Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaring med bug-report funksjonen?

Startet av Øyvind.h, mandag 06. mai 2019, klokken 09:52

« forrige - neste »

Øyvind.h

Detter er kanskje mest et spørsmål til dere som kan litt om Teslas kartdata og autopilot, men i forbindelse med ny hytte denne vinteren kjører jeg veldig ofte E6 Oslo-Hafjell. Ser man bort ifra enkelte kaotiske deler med veiarbeid kjører autopiloten nesten dør til dør. Det er egentlig bare tre ting den ikke gjør perfekt nå;
1.Feltskift – det synes jeg ikke gjøres umerkelig slik jeg selv ville byttet felt. Derfor gjør jeg ofte dette selv pt. (vet AP2 er bedre på dette).
2.Der 1 felt blir til 2 og SVV ikke holder på merkingen av høyre felt (veibanen blir bare veldig bred noen titalls meter før ny merking er på plass. Da hender det bilen kjører litt vinglete før den plasserer seg rett. Ser rart ut og bilen burde holdt høyre linje når den vet det går fra 1 til 2 felt.
3.Fartsgrenesr.

Etter Mjøsbrua i retning nordover er det et par sted den mener det er 70 selv om det er 80 og jeg blir da begrenset til å ligge i 80 (satt til inntil 10 over i settings).
Mellom Lillehammer og Mjøsbrua er det ett sted den nå mener det er 60 istedenfor 80. Muligens fordi den leser et skilt på en vei rett ved siden av E6.

Det er litt irriterende at fartsgrensen er feil disse stedene når autopiloten gjør en så glimrende jobb. Jeg har derfor forsøkt å benytte bug-report funksjonen i bilen, med varierende hell.
Det virker som den forstår eksempelvis «Bug report wrong speed limit». Det kommer da opp bug report på stemmestyringsinfo og det kvitteres med «thanks for your feedback» under speedometeret.
Men jeg trodde man skulle si bug report og lese inn en talemelding?

Finnes det noe sted jeg kan gå inn og be om endringer av kartgrunnlaget Tesla benytter? Eksemplevis ved å gå på Google eller andre? Fartsgrensene ligger jo lagret feil i kartdata som Tesla baserer seg på, så jeg skjønner hvorfor det blir feil. Skulle gjerne oppdatert data slik at bilen på sikt kan kjøre feilfritt «dør til dør» på denne transportetappen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RuneW

Min erfaring med bug report er at jeg føler meg som han her:


https://youtu.be/sgJLpuprQp8?t=24

Jeg trodde jeg snakket forståelig engelsk, men "bug report" blir tolket som alt mulig andre ting 4 av 5 ganger...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: RuneW på mandag 06. mai 2019, klokken 11:05
Min erfaring med bug report er at jeg føler meg som han her:


https://youtu.be/sgJLpuprQp8?t=24

Jeg trodde jeg snakket forståelig engelsk, men "bug report" blir tolket som alt mulig andre ting 4 av 5 ganger...
Haha. Ja den varierer mellom meget god og helt brødhue. Lurer på om det kan være for mye støy i mikken som gjør at den tidvis sliter. En annen ting jeg har merket meg er at den som oftest fungerer best og mest presist på første forsøk. Slipper jeg knappen og prøver gjentatte ganger virker det som om systemet sliter med å håndtere talekommandoer. Når jeg har forsøkt å melde inn gale fartsgrenser har det vært et par ganger hvor fartsgrensen blir korrekt før jeg får av gårde rett melding.....

Men det samme gjelder sanger. Som oftest fungerer søket bra og treffer rett når jeg sier eksempelvis «Play AC DC». Trenger ikke legge om til oxford engelsk eller være veldig nøye. Men innimellom er den helt på jordet og nekter å forstå hva jeg sier. Humørsyk kjerne tydeligvis....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA