Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

LED i tåkelys.

Startet av snurre100, onsdag 04. januar 2012, klokken 19:04

« forrige - neste »

snurre100

Fant disse pærene på Ebay.De er 7.5 watt.De bruker 47,5 watt mindre en de pærene som sitter der.Noen som har prøvd??
2020 Kia E-Niro

Lynet

#1
En presisering må til her (se side 8-20 i instruksjonsbok):
Lyktene i støtfangeren har to funksjoner, tåkelys og kjørelys og har derfor to pærer:

tåkelys:  H8        35W
kjørelys: P13W    13W
fjernlys:  H9        65W
nærlys:   LED       23W

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

snurre100

#2
H8 er identisk pæresokkel med H11 og kan derfor benyttes om hverandre.
Forskjellen ligger kun i wattstyrke, H8 er 35 originalt og H11 er 55w.
2020 Kia E-Niro

LeafSwe

How much power consumes the original led headlights?
3P+
3SR+

snurre100

#4
The headlights consume 50% less electricity than halogen lamps.So that will be about 27 watt.From Wikipedia
2020 Kia E-Niro

keca

Tenkte jeg skulle få byttet ut kjørelysene, de som sitter i samme lykt som tåkelyspærene, nede der ja...

Jeg vil ha LED pærer, det er ikke så veldig vakkert med hvit bil og veldig gult lys.
DRL skal jo ikke lyse opp noe for meg, skal bare gjøre meg mere synlig, så jeg trenger ikke å høre at gult lys er så bra...

Har kikket på eBay etter LED p13w pærer, finner mange til camaro, mer er veldig usikker på om disse passer.

Hadde håpet at noen her inne har byttet.

Foreløpig har jeg byttet ut parklys og skiltlys. Noe må etterhvert gjøres med fultlys, slik det er nå ser jeg ingen grunn til å skifte fra blend til fult engang.

Kikket litt på å sette inn sidemarkeringslys, blir da oransje led, nesten alt er jo der fra før, mangler bare kabel, pære og pæreholder.
Har egentlig ikke sett bilder av dette fra USA, så jeg vet ikke om det er noe fint og om det kanskje gjør bilen mere synlig.
Er ikke snakk om å skru på noe ekstra på sidene, over forlyktene er dette der, lang blå stripe. Bak sitter det på siden av baklysene.

Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Joachim

Har ikke noen umiddelbare svar til deg, men hva er blend og fult?

Lynet

Pærene til Camaro passer ikke, kjøpte på ebay med håp om at det skulle gå.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

gbzdoc

Sitat fra: Joachim på søndag 05. februar 2012, klokken 21:29
Har ikke noen umiddelbare svar til deg, men hva er blend og fult?

Skal vi satse på nærlys og fjernlys? ;)

cra

Sitat fra: gbzdoc på søndag 05. februar 2012, klokken 23:07
Sitat fra: Joachim på søndag 05. februar 2012, klokken 21:29
Har ikke noen umiddelbare svar til deg, men hva er blend og fult?
Skal vi satse på nærlys og fjernlys? ;)

You. :)  Husker også min mor brukte å snakke om å "blende ned" i min barndom. Og så har man jo også "blendingsgardiner" (i andre sammenhenger) somgjør at man slipper ut mindre lys.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

snurre100

Har kjøpt de pærene som det er bilde av.Har ikke oppvarmet garasje så monteringen må vente til det blir litt mildere.
2020 Kia E-Niro

keca

De pærene på bildet er tåkelyspærer, altså de pærene som sitter bakerst i reflektoren nede.
Ser ingen grunn til å skifte ut disse, da det sjelden er nødvendig med tåkelys, og de gangene det er det, er det greit at de lyser godt og at de har dette gulaktige lyset.

Det var nesten det jeg regnet med Lynet, at disse ikke ville fungere, var egentlig litt derfor jeg ville spørre her inne, så takk for bekreftelsen. Men jeg finner det merkelig at dette ikke er å få tak i.

Føler meg faktisk veldig gammel til kun å være 35 år. At det ikke inngår i språket lengre å bruke ord som blend eller å dimme da man skifter fra fjernlys til nærlys. Men for tiden kan man vel si lissom om det meste lissom. Som da egentlig bare betyr liksom, lissom. Korrekt språk et veldig flott, og jeg vil heretter bruke nærlys og fjernlys om jeg omtaler disse senere.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

bno

#12
Var innom Mynissanleaf.com i helga i samme ærend. Det er et par gode topics om dette som eksempelvis denne http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=6134&hilit=led+lights ettersom man snakker om LED kjørelys.

Lynet

Vurderer følgende løsning for å få LED kjørelys:
Sett inn pærene som er avbildet øverst i denne tråden istedet for tåkelyspærene og koble ledningen som går til kjørelyspæren over til LED-pæren som da står i tåkelyssokkelen. Helt lovlig blir dette uansett ikke da alle pærer på en bil skal være E-merket  ::)

En annen sak på Leafen er jo at tåkebaklyset nesten aldri kan brukes lovlig av den ganske enkle grunn at man må sette på tåkelyset foran først! Og i Norge er det jo ikke lov å ha tåkelys sammen med hovedlys.
Tåkelysene på kun 35W lyser bare 5 meter foran bilen og er derfor totalt ubrukbar! Så å gjøre om disse til brukbare LED kjørelys kan være en god løsning  ;D
Og samtidig få muligheten for tåkebaklys uten tåkelys foran (bilen blir uten tåkelys foran).

Men det er en mulighet for at LED-pærene er for lange!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Joachim

Er selv 30, men har altså aldri hørt om blend i denne sammenhengen. For meg er det en tobakksblanding. Det å blende ned forstår jeg selvsagt hva er. Fult er vel "stygt" på svensk?

Edit:
Nok om det. Jeg skulle gjerne hatt noen andre kjørelys nede ved tåkelysene. Enig i at det ser litt snålt ut med såpass gule lys. Skifter bilen automatisk mellom disse og LED-lysene når man har lyset på auto?

Fjernlyset har jeg enda ikke fått testet. Det er gatelys "overalt" hvor jeg kjører.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA