Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler til salgs på FINN vs Total antall registrert

Startet av z4rd, søndag 05. mai 2019, klokken 09:21

« forrige - neste »

z4rd

Hadde lite å gjøre akkurat nå og så det var diskutert i en annen tråd hvor mange biler som lå på FINN vs antall registrerte. Lagde en kjapp Topp 10 liste av de mest solgte bilene. Tok også med i-Pace og e-tron da disse er forholdsvis nye og populære.

Så kort oppsummert, kjørt en formel som drar antall biler registrert på FINN.no med drivlinje elektrisitet og korrekt modell-benevnelse + sortert tallene fra elbilstatistikk.no iht hvilke som er mest solgt (det totale antallet).

Prosenten er da regnet ut fra FINN.no / Elbilstatistikk.no x 100. Blir jo ikke helt vanntett mht importerte biler osv, men gir et greit pekepinn på hvor lett tilgjengelig en modell er iht antallet som er solgt i markedet.




   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Flest registrert #BilTotalt registrertTil salgs på FINN%
1Nissan Leaf5345616853,15
2Volkswagen Golf3596312323,43
3Bmw I3225089444,19
4Tesla Motors Model S197224532,30
5Kia Soul165233702,24
6Tesla Motors Model X119121681,41
7Renault Zoe105432552,42
8Volkswagen Up!90462302,54
9Hyundai Ioniq73413144,28
10Tesla Model 36872330,48
16Jaguar I-pace24101004,15
21Audi E-tron1221534,34

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Maximus

Takk for denne, veldig interessant. Ikke noe panikksalg å spore blant modell 3 eierne i hvert fall. Kun 33 til salgs av nær 7000 er jo imponerende lavt, selv om de fleste av dem bare har vært på veien i noe over en måned.

Høye prosenter for Ioniq og I3. Dårlig omsetning for disse tro, eller kan det skyldes noe annet, eks at Ioniq snart kommer i ny utgave?

turfsurf

Interessante tall. Høy prosent på I-Pace og etron er nok parallell import som prøver å sko seg. Etron er det jo ekstremt mye å tjene på å ta inn fra Tyskland.

Tror nok det er mye det samme for i3, eGolf og Ioniq. Spesielt i3 var jo veldig dyr før BMW satte ned prisen og begynte med kampanjer. Ser nok noen importører som tenkte de skulle sko seg nå ikke blir kvitt bilene med fortjeneste.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Egentlig overraskende at det er så få Model 3.
God tilgang på nye biler og returmuligheten påvirker nok.

Tydeligvis har det ikke blitt noe sving på «flipperne» på grunn av det ovenstående.

Veldig interresant med statistikk på de mest solgte

Mr Oizo

Ikke så overraskende. Leveringstakten er svært høy så det er lite å hente på flipping. Samtidig er det uaktuelt å importere Tesla. Hadde man tatt bort importbiler samt biler listet dobbelt (både salg og leasing, en del av disse) ville det nok ikke vært så ulikt. Samtidig, når mange av selgerne forventer å få både 20 og 30 tusen mer enn de betalte for sin Tesla, sier det seg selv hvor uaktuelt det er for de fleste, mye optimisme og tro på bruktmarkedet.

Imagine

Fin oversikt.

Noen av modellene er levert ut i meget stort volum. Og andre er nylig levert ut med lang leveringstid.
Tenker e-tron og I-Pace har relativt lang leveringstid så det e mange optimister som har lagt ut bilene sine i forhold til biler levert. Disse kommer til å holde høy finn-annonse andel helt til leveringstider kortes ned og rabattene pp nye biler kommer.
Vedrørende Tesla Model 3 er det jo like greit å kjøpe ny som å kjøpe brukt med mindre man får stort avslag.
Blir f eks veldig spennende å se antall brukte Model 3 når Model Y kommer.

Counterpointer

En annen antagelse som har vært fremsatt er at siden mange med S og X gikk over til 3, så burde det bli en kraftig økning av brukte S og X. Prosentvis ser ikke dette dramatisk ut, konkrete tall kjenner jeg ikke så de kan ha økt.
Men ut fra en antagelse så har det ligget mye S ute før februar.

Strøm Tycoon

Du burde filtrere bort biler til salgs under 15000,- På den måten får du bort leasingbilene, som i mange tilfeller er samme bil annonsert en ekstra gang som leasingalternativ i motsetning til direkte salg.

Eks. BMW i3: 867 vs 957 i skrivende stund.

z4rd

Godt innspill! Det skal jeg gjøre ved neste snapshot :)
Har ikke helautomatisert det enda..
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Amoss

Sitat fra: model3citizen på torsdag 09. mai 2019, klokken 14:36
Du burde filtrere bort biler til salgs under 15000,- På den måten får du bort leasingbilene, som i mange tilfeller er samme bil annonsert en ekstra gang som leasingalternativ i motsetning til direkte salg.

Eks. BMW i3: 867 vs 957 i skrivende stund.

Eller klikke på avkryssningfeltet for "Bruktbil til salgs" (venstre stolpe under bilmerkene) og la "Leasing", "Auksjon" og "Nybil til salgs" stå uavkrysset.
Model S 85D

Electrix

Interessant statistikk, hvis du har lite å gjøre en gang til så kunne det vært interessant med samme statistikk av noen kjente bensin og dieselbiler for sammenligning.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

z4rd

Et snapshot fra i dag, 9. mai. Tallene vil generelt være litt lavere enn sist siden jeg har justert for å ikke inkludere leasing og auksjon, men kun tatt med brukte og nye biler som selges. Auksjonsbiler omfattet forholdsvis få, så vil uansett ikke føre til så stort utslag.

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Philip Marlowe

Jeg er svært overrasket over hvor liten andel Tesla som er til salgs. At det er få TM3 forstår jeg, bilen har nettopp kommet og nye får man ganske raskt, men TMX-eierne er tydeligvis ikke ivrige på å selge bilene sine.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Thomas Parsli

#13
Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 09. mai 2019, klokken 22:33
Jeg er svært overrasket over hvor liten andel Tesla som er til salgs. At det er få TM3 forstår jeg, bilen har nettopp kommet og nye får man ganske raskt, men TMX-eierne er tydeligvis ikke ivrige på å selge bilene sine.

Gjett hvorfor? ;)

Hvis den får en oppdatering i 4. kvartal, tipper jeg vi ser flere biler på finn rundt jul.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

z4rd

Det er nok ikke hele årsaken. Det har alltid vært få X til salgs. Jeg vil påstå at det skyldes generelt en kombinasjon av at det er en relativt ny modell, høy pris og fornøyde eiere.

Fra høsten 2019 og utover bør man kunne se en økning i biler som skal selges. Da er mange blitt over 3 år gamle, mange nybilkjøpere som bytter av gammel vane. Men mulig eiere av X sitter på bilen lenger enn tidligere... time will show!
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA