Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Råd til kjøp av ny elbil til 300.000,-

Startet av steffone, søndag 05. mai 2019, klokken 11:46

« forrige - neste »

steffone

Hei forum,

Av flere årsaker har vår påmelding til elbil-livet blitt utsatt, og vi registrerer at utviklingen nå er rivende. Vårt budsjett er ikke mer enn 300.000, selv om det i disse tider så absolutt skulle vært 400.000-450.000 med tanke på rekkevidde og nyvinninger. Den gang ei.

Vi har undersøkt lenge og grundig, og valget er vanskeligere enn en skulle tro. Vi har ett barn under to år, daglig pendling på 30-40 km, og tre-fire langturer i halvåret på 400+ km hver vei. Det utelukker mye med realistisk rekkevidde under 160 km (varmt ute, gode forhold etc). Utvalget med realistisk rekkevidde over 160 km til en prislapp under 300.000 er ikke stort, men er Golf, Leaf, Soul og Ioniq slik vi har forstått feltet.

Problemet vi føler vi står overfor er massen av biler som nå ruller ut på veiene med rekkevidde over 300 km, og hva dette gjør med prisen på bilen vi har råd til nå, om ett år når elbil-markedet normaliserer seg. Har registrert lett panikk blant Golf-eiere her på forumet, og antagelig også blant Leaf-eiere også. Bør en rett og slett vente ett år før man kaster seg på bølgen, når man likevel har (ufrivillig) ventet så lenge, eller vil vi bare bli sittende på gjerdet i alle overskuelig framtid med en slik mentalitet?

Oppsummert; er dette tiden for å kjøpe elbil i prisklassen vi skisserer, og dersom det er det, hvilket kort er mest fornuftig å satse på?

Hilsen engstelig nykommer


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

DagfinnN

Vente på noe kan man gjøre hele livet. Da får man aldri kjøpt bil.
Skal du han en "liten" bil som går 300 + til rundt 300k er vel en brukt Opel Ampera-e tingen. Disse får du nok rundt ca 300 k på Finn.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Trekkoppbil

#2
Til daglig kan du nok klare deg med en bruktbil til 70-100 000kr, hvis du finner f.eks en 12 barers Leaf.
På langkjøring burde en bil i 60kwt-klassa være passende, og med ei ladepause på 5-20 min bør du komme langt.
En 40 kwt bil kan også fungere, bortsett fra Zoe, om du legger inn 2-3 ladepauser a 30 min etter ganske tomt batter.
På 40 mil vil du vel gjerne ta ei pause alikevel.

Til 300 000kr kan det fort bli en "hverken eller" bil, men hvis du finner en 64kwt koreaner til den prisen, så kan det bli bra.

Dersom du finner en 64kwt Kona, (150kw), til 37000€, så kan det bli 303 000kr eksl mva. I tillegg kan det bli vinterhjul og vrakpant mm: https://www.autoscout24.com/lst/hyundai/kona?sort=price&desc=0&fuel=E&ustate=N%2CU&powerfrom=150&powertype=kw&atype=C
39kwt Kona finner du nok rimeligere.  Ellers kan du se om du finner 40kwt Leaf i Sverige som er over 6mnd gammel.



Daniel_0007

Beste alternativ for 300 000 blir nok leaf 40.

https://www.finn.no/140348000

Evt så har du brukte model s direkte fra tesla med 2 års garanti, https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA2DP4DFP24208

riktignok 325 000 men du får 60kwt batteri til rundt 300 000 og men da med 100 km kortere rekkevidde
Model 3 2019 LR Rwd

jkirkebo

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 05. mai 2019, klokken 16:15
Beste alternativ for 300 000 blir nok leaf 40.

https://www.finn.no/140348000

Evt så har du brukte model s direkte fra tesla med 2 års garanti, https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA2DP4DFP24208

riktignok 325 000 men du får 60kwt batteri til rundt 300 000 og men da med 100 km kortere rekkevidde

Her er en god 60kWh, kun 37kkm og alle viktige pakker (lydstudio, tech-pakke osv.):

https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA2CG9DFP21211

2 års garanti får man med på kjøpet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Crown

Kjøper du en bil for å selge den, eller for å beholde den? Bilen du kjøper nå blir ikke dårligere selv om det kommer nye med mer rekkevidde. De blir også dyrere, og snart er det slutt på alle godene, jo mer du venter jo mer taper du på det.

Til kjøringen du skisserer passer Ioniq helt glimrende, den hurtiglader raskt på langtur både i varme og kulde, tåler å lades ofte uten at det går tregere, og har også et veldig lavt forbruk. Ladeintervallet på langturene passer nok bra til intervallet man uansett må stoppe med barn :) Har kjørt masse langturer med familien i Ioniqen og det er veldig smertefritt.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Tellus

Eneste nyere elbil med god rekkevidde i 300K klassen er nok Ampera-E.
Hvis du tar sjansen på en eldre Tesla så får du vel tak i TMS 85 til pris ned mot 300K.

Går du et hakk ned i rekkevidde så er det mye å velge mellom.

steffone

Takk for svar så langt! Noen spørsmål og innvendinger:

Hvorfor Leaf og Ioniq over Golf? Er ikke Golf en bedre kjøremaskin og har lengre reell rekkevidde enn de to?

Eldre Model S virker risikabelt. Ampera seiler derimot opp som et godt alternativ - skal undersøke ytterligere.

Tror uansett det er ønskelig med en norsk bil, helst kjøpt fra forhandler da vi har lite erfaring med bilkjøp.
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

Daniel_0007

Sitat fra: steffone på mandag 06. mai 2019, klokken 10:36
Takk for svar så langt! Noen spørsmål og innvendinger:

Hvorfor Leaf og Ioniq over Golf? Er ikke Golf en bedre kjøremaskin og har lengre reell rekkevidde enn de to?

Eldre Model S virker risikabelt. Ampera seiler derimot opp som et godt alternativ - skal undersøke ytterligere.

Tror uansett det er ønskelig med en norsk bil, helst kjøpt fra forhandler da vi har lite erfaring med bilkjøp.

Ioniq er mer strømlinje formet og bruker mindre strøm så den kommer lengst av de 3, spesielt den nye utgaven.
Golf har minste batteriet av de 3 med med 36 kWh, husk og at golf kan bare lade opptil 40kw på dc hurtiglading mens de 2 andre kan opptil 100
Model 3 2019 LR Rwd

Nilsern

#9
Ville ikke kjøpt brukt Tesla uten garanti. Selv om de har vist seg å være holdbare så kan de være dyre å reparere, samt dyrere forsikring.

Ny bil betyr god garanti og forutsigbart bilhold. Verditap kan imidlertid bli stort. Golf, Ioniq og Leaf er nok litt "hipp som happ". Ioniq lader raskest, men vet ikke om det betyr så veldig mye. En brukt Ampera er nok bedre for langtur. 40 mil bør gå med maks en lading - året rundt.

Ett annet alternativ, hvis du kan strekke budsjettet litt, er Hyundai Kona, som koster 340-350.000 ferdig på veien. Jeg trodde det var kjempelang ventetid, men snakka med en selger som sa at det var en del avbestilte biler. Han trodde jeg kunne fått en i august-septemper hvis jeg bestilte nå. Den er kanskje litt liten for bakoverlent barnesete.

Jeg tror jeg ville ha gått for en par år gammel e-Golf, Leaf eller Ioniq til 250.000. Greit kompromiss mellom gjenværende garanti og verditap. Vinterrekkevidde for alle tre er vel 18-20 mil (ikke eksreme forhold).

Zimon

Har selv Ioniq og igjen ville valgt Ioniq igjen selv uten erfaringen jeg har, og ville gått for ioniq igjen selv med erfaringen. Så sier litt er veldig fornøyd. Selv er vi i samme situasjon med ett barn, men er en 7 år gutt vi har og ikke 2. Se også bildetråder fra meg ang barnevogn og sete i Ioniqdelen av forumet så ser du at bilen har god plass selv om "liten".

Ikke se deg blind på batteristørrelse! Teslabjørn har flere ganger tatt biler med mindre batteri vs støtte batteri. Blandt annat Ioniq vs Ampera-e hvor han og en kompis to turen Oslo-Trondheim-Oslo. Konklusjonen ble at Ioniq vant, men var nesten dødt løp. Ampera-e lå litt foran når de kom mot Berger utenfor Oslo og da kjørte Pawel den tom for strøm, Bjørn lå med Ioniq kanskje maks 1 km bak og ville nådd til Oslo fint om jeg ikke husker feil. Så om Pawel hadde ladet mer på siste stopp så ville Ioniq'en passert uansett.

Så ikke se deg blind på batteristørrelse, fordelen med stort batteri sånn i første utkast er at man komme lengre på første lading. Så om du skal til Hytta og helst ikke vil stoppe underveis for å strekke på bena etc så kan det være lurt med større batteri og effektiv bil som gir lengre rekkevidde.

DEl 1 = https://www.youtube.com/watch?v=yH3RqJRhNEE
Del 2 = https://www.youtube.com/watch?v=LFmiqbVXs-o

Ioniq får du ny til ca samme pris det du har som budsjett, legg på litt for vinterdekk, ladestasjon etc. Evt gå for brukt og skaff det nødvendige selv utenfor. En av mine anbefalinger.

Ellers så er nye Leaf'en en fin bil, men sliter med Rapidgate som medfører tregere ladehastighet på hurtigladere når batteriet blir varmt, så første lading går ok som regel, så neste går det tregere etc. En firmwareoppdatering til bilen har hjulpet litt har jeg forstått, men Leaf er nok litt sur å ta med på virkelige langturer hvor du må lade 2-3+ ganger, spes på supervarme sommerdager.

eGolf er fin bil, men mindre effektiv og dyrere enn Ioniq.

Zoe, mye for pengene, men også herk å lage på langturer + må kanskje skaffe den berømte "ladebøtta" om skal lade på hytta og andre steder.

Ampera-e fin bil, men prøvekjørte den samme dag som jeg prøvekjørte Ioniq og syntes at setene ikke var så gode + at på den solfine dagen så fikk vi reflekser på infotainment skjermen hele tiden så den ble bare en grå skjerm. Men kan være godt kjøp på brukt for det.

i3 4 seter og laget for å være bybil, men kan tas med på langturer. Skal visst være morsom å kjøre, men med smale dekk og slikt så kan den være ikke så gøy om det er dype hjulspor i veibanen? Ikke kjørt denne selv, men lest kommentar fra andre.

Mye bra biler der ute, alt til sitt bruk, men tror Ioniq vil passe dere der og på langturene så er det fint med en liten strekk på bena også.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

steffone

Nilsern, Zimon, takk for gode tilbakemeldinger og innspill.

Klart, en er ute etter et forutsigbart kostnadsbilde ved et slikt kjøp, og i så måte fremstår Ioniq, Leaf og Golf som meget gode kandidater. Det er mindre informasjon om dette når det kommer til Ampera så vidt vi har funnet.

Forsøker å holde oss nogenlunde nøytrale i avgjørelsen, ta den basert på kalde fakta, og slikt bidrar til å se bort fra Tesla. Det å holde budsjett er viktig, og 300.000 er absolutt øverste grense, selv om, som jeg skriver i første post, gjerne skulle hatt et større budsjett for å få bedre rekkevidde.

Jeg må innrømme at jeg lener meg mot tyskeren i dette selskapet, selv om det ikke er det aller mest sindige valget. Vil gjerne overbevises om noe annet.
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

Nilsern

Steffone, det har skjedd mye med bruktprisene etter at TM3 har "oversvømt" markedet. Tipper prisene nå er i ferd med å stabilisere seg. Du får mye bra eGolf (nyetypen) bruktbil til 250-300.000 :-)

xyzzy

#13
Sitat fra: Crown på søndag 05. mai 2019, klokken 22:56
Kjøper du en bil for å selge den, eller for å beholde den? Bilen du kjøper nå blir ikke dårligere selv om det kommer nye med mer rekkevidde. De blir også dyrere, og snart er det slutt på alle godene, jo mer du venter jo mer taper du på det.

Til kjøringen du skisserer passer Ioniq helt glimrende, den hurtiglader raskt på langtur både i varme og kulde, tåler å lades ofte uten at det går tregere, og har også et veldig lavt forbruk. Ladeintervallet på langturene passer nok bra til intervallet man uansett må stoppe med barn :) Har kjørt masse langturer med familien i Ioniqen og det er veldig smertefritt.

Ioniq er en kjempefin bil, men jeg ville nok ha ventet til den nye modellen kommer om et par måneder. Både fordi den kan være et svært godt kjøp, og fordi det ellers vil påvirke prisen på eksisterende Ioniqer.

Selv dagens modell er vel et bedre kjøp enn Leaf 40. Deen rekker vel omtrent like langt med et mindre batteri, men lader både raskere og trenger mindre strøm. Dessuten bruker Leaf ChaDeMo, som er ganske dødt - det er et godt argument for å holde seg unna.

Zimon

Godt poeng xyzzy, spørsmålet bare ang nye Ioniq er om ladehastigheten er så dårlig som pressemeldingen sier, 54min på 0-80% på 100KW lader! Tror ikke den er så dårlig på hastigheten som pressemeldingen sier, men tiden får vise når de første bilene kommer ut og folk får testet dem. Teslabjørn kommer garantert til å teste bilen ganske tidlig og kommer garantert til å sjekke lade hastighet også! Men ellers så vil nye Ioniq være en knallbil, med app, ecall, større batteri for lengre rekkevidde før første lading.

og leaf bruker chademo, sliter med rapid gate (saktere lading når batter blir varmt og bilen har ikke aktiv kjøling/varming av batteri for å hjelpe på kaldt/varmt batteri (Ioniq har aktiv kjøling/varming)). Dette var blant punktene som gjorde at jeg ikke vurderte nye Leaf når jeg bestilte min første elbil.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA