Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Småtesting av limits for NN i 2019.12.1.2

Startet av Fornybarbil, lørdag 04. mai 2019, klokken 11:58

« forrige - neste »

Fornybarbil

Jeg tenkte jeg skulle teste softwaren litt i dag. For det første kjører den mye penere på landevei med kant og midtstripe, selv hvor stripene er slitt. Jeg har lagt merke til et par ting:
1. Hastighetsendringer inn i svinger som den kan se er mer smooth og forutseende.
2. Den tar venstresvinger MYE bedre enn høyresvinger, faktisk tilnærmet perfekt. Den legger seg også lenger inn mot midten i filen enn den gjorde på 8.5.
3. Venstresvinger er også bedre enn på 8.5, men den sliter enda med at path prediction er litt for dårlig til at den greier å holde rett fart.
4. Bilen opererer med ganske store marginer på når den ber fører om å ta over. Hvis man har hånden på rattet når den ber fører om å være klar til å ta over så gir den i ~4/5 tilfeller kontrollen over til fører, MEN: (ikke prøv dette hjemme under utrygge forhold) hvis man slipper rattet totalt og holder hånden rett ved, så fullfører bilen svingen mens den syter og bærer litt om at fører må ta i rattet.

I mine øyne er grunnen til det enkel.. Hvis bilen slipper kontrollen uten at den vet at det er fører tilgjengelig så er det krasj i 10/10 situasjoner.

Jeg var ikke klar over at autopiloten egentlig er mye bedre enn den gir uttrykk for hvis fører er tilstede.

Andre som har lignende erfaringer fra TRYGGE forhold? Det vil si: alene på veien og med oversikt over svingen man testet i.

OhmPaPa

Var ute en tur i formiddag. AP kjørte rett i en liten rundkjøring uten å klage. Dvs den jo svinge for å følge veien når vi skulle rett fram. Prøvte etterpå i en større rundkjøring og da fikk den panikk igjen. Steg for steg. Er som øvelseskjøring med en fjortis dette! :D

Motorwatt

#2
Tror aldri det er sagt at den klarer rundkjøringer. Ikke sikkert at det kommer i det hele tatt, Rundkjøringer er mangelvare i USA.....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OhmPaPa

Tror heller ikke de har lært bilen rundkjøringer spesielt - men hvis AP har blitt flinkere til å klare svinger og kryss så hjelper det vel i rundkjøringer også.

JorEl

#4
Sitat fra: Fornybarbil på lørdag 04. mai 2019, klokken 11:58

1. Hastighetsendringer inn i svinger som den kan se er mer smooth og forutseende.

4. Bilen opererer med ganske store marginer på når den ber fører om å ta over. Hvis man har hånden på rattet når den ber fører om å være klar til å ta over så gir den i ~4/5 tilfeller kontrollen over til fører, MEN: (ikke prøv dette hjemme under utrygge forhold) hvis man slipper rattet totalt og holder hånden rett ved, så fullfører bilen svingen mens den syter og bærer litt om at fører må ta i rattet.
1. Helt enig.(edit) Et lite stykke igjen fra perfekt, men for oss som venter på FSDcomputeren og at Musk slår på Autonomi-knappen så er det jo bare til å glede seg litt ekstra :)
4. Jeg har en ekkel "prøvesving" som krever litt ekstra for alle sjåfører. Svingen er lang, heller feil vei, med innkommende trafikk midt i svingen. I går klarte AP hele svingen, men lå så tett inntil den gule stripen, når svingen er 99.9 ferdig, som har en midtrabatt klistret opp i seg, at jeg ikke turde ta noen "cm-sjanser". Mitt inntrykk er at AP hadde klart det, men når den gir lyd fra seg og jeg holder godt rundt rattet, så leverer den ansvaret over til meg. Gjorde det samme i dag med kona i bilen, men da var vi bak en bil med tilhenger som kjørte seint, så ingen panikk :) Jeg tror at AP hadde klart det, men det holder jo ikke. Kommer til å prøve her hver gang jeg får ny SWoppdatering.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Dæven.. den kjørte nettopp gjennom to rundkjøringer for meg! Riktignok avbrøt den på den ene, men den var da allerede gjennom. Den var på vei til å ta den tredje også (to-felt til og med), men ville rett frem, jeg skulle til høyre (hadde ikke noe på navi).

Har latt den prøve på rett frem i rundkjøringer utallige ganger, og den har alltid villet kutte rett over, nå svingte den helt bevisst høyre og venstre og fulgte rundkjøringen helt fint.

JorEl

#6
Jeg er vel oppe i 1 av 3, men kun om jeg skal rett frem eller til høyre. Når den klarer rundkjøringer, da er AP kommet langt :)
Litt stress med rundtkjøringer og testing..(1 av 3 var kanskje litt optimistisk)

Edit; Nå er det vel klart for enda en sw-oppdatering :P Kommet mange i det siste :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

OhmPaPa

Sitat fra: JorEl på lørdag 04. mai 2019, klokken 21:46
Edit; Nå er det vel klart for enda en sw-oppdatering :P Kommet mange i det siste :)

Fra 2019.12.1.2 ???  :o :o

Fornybarbil

Sitat fra: JorEl på lørdag 04. mai 2019, klokken 21:46
Edit; Nå er det vel klart for enda en sw-oppdatering :P Kommet mange i det siste :)

Er du i Early Access eller?

JorEl

Nei sorry gutter, var bare forsøk på å være positiv :D
Early Access? Nei tror ikke det. Har vel bare vært tidlig ute på forumet når jeg har fått en. :) Men får jeg en i morgen, så hadde det vært gøy :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA