Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TM3 Lydisolering DIY-tråden

Startet av TRM, lørdag 04. mai 2019, klokken 21:44

« forrige - neste »

TRM

Model 3 er en fantastisk bil, men har noen punkter som kan forbedres. Noe er opp til Tesla å gjøre noe med, mens andre ting kan vi gjøre noe med selv.

Derfor denne tråden.

Støy er et av minuspunktene med bilen. Støydemping er heldigvis noe vi kan gjøre noe med selv.

Idag har jeg lagt på butylbaserte dempeplater fra Silent Coat https://www.silentcoat.co.uk.

La mattene på stålet på undersiden av hattehylla.

Før:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Etter:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Skal legge lyddempeplater ala disse https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/billyd/lyddemping/lyddemperplate-629378/#tab01 oppå butylplatene, og over åpningen i midten.

Resultat? Har ikke kjørt bilen enda. Har ikke målt dB før tiltaket, så en vitenskapelig sammenlikning blir det ikke.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

olavxxx

Bare vær obs på at du kanskje får mindre bass etterpå

TRM

#2
Sitat fra: TRM på lørdag 04. mai 2019, klokken 21:44
Resultat? Har ikke kjørt bilen enda. Har ikke målt dB før tiltaket, så en vitenskapelig sammenlikning blir det ikke.
Oppdatering: hadde liggende en støydempeplate av typen skumgummi. Klistret denne oppå butylplatene, også over hullet i senter. Denne plata er relativt tjukk, og tar nok mye av de høyere frekvenser som måtte komme fra bagasjerommet.

RESULTAT:

Ok. DETTE var en stor oppgradering! :)
Kjørte hjem fra jobb nå. E18 Oslo - Sandvika, samt noen mindre veier med nyere asfalt.

Merket umiddelbart at støynivå og støytype var noe HELT annet. Har dessverre ingen målinger, men observerte følgende:

- den enerverende "defekt hjullagerlyden" var så og si borte
- jeg holdt høyere hastighet enn tidligere (kunne ligge under fartsgrensen tidligere pga støy, men tok meg i å ligge over nå)
- jeg hadde musikken på et lavere nivå (type 3/4 mot normalt 6/7)
- jeg hørte lyder i bilen jeg ikke har lagt merke til før ("hvin" fra elmotorene , tyggis i tyggisboks, pute til unge som gnisser mot "skinnsetet", - jeg sa at jeg ikke hadde vitenskapelige målinger! :)
- dekk og vindstøy kommer nå fra et annet sted i bilen. Klarer ikke å si nøyaktig hvor støyen har flyttet til, men fra et sted lengre frem i bilen.

Var spent på om lyden fra subwooferen ville lide av tiltaket. Prøvde litt forskjellig musikk, og jeg hørte en forskjell, men klarer ikke helt å sette fingeren på hva forskjellen var. Men hverken bedre eller verre.

Oppsummert: dersom du er i nærheten av å mene at bilen din støyer litt - gjør deg selv en tjeneste med å få lagt noen plater oppunder hattehylla. Svært enkelt tiltak, og koster lite!

Edit: bilen er forøvrig en TM3P med originale 20" sommerhjul.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Tom

#3
Jeg synes bassen ble mye dårligere så jeg skar ut en ca.4cm bred stripe 1/2m lang der luftingen er,da var bassen tilbake til normalen...
Brukte den matta du linka til fra jula..

hkaspenberg

Hvilke plater valgte du? Dette engelske firmaet selger flere:

Regular 2mm - Used in most general applications
Black 3mm - Used in classic cars & 4x4 where more damping required (and black finish is preferred)
Extra 4mm - Used on panels that have forced/bad vibrations (bulkhead, wheel arches, near speakers etc)
Multilayer 5mm - Product is extra stiff for also strengthening panels (subwoofer vibrations, panel ripple etc)

https://www.silentcoat.co.uk/pages/mat-technology

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Toalmar

Det kunne kanskje være ok også med en støymåling før og etter så man kan se forskjellen for oss som ikke har gjort dette enda
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Bastian

Sitat fra: Toalmar på søndag 05. mai 2019, klokken 10:22
Det kunne kanskje være ok også med en støymåling før og etter så man kan se forskjellen for oss som ikke har gjort dette enda
Absolutt! Desverre så er placebo også en faktor hos oss alle, så faktiske målinger under like forhold er å foretrekke.
Men dette høres veldig spennende ut hvis en slik enkel ting kan få ned støyen endel.

TRM

Sitat fra: Bastian på søndag 05. mai 2019, klokken 10:49
Sitat fra: Toalmar på søndag 05. mai 2019, klokken 10:22
Det kunne kanskje være ok også med en støymåling før og etter så man kan se forskjellen for oss som ikke har gjort dette enda
Absolutt! Desverre så er placebo også en faktor hos oss alle, så faktiske målinger under like forhold er å foretrekke.
Men dette høres veldig spennende ut hvis en slik enkel ting kan få ned støyen endel.
Ja, måling hadde vært fint, men tok meg ikke tid til det. Sondre @ Bilkomponenter.no har vel noen målinger på støydemping, men tiltakene hans er noe mer avanserte enn det jeg har gjort.

Forøvrig kjørte jeg innover på E18, samme strekning som i går kveld. Registrerte at "defekt hjullagerlyd" fortsatt er der, men i mindre grad enn før. Virker som asfalten på inngående er mer slitt enn utgående. Da jeg la meg litt utenfor det mest slitte sporet ble det stille.

Tom - skal teste mer med lyden. Etter at den verste "hallelujafølelsen" har gitt seg synes jeg bassen har blitt svakere enn før. Skal prøve å vippe bakseteryggen litt fram for å sammenligne.

hkaspenberg - tror det er denne https://www.silentcoat.co.uk/products/silent-coat-2mm-mat-door-pack jeg har brukt. Kjøpte to pakker for ca 10 år siden, men har blitt liggende fram til nå.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Solheim

Eneste DIY jeg har gjort er montert møbelbeskyttelse bak skiltet. Lyden av at skiltholderen smeller i lakken under lukking høres så billig ut.

TRM

Sitat fra: Solheim på søndag 05. mai 2019, klokken 12:48
Eneste DIY jeg har gjort er montert møbelbeskyttelse bak skiltet. Lyden av at skiltholderen smeller i lakken under lukking høres så billig ut.
Vil denne trekke fukt? Har tenkt å legge noe bak skiltet, men er redd for å legge på noe som vil holde på fuktigheten.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Solheim

Holder nok på fukt ja, vurderer å bytte den ut med noe gummibasert. Skal se hvordan det ser ut bak der når jeg skal polere bilen om noen måneder. Men størrelsen på denne var perfekt og at det var 2stk i en pakke.

Tafsern

På en tidligere bil jeg hadde brukte jeg cellegummi tape bak skiltet slik at det ikke vibrerte pga en enorm basskasse. Funker bra, kun 3mm tykk :) https://www.flexit.no/produkter/kanal_og_slange/tilbehor_kanal_slange/tape_og_lim/tape_for_isolerte_kanaler/tape_for_cellegummiisolerte_kanaler/

Toalmar

Sitat fra: Solheim på søndag 05. mai 2019, klokken 12:48
Eneste DIY jeg har gjort er montert møbelbeskyttelse bak skiltet. Lyden av at skiltholderen smeller i lakken under lukking høres så billig ut.
Ville sjekket bak skiltholderen min etter en stund da jeg vil tro møbelbeskyttelsen kan trekke til seg sand og annet som setter seg i den. Da vil dette lage riper
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Svolar

#13
Er det noen som har noen greie vidoer  på demontering av trunk, plastikken bak på trunklokket, dører etc?

Jeg skal teste først og kommer tilbake med resultater av ulike tiltak
(hovedsakelig noico matter og /eller skummatter)

TRM

#14
Sitat fra: Svolar på mandag 06. mai 2019, klokken 11:29
Er det noen som har noen greie vidoer  på demontering av trunk, plastikken bak på trunklokket, dører etc?

Jeg skal teste først og kommet tilbake med resultater av ulike tiltak
Trunktrekk

https://youtu.be/iXe_8V9McZA
Vær obs på at bakseteryggen må demonteres dersom du skal ut med hele trekket. Alternativt kan du vippe opp trekket uten å løsne i forkant, og støtte opp trekket mens du jobber under. Pass på at du ikke brekker på trekket da det kan "knekke".

Dørpanel

https://www.youtube.com/watch?v=4N0xsguM9x0
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA