Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva må man regne med av ekstrautgifter?

Startet av magnusgb, mandag 06. mai 2019, klokken 09:25

« forrige - neste »

magnusgb

Hei!

Dette har helt sikkert blitt diskutert tidligere. Jeg har forsøkt å søke etter både ekstrautgifter og ekstrakostnader, men har ikke funnet noe.

Vi er på flyttefot og med min samboers nye jobb blir det omtrent 11 mil pendling hver dag pluss at hun må benytte egen bil til mye kjøring i jobben. Med 35k+ i året er det stor sannsynlighet for at det blir elbil på oss, antagelig model 3 eller X.

Det jeg lurer på er hva man må regne med av ekstrakostnader ved kjøp av helt ny bil. Er helt grønn her, siden vi bare har hatt gamle biler tidligere, men tenker det er lurt å danne seg et totalt bilde over alle kostnader. Husker for eksempel at man tidligere kunne velge vinterdekk osv når man valgte bil på taslas nettside, men nå ser jeg ingen ting om vinterdekk i bestillinga. Generelt synes jeg det står litt lite om hva som følger med annet enn selve den kjøreklare bilen.

Hvilke andre ting enn vinterdekk og ladestasjon hjemme må man påberegne? Er det noen behandlinger det er lurt å ordne med for å gi bilen lengre levetid?

Alle tips om utstyr og priser mottas med takk!
Model X LR august 2019

Klykken

- Servicekostnader er et tema hvis du velger å utføre det det årlig.
- Eventuell bruk av supercharger, andre hurtigladestasjoner og offentlige ladere koster.
- Forsikring kan være litt kostbart på disse bilene (her ville jeg hørt med mange).
- Ved hjemmelading vil ekstra strømforbruk koste.
- Hard kjøring vil spise dekk, som igjen koster litt mer enn gjennomsnittlige biler.

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SabreMan

Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Råde

Er ikke i tvil om at dere vil spare penger uansett hvilken elbil dere velger.

Ladestasjon koster litt. Avhengig av hvor langt strekk osv. Ville regnet med mellom 10-20.000.

Vinterdekk TMX 30.000, TM3 20.000 (litt lavere egentlig). Kjøp hos frittstående dekkforhandler og du kan trekke fra 5-10.000 på dette.

Ellers velger mange å kjøpe gummimatter.

Utover dette er det plug and play. Utgifter til drivstoff og veiavgift (som ikke heter dette lenger) oppveier mer enn rikelig økt forsikringspremie.
e-Golf | X75D

Cobos

Hvis erfaringen din er med ordentlig gamle biler er det også å forvente at du bruker mer penger på vask av bilen.
Gjør du dette selv er det ikke veldig dyrt, men noe koster det. Byttet selv en nesten 16 år gammel Civic inn i min første Tesla og plutselig var pen lakk viktig :)
Tilsvarende kan du vurdere lakkforsegling, foliering eller annet som beskytter "investeringen" din. Skal bilen selges etter 3-5 år kan det lønne seg å stelle relativt pent med den.
På samme måte er det med små parkeringsriper og bulker, det er noe jeg fikser på min relativt nye Tesla men ikke gadd å bry meg om på Civic'en.

Men alt dette er jo teknisk sett forskjellen på ny bil og gammel bil og ikke direkte noe som har med Tesla å gjøre. Men det er vel kanskje et poeng at med ny Tesla snakker vi om ny OG høyverdi bil.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

magnusgb

Takk for svar!
Sitat fra: Cobos på mandag 06. mai 2019, klokken 20:29
Hvis erfaringen din er med ordentlig gamle biler er det også å forvente at du bruker mer penger på vask av bilen.
Gjør du dette selv er det ikke veldig dyrt, men noe koster det. Byttet selv en nesten 16 år gammel Civic inn i min første Tesla og plutselig var pen lakk viktig :)
Tilsvarende kan du vurdere lakkforsegling, foliering eller annet som beskytter "investeringen" din. Skal bilen selges etter 3-5 år kan det lønne seg å stelle relativt pent med den.

Regner med at det både vil gå mer tid og penger til vask og vedlikehold av lakk osv. på en bil vi håper å ta godt vare på. Den stakkars yarisen vi har nå får særdeles lite kjærlighet.

Sitat fra: Råde på mandag 06. mai 2019, klokken 20:11
Vinterdekk TMX 30.000, TM3 20.000 (litt lavere egentlig). Kjøp hos frittstående dekkforhandler og du kan trekke fra 5-10.000 på dette.

Ellers velger mange å kjøpe gummimatter.
Får man tilbud om både gummimatter og dekk når man henter bilen hos Tesla? Tilbyr de samme type dekk som frittstående dekkforhandlere selger slik at man like så godt kan finne billigste pris?

Da prøver jeg å ramse opp litt her, blir dyrt:

  • Vinterdekk, 20 000 - 30 000
  • Gummimatter, 3 000 - 6 000
  • Lakkforsegling, 7 000 - 10 000?
  • Annen fiks for nybil?
  • Ekstra ladekabler/adaptere nødvendig? 5 000
Model X LR august 2019

Handyman

Originalt Telsa tilbehør med norske priser:
https://shop.tesla.com/no/en.html

Vinterdekk til Model 3 starter på 16 720,-
Lakkforsegling starter gjerne på 4000,-

Eventuelt elektrikerarbeid for oppsetting av ladeuttak.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

pkhamre

Sitat fra: magnusgb på tirsdag 07. mai 2019, klokken 14:10
Da prøver jeg å ramse opp litt her, blir dyrt:

  • Vinterdekk, 20 000 - 30 000
  • Gummimatter, 3 000 - 6 000
  • Lakkforsegling, 7 000 - 10 000?
  • Annen fiks for nybil?
  • Ekstra ladekabler/adaptere nødvendig? 5 000

I følge dine beregninger så har jeg spart 21.000 ved å ikke kjøpe gummimatter, lakkforsegling, og ekstra ladekabel. Ingen av disse tingene er nødvendige for min del. De mattene som er i bilen har jeg bare kjørt i høytrykkspyleren og noe ekstra ladekabel har jeg aldri trengt. Det trenger du vel i svært spesielle tilfeller.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

Croft

Støydemping, om det blir en 3. Premium connectivity.
Hvorfor er valget mellom 3 og X? Ganske ulike biler både med tanke på størrelse, egenskaper og pris. Hvorfor ikke S?

magnusgb

Sitat fra: Croft på tirsdag 07. mai 2019, klokken 18:10
Støydemping, om det blir en 3. Premium connectivity.
Hvorfor er valget mellom 3 og X? Ganske ulike biler både med tanke på størrelse, egenskaper og pris. Hvorfor ikke S?
X fordi vi egentlig har behov for hundebur, men vi er avhengig av godt leilighetssalg for å få råd til den. Vi er vant til å ha hunden i sele i baksetet, så M3 går til nøds. S hadde sikkert funka den også, men da kan vi heller trøkket på og kjøpe X som er det vi egentlig ønsker :)


Hva koster støydemping for M3?
Model X LR august 2019

Croft

Kjenner ikke kostnad, men finnes egen tråd ink diy løsninger for informasjon
Hund er ellers helligbrøde i mine biler, i alle fall i setene >:(
Om du ikke må ha hengerfeste, hadde jeg heller gåttt for en S, da de er mindre utsatt for feil. Selv om evt. småfeil er dekket av garanti, så er tid (til og fra verksted) også en kostnad.

Handyman

Sitat fra: magnusgb på tirsdag 07. mai 2019, klokken 21:12
Sitat fra: Croft på tirsdag 07. mai 2019, klokken 18:10
Støydemping, om det blir en 3. Premium connectivity.
Hvorfor er valget mellom 3 og X? Ganske ulike biler både med tanke på størrelse, egenskaper og pris. Hvorfor ikke S?
X fordi vi egentlig har behov for hundebur, men vi er avhengig av godt leilighetssalg for å få råd til den. Vi er vant til å ha hunden i sele i baksetet, så M3 går til nøds. S hadde sikkert funka den også, men da kan vi heller trøkket på og kjøpe X som er det vi egentlig ønsker :)


Hva koster støydemping for M3?
Prøvekjør før du konkluderer med at det er nødvendig med støydemping. Koster alt fra noen hundrelapper til mange tusenlapper! Alt etter hvor omfattende man gjør det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA