Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler til salgs på FINN vs Total antall registrert

Startet av z4rd, søndag 05. mai 2019, klokken 09:21

« forrige - neste »

z4rd

Sitat fra: Electrix på torsdag 09. mai 2019, klokken 18:10
Interessant statistikk, hvis du har lite å gjøre en gang til så kunne det vært interessant med samme statistikk av noen kjente bensin og dieselbiler for sammenligning.

Noen som vet om en like fin og grei oversikt eller kilde ala elbilstatistikk.no med samme oppløsning på data for bensin- og dieselbiler?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Vollis47

Dessverre blir dette en ufullstendig og delvis missvisende statistikk (som nesten all statistikk er), for den tar jo ikke hensyn til hvor fort bilene selges, dvs hvor mange dager de ligger ute før de forsvinner igjen etter salg.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

geear

Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 09. mai 2019, klokken 22:33
Jeg er svært overrasket over hvor liten andel Tesla som er til salgs. At det er få TM3 forstår jeg, bilen har nettopp kommet og nye får man ganske raskt, men TMX-eierne er tydeligvis ikke ivrige på å selge bilene sine.
Har ikke vært så fornøyd med en bil før, så skulle jeg selge akkurat nå hadde det vært for å kjøpe en annen X.  ;)

Philip Marlowe

Sitat fra: gr på lørdag 11. mai 2019, klokken 08:52
Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 09. mai 2019, klokken 22:33
Jeg er svært overrasket over hvor liten andel Tesla som er til salgs. At det er få TM3 forstår jeg, bilen har nettopp kommet og nye får man ganske raskt, men TMX-eierne er tydeligvis ikke ivrige på å selge bilene sine.
Har ikke vært så fornøyd med en bil før, så skulle jeg selge akkurat nå hadde det vært for å kjøpe en annen X.  ;)

Denne statistikken bekrefter vel at du ikke er alene om være godt fornøyd med denne bilmodellen.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

z4rd

Sitat fra: Vollis47 på fredag 10. mai 2019, klokken 23:55
Dessverre blir dette en ufullstendig og delvis missvisende statistikk (som nesten all statistikk er), for den tar jo ikke hensyn til hvor fort bilene selges, dvs hvor mange dager de ligger ute før de forsvinner igjen etter salg.

Ikke uenig, fra et konseptuelt ståsted :) Men jeg har kun tatt 2 snapshots av de aktuelle modellene. Ikke hatt som mål å konkurrere med SSB eller OFV. Man får uansett et grovt inntrykk. Har man nok datapunkter/snapshots på sikt, så vil man se en tydeligere trend, og kan deretter danne en slags baseline.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

z4rd

#20
Snapshot fra 9. og 11. mai iht til forrige innlegg. Kun nye og brukte biler, ikke auksjon eller leasing.

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

silverwrx

Jeg kjøpte Model 3.

Men beholder heller Model Xn. Etron skuffet. Ipace også. EQC er en vits for pensjonister.

Model 3n ble solgt etter 24-timer. Fikk og floppet den for mer enn kjøpesum. Dumt å bruke angrerett. 3ern ligger ute enda, til høyere pris og det er en sykt god etterspørsel.

Skjønner at mange selger sin elbil og kjøper 3ern! Men kommer du fra ny X og S trives man best i den. 3ern er knallbra, men de andre bare bedre.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

Trond.m

Sitat fra: silverwrx på mandag 13. mai 2019, klokken 10:16
Etron skuffet. Ipace også. EQC er en vits for pensjonister.
Man skal høre mye før ørene faller av. Slike uttalelser, kombinert med ukritisk skryt av Model 3 kan man ikke ta seriøst. Hva gjør at EQC er en vits ?

z4rd

#23
6 x snapshots siste uken i perioden 9. mai - 16. mai:

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

GeirHM

Supert tiltak, flott statistikk. Vil bare nevne at når det gjelder Tesla så er jo også Tesla selv en selger av brukte biler. Og ingen av disse er innom Finn. Hvor mange dette dreier seg om aner jeg ikke. Men det kan ha noe å si når salget av brukte Tesla sammenlignes med andre bilmerker.

geear

#25
Sitat fra: TM på mandag 13. mai 2019, klokken 21:06
Sitat fra: silverwrx på mandag 13. mai 2019, klokken 10:16
Etron skuffet. Ipace også. EQC er en vits for pensjonister.
Man skal høre mye før ørene faller av. Slike uttalelser, kombinert med ukritisk skryt av Model 3 kan man ikke ta seriøst. Hva gjør at EQC er en vits ?
Den er ikke en vits, og vil garantert bli godt likt av mange, spesielt de som ikke har hatt elbil før, men den er på ingen som helst måte revolusjonerende. Den er nok en fossilbil konvertert til elbil, altså en GLK med el-drift. Dermed mister man alle fordelene man kan hente av å designe en elbil fra bunn, som man kan se eksempler på både fra Jaguar, BMW, Tesla og sannsynligvis  flere (trillingene er vel også rene elbiler? _Ser_ iallfall ut til å ha svært korte overheng og god plassutnyttelse). Tenker da hovedsaklig på "cab forward", altså stor kupé på liten bil, god utforming og servicevennlighet på batteri og andre komponenter, gunstig plassering av drivuniter og annet i forhold til maksimal plassutnyttelse, og ikke minst fokus på aerodynamikk.

Sitat fra: GeirHM på torsdag 23. mai 2019, klokken 10:12
Supert tiltak, flott statistikk. Vil bare nevne at når det gjelder Tesla så er jo også Tesla selv en selger av brukte biler. Og ingen av disse er innom Finn. Hvor mange dette dreier seg om aner jeg ikke. Men det kan ha noe å si når salget av brukte Tesla sammenlignes med andre bilmerker.
Det gjelder nok alle merker, tror de fleste merkeforhandlere og bruktbilsjapper selger biler som ikke havner på Finn. Det står for eksempel rundt 30 e-Golfer og sikkert 10-15 Ioniqer lagret borti her for en lokal sjappe, og de ligger ikke på Finn (sikkert for å begrense antallet de har åpent for salg til enhver tid).

GeirHM

@gr

Kan dette stemme? En ting er å holde biler tilbake for ikke å ødelegge prisnivået. Noe annet er det vel om et bilmerke ikke bruker Finn for salgskanal for de bruktbilene de selger? Det er det siste det dreier seg om i Teslas tilfelle.Omfanget av dette salget vet ikke jeg. - Og Tesla er jo ikke akkurat kjent for å være transparente på slike forhold heller. - Er det andre bilmerker som gjør det på samme vis? Selger sine brukte biler utenom Finn? Kan godt tenke meg at de som har monopol på et bilmerke (har noen andre enn Tesla det i dag i Norge?) vil tenke igjennom hvordan og i hvilken mengde de sender ut sine brukte på markedet. Men er det noen andre enn Tesla som har en større salgskanal de holder unna Finn?

automat

Sitat fra: gr på torsdag 23. mai 2019, klokken 17:41
Den er nok en fossilbil konvertert til elbil, altså en GLK med el-drift. Dermed mister man alle fordelene man kan hente av å designe en elbil fra bunn, som man kan se eksempler på både fra Jaguar, BMW, Tesla og sannsynligvis  flere (trillingene er vel også rene elbiler? _Ser_ iallfall ut til å ha svært korte overheng og god plassutnyttelse).

Trillingene har fossilt opphav, som «kei car» i Japan.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_i
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

z4rd

#28
Ikke gjort noe her siden mai 2019, men tok en rask sjekk i dag. Det første vedlegget er fra 17. april 2020.

UPDATE: Lagt ved siste snapshot fra 16. mai 2019. Ikke alle bilene er med på det eldste bildet.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Electric cars in Norway

Z4rd :+1: :+1: takker. Det var interessant å se dette. Fikk noen aha opplevelser nå... hmm ikke helt hva jeg trodde.. 

Er det også kansje et virus som påvirker dette? Tenker på det jeg har hørt på dagsrevyen i det siste... ølmerke bygget på mais 8) :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA