Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade til «80%»

Startet av tomrh, lørdag 04. mai 2019, klokken 11:02

« forrige - neste »

tomrh

#15
Sitat fra: tomrh på mandag 13. mai 2019, klokken 07:10
Joda, men kanskje andre visste svaret allerede. Dongelen står i Leafen som datteren min bruker, men fikk flyttet over i går kveld. Ble litt "rar" kjøring til jobb nå i morges da jeg må være i N for å få riktig avlesning, for pakkespenning varierer opptil +/- 7V ut fra mengde effektuttak/regen. Her er resultatene for vår nesten nye evalia gått 10.000 og 99% SOH.

4,1V (393,6V) ved 95% i display
4,0V (384,0V) ved 89% i display
3,9V (374,4V) ved 79% i display
3,8V (364,8V) ved 68% i display
3,7V (355,2V) ved 53% i display

De skadelige cellespenningene over 4,1V gir altså bare 5% ekstra.
Å holde seg under 95% i display i den varme årstida skulle derfor hjelpe mye på batterilevetida.
Var ute for å sjekke SOH og la merke til at cellespenningene var i snitt 4,00V ved SoC 80%. Da jeg målte 3,9V over i tråden her ved 79% SOC skjedde det under kjøring. Riktignok ved rulling i N, men virker som hvilespenning er noe høyere ved start av kald bil. Har nettopp sakteladet, kan være påvirket av det? (Skal sjekke om en stund igjen). Optimal SOC for lagring er i så fall ikke 80%, men lavere. Kommer med tall etterhvert.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Var ute et ærend og SOC kom ned på 73%. Da jeg startet bilen igjen etter en stund, viste Leafspy 3,91V i snitt pr. celle. Så tenker vi sier at 74% ~ 3,92V, dvs. 74% SOC er det optimale for langtidsparkering.
Jfr.
Sitat fra: tomrh på onsdag 15. mai 2019, klokken 21:05
«In terms of longevity, the optimal charge voltage is 3.92V/cell. Battery experts believe that this threshold eliminates all voltage-related stresses; going lower may not gain further benefits but induce other symptoms.»
(Fra https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Obk77

Sitat fra: tomrh på lørdag 04. mai 2019, klokken 11:02
For oss som er over snittet opptatt av batterilevetid, er det trist at 80% ladebegrensning er fjernet i 40 kWh modellen. Hadde vært så praktisk å bare kunne plugge i uten å tenke på det. Med 40 kWh og lengre rekkevidde ville 80%-funksjonen kanskje hatt større nytte enn på 24 kWh der man oftere trenger hele rekkevidden og 80% blir upraktisk kort.

For å kompensere har jeg tenkt på rutiner for å få det til likevel. Hvis andre har rutiner og lure løsninger som fungerer i praksis, så del dem gjerne!

Har ihvertfall fått på plass én fungerende rutine der jeg setter ladetimer til å fullade bilen til 3 timer senere enn når jeg faktisk drar på hverdagene. Har da ca 85% ved avgang (16A lading).

Helgene er mer knotete.

Hei.
Nå skjønner ikke jeg hvorfor dere henger dere opp i 80% bilene er lagd får og takle lading opp til 100. Dette er noe som Nissan selv sier, og derfor fjernet det😁
Det som er mer skadelig er opphetet batteri, som Nissan sliter med. Nv200 har aktivkjøling som er bare driten og fungerer jo ikke.

Hadde min nv200 på et års service etter kjørt 27000km og må jo bare sette spørsmål på denne idotiske batteri analysen? Den er jo ikke holdbar. Fikk altså 4 stjerner på får mye huriglading.   Lett forklart lag en bil som takler raskere lading en 25kw,  så kom den med toppen av kaken.  3 stjerner pga for mye ladekabel etter 80%?? hva nå det skal bety, jo skal ikke la kablene stå i etter den er full ladet? Men skal den ikke koble ut? Hva med da når det tar 20 timer med kabel? Og jeg har ladeboks 32a topp lader som bare det.  Der fikk jeg 5 stjerner.   Så igjen denne analysen henger ikke på grep.

Får og si det slik, hadde en 13 mod leaf før og hurigladet 3-4 ganger i uken, og mange ganger flere ganger samme dag, samt topp ladet hele tiden uten noe skade og fikk da topp   av stjerner heleveien.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA