelig mange i 2019.........

Imagine


JorEl

Dette må vel være en god pris for de som vil ha Mercedes. Kjekt at de kommer med en elbil :+1:
Når man tenker på disse straffegebyrene som slår inn 2020, så blir jeg overrasket om det kommer noen i år. Gjør det det skal Mercedes ha skryt.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Trond.m

Har også sett dette tallet, men 2 kwh mellom brutto og netto rimer ikke helt.
Kan vi ikke ta dine diskusjonen videre i en annen tråd enn prisdiskusjoner.

Tellus

Fullt mulig. Det sies at Ampera-E har 60 brutto og litt over 58 netto. Ikke bekreftet av GM så vidt jeg vet.
Lite toppbuffer betyr at man må være enda mer forsiktig med å la bilen stå fulladet.

I tillegg vil ladekurven begynne å falle ved lavere batteriprosent enn en tilsvarende bil med større buffer.

gal

Jeg holdt meg langt unna europe edition pakken, premium pakken og premium pluss pakken i konfiguratoren og fikk en bil jeg vil ha til 653000. Sammenlignet konfigurasjonen med en omtrent tilsvarende e-tron spek hvor jeg hadde problemer å komme under 750-780 000.

Selv med fratrekk hos e-tron for større batteri, raskere ladehastighet og litt større bil vs EQC - så må EQC være 50-80 000 lavere priset enn tilsvarende e-tron?



turfsurf

Tok med det meste (europe, premium pluss, hengerfeste, distronic pluss, oppvarmet ratt m.m). Kom på 729.000.

Skjønner ikke hvordan Imagine endte på 810, må i så fall ha plukket enkeltelementer og ikke pakker.

Kort og godt en prisbombe IMO. Greier de å levere biler så er dette ikke bra for de tre andre med elektriske SUVer. 150-200k under ca tilsvarende Audi. Nå er nok etron en mere komplett bil dog.

Noen ulemper ser det ut til å være da, litt liten, litt kort rekkevidde, og litt lav ladehastighet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: gal på mandag 06. mai 2019, klokken 17:54
Jeg holdt meg langt unna europe edition pakken, premium pakken og premium pluss pakken i konfiguratoren og fikk en bil jeg vil ha til 653000. Sammenlignet konfigurasjonen med en omtrent tilsvarende e-tron spek hvor jeg hadde problemer å komme under 750-780 000.

Selv med fratrekk hos e-tron for større batteri, raskere ladehastighet og litt større bil vs EQC - så må EQC være 50-80 000 lavere priset enn tilsvarende e-tron?
Jeg dynget på med utstyr og endte på 725.
Forsøkte å ta med alt jeg fant pluss individuelle valg som styling fra amg og kom meg opp i 750.

Litt mindre enn det andre tyske alternativet, men begge to blir små sammenlignet med det jeg har i dag uansett. Det blir en bil for familie på fire.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Bra pris! Kunne levd med en bil til konfigurert til 640000,-!

MEN, er det ikke veldig kostnadsdrivende at man kan velge selv om bilen skal ha Homelink eller ikke (som et eksempel) :P 

Må håpe på en helt annen effektivitet enn B-klassen for den hadde faktisk nesten halvparten av batteriet til EQC, men håpløs om vinteren.

hemi

Klok av skade rundt e-tron blir det ingen bestilling før prøvekjøring.

bjotings

Dette var da ikke så håpløst. Gikk inn på konfiguratoren og valgte det meste (19#) felger riktignok og endte på 740 tkr.

https://www.mercedes-benz.no/passengercars/content-pool/tool-pages/car-configurator.html/carconfig?Mcid=MJ4Z7WCB#packages
:+1:
I-Pace HSE, Santorini Black MY2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA