Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kostbart å bygge hurtigladere

Startet av THE, mandag 06. mai 2019, klokken 07:25

« forrige - neste »

THE

Selv med Enova-støtte må man se langt etter hurtigladetilbud enkelte steder.

I Askvoll har de fått tilsammen 400000,- kroner i tilskudd fra Enova, men kostnadene for utbygger er likevel så store at planene om å bygge hurtiglader ikke blir noe av.


https://www.nrk.no/sognogfjordane/seier-nei-til-hurtigladar-etter-prissjokk-1.14532023
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Trekkoppbil

#1
Jeg tipper kostnadene varierer mye fra tilfelle til tilfellet. Arealer, grunnarbeid og strømfremførsel varierer i kostnad fra sted til sted, og jeg trur det gjelder å bygge ut når og hvor man har en gyllen anledning.

Hva med å planlegge i tilfeller der det skal gjøres annet arbeid med grunn, bygninger og strømtilførsel?

Og hva med å bestille opp høyspentlinje og lokal trafo, der man kan sette opp diger klynge med hurtigladere og tilhørende servicetilbud?

Og hva med bønder som har småkraftverk og låvetak  med 500kvm solceller, og kanskje har man vindkraft og bølgekraft? Hvis man selger kortreist kraft på egen grunn utenom strømnettet, kan man unngå kostnader og reguleringer.

For nærmere 30 år sida leste jeg at det kosta i størrelsesorden 20 millioner å bygge en bensinstasjon på mjøsstanda i datidens penger. Det var ingen som klagde over den prisen, men så bygde man heller ikke stasjoner på hvert gatehjørnet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA