Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading sameie hvor flesteparten er imot

Startet av Fred_05, søndag 05. mai 2019, klokken 19:17

« forrige - neste »

Burger

Enkefru Nilsen sin bil er ferdigladet tidlig og da kan resten få mer strøm. Kortpendlerne blir jo ladet opp fortløpende og så blir det 11kw på 20 mils pendleren de siste timene. Det er jo hele poenget med lastbalansering.

50kwt blir vel litt under 5 timer med 11kw? De siste prosentene går vel tregt dersom man ikke stopper på 80%.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

elbil-1

Det skal være veldig lite bruk av bil for å få regnestykket til å gå opp.

Sleng på en eller to langpendlere og 4-5 småbil/5 mils pendlere så blir nok 120kw litt snautt.

Men det avhenger helt av bruken...


jkirkebo

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 08. mai 2019, klokken 22:28
Det skal være veldig lite bruk av bil for å få regnestykket til å gå opp.

Sleng på en eller to langpendlere og 4-5 småbil/5 mils pendlere så blir nok 120kw litt snautt.

Men det avhenger helt av bruken...

120kWh er jo regnet over 10 timer da. For det første er det nok mange som setter bilen til lading allerede i 16-17 tiden og andre drar ikke før 8 på morgenen. Så 16 timer er nok mer realistisk. I tillegg har vi de som jobber turnus og derfor ofte kan lade på dagtid, evt. er trygdet/pensjonist osv.

En 3x32A 230V kurs vil nok fort kunne levere 200kWh på et døgn om det er en noenlunde normal miks av brukere. Men maks ladehastighet blir 7,4kW da, uten bruk av trafo.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 08. mai 2019, klokken 22:11
Men hvis en av beboerne pendler noen dager 10 mil hver vei og trenger 50kw påfyll om natta - så sprekker regnestykket glatt...

Gjennomsnittsberegning tar ikke hensyn til de som trenger 7-8 timer med 8-11kw alene..

Hvordan tilfredstille de behovene samtidig som enkefru nilsen kan få ladet 4kw en gang i uka...
Som andre alt har påpekt, det er når noen trenger mer og andre mindre, gjerne ikke de samme som trenger mye / lite. Da vil et anlegg med lastbalansering gjøre jobben sin.

Men, klart om mange kjører langt så blir det knapt.
For å forsette med eksempelet: 120 kWh timer i løpet av natta, delt på 2 kW snitt forbruk pr mil gir 60 mil pr natt.
Om beboere i sum ofte kjører over 60 mil pr dag vil en gå i minus, og trenger da mer effekt.
Men, om en noen dager går over vil en kunne hente seg inn igjen i dagene etterpå.

For beboere må det være bedre å ha tilgang på "litt strøm", enn "ingen strøm".

Om det i stedet for legges opp schuko kontakter, begrenset til 2,3 kW / 10 A i hht. dagens standard.
12 kW / 2,3 kW = 5,2 plasser, men det holder ikke til mer enn 4 plasser.
Disse fire kan da lade 23 kWh pr natt / 10 timer - og kan da kjøre ca 11 mil ved 2 kW forbruk pr mil.

Når beboer 5 melder seg på må noe gjøres, enten innføre manuelle rutiner for å fordele lasten i tid, utvide kapasiteten, eller bygge om anlegget.

Å starte i det små, men gjøre klart for videre utbygging vil være smart.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. mai 2019, klokken 23:14
Sitat fra: elbil-1 på onsdag 08. mai 2019, klokken 22:28
Det skal være veldig lite bruk av bil for å få regnestykket til å gå opp.

Sleng på en eller to langpendlere og 4-5 småbil/5 mils pendlere så blir nok 120kw litt snautt.

Men det avhenger helt av bruken...

120kWh er jo regnet over 10 timer da. For det første er det nok mange som setter bilen til lading allerede i 16-17 tiden og andre drar ikke før 8 på morgenen. Så 16 timer er nok mer realistisk. I tillegg har vi de som jobber turnus og derfor ofte kan lade på dagtid, evt. er trygdet/pensjonist osv.

En 3x32A 230V kurs vil nok fort kunne levere 200kWh på et døgn om det er en noenlunde normal miks av brukere. Men maks ladehastighet blir 7,4kW da, uten bruk av trafo.
Stemmer, jeg regnet med kun 10 timer, men i perioden vil en ikke få utnyttet 100% av kapasiteten - lastbalanseringen blir aldri 100% perfekt. Ved at å bruke litt flere timer er 120 kWh mulig å oppnå i praksis.

Ved å utnytte mer av døgnet vil en også få større kapasitet, da kan gjerne det doble være teoretisk mulig. Det forutsetter det er nok personer som jobber andre tider.

Maks 7,4 kW stemmer, i praksis noe mindre - ser det bruker å ligge på rundt maks 6 kW på anlegget her jeg bor.

Installasjon av trafo vil gi raskere lading for enkelt bilmerker/modeller og noe bedre lastbalansering, men gir øket kostnad for installasjon og noe større tap. Slik eg har regnet på lønner det seg ikke her hos oss, men har en noen Zoe eiere kan det lønne seg.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

#20
Dere bør uansett få lagt ut en 5x16mm2 kabel som dekker de som nå ønsker lading. Flatkabel er en mer elegant, men også dyrere løsning. Utvidelse gjøres etter behov. Typisk situasjon er at en av dem som ønsker lading parkerer lengst vekke fra teknisk rom, så ofte vi en slik kabel passere de fleste P plassene. Ved senere tilkoplinger kan en kappe kabelen og montere en fordelingsboks/T-ledd.

I teknisk rom trenges en 63A 3 fase kurs. Ved IT nett brukes 4 ledere, og ved TN nett 5 ledere. En 30 kVA 230-400V trafo koster fra 10 000 kr brukt. Han en slik til salgs om ønskelig.

I stedet for å øke byggets inntak kan en utnytte ledig kapasitet med en dynamisk lastregulering. Koster gjerne 30 000 kr mot 100 000+ for nytt inntak.

Som tidligere nevnt blir felleskostnaden for en slik infrastruktur kun noen tusen/P plass.

Velger en Zapcharger vil den kunne utnytte ledig kapasitet optimalt og tilby hvert ladepunkt inntil 22 kW lading. Ideelt for han som daglig kjører 500 km, og han som kjører 50 km

Ferdig monterte punkter har gjerne en totalkostnad på rundt 25 000 kr inkl. mva. Vesentlige avvik fra dette bør føre til innhenting av alternative tilbud. Vær også obs på at noen systemer kommer med faste brukskostnader. Derfor lurt å undersøke om noen i bygget ønsker å stå som administrator i stedet for å sette en slik tjeneste ut til kostbare leverandører.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

E_S

Så lenge man går for en enhetlig løsning er det lett å avregne for faktisk brukt strøm.

Er dette med "ikke kapasitet" noe som er verifisert med elektriker/netteier, eller er det bare et styremedlem som jobbet som vaktmester på en skole på 70-tallet som kikket i sikringsskapet og mente det var slik?
:)

Kåre Knatten

Vi er et lite sameie med 12 leiligheter og har sett på en løsning med 4 stk 11kW organisert i et "ladetorg" organisert via en betalingsløsning. Dermed blir lading tilgjengelig for beboere (foreløpig kun 2 elbiler) og eventuelle gjester. Tilførsel er 35 A 400V 3-fase, totaleffekt ca 24 kW fordelt med lastbalansering. For at dette skal bli "spiselig" for elbilhaterne, ser vi for oss et innskudd 10-15 tusen for elbileier + kW pris inkl vedlikehold. Gjester betaler en høyere kW pris.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA