Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Råd til kjøp av ny elbil til 300.000,-

Startet av steffone, søndag 05. mai 2019, klokken 11:46

« forrige - neste »

xyzzy

Sitat fra: Zimon på tirsdag 07. mai 2019, klokken 08:29
Godt poeng xyzzy, spørsmålet bare ang nye Ioniq er om ladehastigheten er så dårlig som pressemeldingen sier, 54min på 0-80% på 100KW lader! Tror ikke den er så dårlig på hastigheten som pressemeldingen sier, men tiden får vise når de første bilene kommer ut og folk får testet dem. Teslabjørn kommer garantert til å teste bilen ganske tidlig og kommer garantert til å sjekke lade hastighet også! Men ellers så vil nye Ioniq være en knallbil, med app, ecall, større batteri for lengre rekkevidde før første lading.

og leaf bruker chademo, sliter med rapid gate (saktere lading når batter blir varmt og bilen har ikke aktiv kjøling/varming av batteri for å hjelpe på kaldt/varmt batteri (Ioniq har aktiv kjøling/varming)). Dette var blant punktene som gjorde at jeg ikke vurderte nye Leaf når jeg bestilte min første elbil.

Gjenstår å se - tviler på at den plutselig skulle bli så mye dårligere når andre biler blir bedre. Blir veldig interessant å se testene når den kommer, selv om Ioniq-tiden min er over nå. Knallbil.

steffone

Hva forventes prisen på ny Ioniq å være, vil den være nogenlunde som dagens prisnivå på ny Ioniq?

Såkalt rapidgate på Leaf virker jo litt avskrekkende, men dette er vel til en viss grad ordnet opp i? Og er chademo virkelig en døende standard? Tror Leaf ikke er med i konkurransen per nå.
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

xyzzy

Sitat fra: steffone på tirsdag 07. mai 2019, klokken 10:06
Hva forventes prisen på ny Ioniq å være, vil den være nogenlunde som dagens prisnivå på ny Ioniq?

Såkalt rapidgate på Leaf virker jo litt avskrekkende, men dette er vel til en viss grad ordnet opp i? Og er chademo virkelig en døende standard? Tror Leaf ikke er med i konkurransen per nå.

Prisen på nye Ioniq er ikke kjent ennå. Per nå det vel bare Nissan igjen som selger ChaDeMo-biler - Kia byttet i sin e-Soul.

Thomas Parsli

EU har jo prøvd å drepe CHAdeMO siden 2013 og jeg tror de har klarte det i 2018/2019.

Antallet CCS-ladere vokser, mens CHAdeMO forblir stabilt.
Jeg tror ikke ladeoperatørene kommer til å satse på CHAdeMO -og antar Nissan bytter til CCS i løpet av 2020. Nissan klarer ikke å konkurrere med Ionity (BMW, Daimler, Ford, Volkswagen, Audi og Porsche) -de burde byttet allerede i 2019...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

alda

Hur stor bil behöver du?
Om ca. 6 månader kommer Peugeot med E-208: räckvidd över 30 mil och pris under 300' (om antagelser och rykten stämmer). Har reservert en själv(som bil nr. 2), läs mer om den här:
https://elbilforum.no/index.php?topic=33690.0
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Strøm Tycoon

Ioniq, i3 94Ah eller e-Golf er jo naturlige kandidater med hver sine styrker og svakheter.

I din situasjon er det nok Ioniq og e-Golf som passer best med tanke på tilgang til baksetet og plassforhold. De største ankepunktene med Ioniq er det korte serviceintervallet, og antikvarisk multimediaskjerm. e-Golf mangler aktiv kjøling av batteriet. i3 og e-Golf har appstyring, det har ikke Ioniq. i3 har på sin side raskest ombordlader, som støtter opptil 11kW, det kan være kjekt å ha på veien om hurtigladerne er opptatt.

SkiDoo

Vi hadde samme ambisjon elbil til under 300 000 kr. Vi sjekket opp Ionic, Leaf, Zoe og E Golf. Valget ble Golf på bakgrunn av kombinasjon rekkevidde / vanlig bil / baksete.

I tillegg har den App styring. Nye Ionic blir nok fin og et godt alternativ men den vil nok bikke over 300 000 kr. Hvor vi provade Ionic visste man ikke mye om prising. Baksete vil også være det samme i ny modell. Men vi kunne godt ha kjøpt en ionic det var helt klart en fin bil.

Når vi hadde valgt bil merke / type så forhandlet jeg med tre forskjellige  forhandlere to "side"-import og Møllers. De to side importerte bilene var rimligare den rimligaste klart rimeligst  men den falt av grunnet at bilens spec ikke var den samme som den Norske og i tillegg så fortalte ikke forhandler dette på en tydelig måte. Det er lurt å være obs på teknisk spesifikasjon ved sidoimport.  Den andre sidoimport forhandleren har fin spec samt seriøs fremtoning og var rimligare en Møller, uansett vi endte opp med Møller grunnet at i fikk en rentefordel, garanti som teller fra den dag vi henter bilen og et godt tilbud her ble den totale forskjellen mot side import ca 9000 kr Vi mener at det er verdt det med Norsk bil og  lokal forhandlere.

Vi bikket dog 300 000 men  fikk bestilt bil etter eget ønske bilen kom på ca 308 000 ferdig levert på vei pluss vinterhjul. Da har den Active Display, Sikkerhetspakke, Dynamiske Led lys og ryggekamera. En helt ren bil i vit kom på 289 000 pluss vinterhjul

Sigurd2

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 05. mai 2019, klokken 12:08
Til daglig kan du nok klare deg med en bruktbil til 70-100 000kr, hvis du finner f.eks en 12 barers Leaf.
På langkjøring burde en bil i 60kwt-klassa være passende, og med ei ladepause på 5-20 min bør du komme langt.
En 40 kwt bil kan også fungere, bortsett fra Zoe, om du legger inn 2-3 ladepauser a 30 min etter ganske tomt batter.
På 40 mil vil du vel gjerne ta ei pause alikevel.

Til 300 000kr kan det fort bli en "hverken eller" bil, men hvis du finner en 64kwt koreaner til den prisen, så kan det bli bra.

Dersom du finner en 64kwt Kona, (150kw), til 37000€, så kan det bli 303 000kr eksl mva. I tillegg kan det bli vinterhjul og vrakpant mm: https://www.autoscout24.com/lst/hyundai/kona?sort=price&desc=0&fuel=E&ustate=N%2CU&powerfrom=150&powertype=kw&atype=C
39kwt Kona finner du nok rimeligere.  Ellers kan du se om du finner 40kwt Leaf i Sverige som er over 6mnd gammel.

Hvor enkelt er det å bruktbilimportere en slik? Hva skjer med garanti, og er det vanskelig å få billån?

steffone

Sitat fra: SkiDoo på lørdag 25. mai 2019, klokken 16:58
Vi bikket dog 300 000 men  fikk bestilt bil etter eget ønske bilen kom på ca 308 000 ferdig levert på vei pluss vinterhjul. Da har den Active Display, Sikkerhetspakke, Dynamiske Led lys og ryggekamera. En helt ren bil i vit kom på 289 000 pluss vinterhjul

Såvidt jeg kan se er tilbudet hos Møller på 289 900,- ekslusive det utstyret du nevner, så det virker som dere har fått en veldig god avtale.

I sum lander vi på en Golf, og jeg takker for gode innspill.
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

Elllie

Hei.
Håper det er innafor at jeg dytter opp denne tråden? Burde kanskje starte ny, men vi er i en ganske lik situasjon som trådstarter, men blir nok ikke like mange langturer her. Mye har skjedd siden mai og rådene har kanskje endret seg deretter? Vi ønsker en bil med god plass og har derfor sett en del på Nissan Leaf, spesielt grunnet kampanjen de nå kjører med Leaf 2019-modell inkl. metallic lakk og vinterhjul til kr 266.000 (og rente på 0,9%). Er det dumt å kjøpe 2019-modell rett før årsskiftet? Hvor mye vil det ha å si for verdien?
Takknemlig for alle innspill :)

Gnist

Sitat fra: Elllie på lørdag 07. desember 2019, klokken 20:29
Hei.
Håper det er innafor at jeg dytter opp denne tråden? Burde kanskje starte ny, men vi er i en ganske lik situasjon som trådstarter, men blir nok ikke like mange langturer her. Mye har skjedd siden mai og rådene har kanskje endret seg deretter? Vi ønsker en bil med god plass og har derfor sett en del på Nissan Leaf, spesielt grunnet kampanjen de nå kjører med Leaf 2019-modell inkl. metallic lakk og vinterhjul til kr 266.000 (og rente på 0,9%). Er det dumt å kjøpe 2019-modell rett før årsskiftet? Hvor mye vil det ha å si for verdien?
Takknemlig for alle innspill :)

Hvis du ikke MÅ kjøpe el-bil nå, så vent til sommer/høst 2020.

I 2020 MÅ de fleste bilprodusentene selge mange flere el-biler og andre lavutslippsbiler for å slippe bøter fra EU. Produsentene kommer til å prise bilene slik at de får de salgsvolumene de trenger.

Det kommer til å bli et prisras på nye og brukte el-biler i 2020 samtidig som det kommer mange nye modeller.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA