Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil kjøpe brukt EL-bil. Hjelp!

Startet av sirillsh, søndag 05. mai 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

sirillsh

Jeg bor i Bergen sentrum og har fått fast jobb 25 km unna sentrum. Nå har jeg en gammel Mazda som bruker mye bensin samtidig som jeg må betale mye i bompenger og parkering siden jeg bor i sentrum. Jeg leker dermed med tanken på å kjøpe en brukt el-bil til helst maks 150.000 kr. Men jeg har ingen erfaring eller kunnskap om El-bil og trenger derfor noen gode råd.

1: Hvilken bil bør jeg kjøpe? Merke? Har sett på Leaf og Kia Soul.
2: Siden jeg bor i sentrum, så får jeg ikke ladet hjemme. Har dog tilgang til lading på jobb, og kan selvfølgelig betale for å lade. Men er dette å anbefale? Hvor mye vil det da koste? Regner uansett med at det vil være billigere enn bensin.
3: Noen andre merknader dere tenker jeg bør vite om?

Amatøren

#1
Vurdert e-up! (Liten morsom bil, men kun for fire personer. Lett å parkere) eller førstegenerasjons e-Golf (Mye mer bil. Litt dyrer, men lenger rekkevidde og komfort. Litt større med tanke på parkering.)?

Begge bilene bør klare fint din arbeidsreise.

Vi kjører vår e-up! 8-9 mil selv de kaldeste dagene her på Østlandet. Har riktig nok ikke lang erfaring med elbiler selv.

Gamle biler kan være uten DAB+ så hvor gammel må du dermed vurdere (eller om DAB+ er nødvendig). Selv om du kanskje kjører bilen nesten 'helt ut' så har den gjerne en restverdi og da kan DAB radio være avgjørende for om noen vil kjøpe.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elektrolux

Høres ut som du kunne klart deg med ett sete? I så fall er denne genial for fortsatt bomfri pendling.

https://electrameccanica.com/

Jeg har "referal" kode slik at du slipper å betale depositum, så ta kontakt om denne er interessant
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Elbiler blir mye mer brukt enn man tror på forhånd. Og da er det en ting som teller, og det er rekkevidde.

Soul har bedre rekkevidde enn Leaf ( regner med at man ikke får en 30kwh Leaf for 150k). Soul har også batterikjøling og rask hurtiglading.

Så lenge man har god mulighet for lading på jobb, bør det gå bra uten lading hjemme.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

christian.vig@online.no

Ligger fremdeles noen Rav4 EV til salgs på finn.no. Også noen i nærheten av budsjettet ditt. Den burde greie å dekke behovet ditt mht rekkevidde.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


Trekkoppbil

#6
Sitat fra: sirillsh på søndag 05. mai 2019, klokken 19:39
1: Hvilken bil bør jeg kjøpe? Merke? Har sett på Leaf og Kia Soul.
Begge disse vil duge til 50km rundtur hjem og til jobb.
Jeg pendler like langt til daglig med blanda kjøring i kyststrøk. Med en Leaf 24 med 100% SOH, kan jeg rekke 2 rundturer på tørt sommerføre. En Leaf med 77% SOH rekker akkurat en rundtur i dårlig vær etter at ladinga gjerne har vært begrensa til 80%.

Når du bruker bilen til andre distanser, så gjelder det å velge destinasjoner hvor du har lademuligheter: http://elbilwiki.no/index.php/Orientering

Det kan være greit å ha en bil som rekker litt mer enn t/r hjem og jobb, så hvis man kjøper gammel bil, gjelder det å finne en hvor batteriet er bra holdt.

Nilsern

#7
Ville vurdert Leaf 24 med varmepumpe, 2013-14. Trenger ikke betale 150k. Får bra bil til 100k. Min 2013 har gått 133000 og er 'god som ny' (Ca 88% av  nytt batterikapaditet) . Minimum vinterrekkevidde på vestlandet er ca 8 mil (sammenhengende) Skal straks selges. Tror ikke jeg får mer enn 70-80k. Bra bil, men Nissan i forum er det historier om dyre delepriser; og Nissan er kjipe. Min har kostet meg mindre enn 10.000 i verkstedregninger på 5.5 år, dvs omtrent ingenting.


Strøm Tycoon

Jeg ville sett nøye på BMW i3 også. En fantastisk bil som passer bra til ditt pendlebehov.

Her får du selvfølgeligheter som aktiv temperaturkontroll av batteripakken, appstyring, og mulighet til å tidsstyre lading og oppvarming.

En prøvekjøring burde lett overbevise om man liker de kvalitetene som ligger bak merket BMW.

Trazor

Jeg er i samme situasjon, skal ha ny bil nr 2 til ca 150.000.

i3 eksluderer seg selv pga bakdørene da vi skal ha unger inn i baksetet så og si hver gang vi er ute å kjører. Dumt, da jeg er BMW fan.
Har sett at noen e-golfer 2015 modeller er oppnåelige, og da med varmepumpe, skinn, keyless go, adaptiv cruise, og ryggekamera. Noe annet viktig å huske på, eller andre alternativer? (Leaf er rett og slett for stygg og ikke et alternativ)

Amigakongen

Null stress med unger og i3. Kjører og henter i barnehagen. Funker bra det.
2015 BMW I3 - 11800km

Vaduz

Anbefaler i3 om du liker litt sporty bil. Mye plass, åpen og luftig. Rendyrket elbil, krever litt tilvenning. Om du vil ha litt mer «tradisjonell» bil ville jeg gått for e-UP! Veldig morsom og liten bil med god plass, jeg er 2m og sitter godt i fremsetene:) Leaf er mye større enn man tror mtp parkering etc, lite erfaring med den, holdt meg unna av estetiske grunner;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA