Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan vet jeg om I-Pacen lader?

Startet av xref, lørdag 04. mai 2019, klokken 09:57

« forrige - neste »

xref

Med I-Pacen endelig i hus tenkte jeg å teste lading.  Har en 32A blå industrikontakt koblet til en 16A kurs. Så da passet det perfekt at jeg fikk en Juice Booster 2 med på kjøpet. Kobler Juice Boosteren til veggen og stiller den inn på 16A, så kobler jeg den til bilen. Jeg er dog veldig usikker på om det faktisk lades. Det lyser grønt i ladeluken på bilen men for å se status på ladingen i bilen må jeg låse den opp, og da virker det som om ladeluken kobles fra for da lyser det hvitt i ladeluken og i instrumentpanelet å bilen står det bare "initialiserer"

På Juice Boosteren har jeg prøvd å sette mode på både "Standard" og "Norway". "Norway" fungerte best for da virket Juice Boosteren fornøyd (LED lysene lyste som forventet) mens i "Standard" virker det som om den slet med å komme i gang.

Noen tips?

S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Ingeniøren

#1
Kjenner ikke I-Pace enda, men det er vel vanlig at lading stopp om du låser opp bilen og starter igjen når bilen låses. Åpne og lukke dør skal vel gå bra uten å bryte lading.

Ellers, siden du har ny bil, fikk du med Juice Booster ? Trodde dette bare gjaldt biler som ble solgt i 2018 eller så ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Chimp

Som ingeniøren skriver, låse opp avbryter. Jeg ser det samme ang initialiserer, det står at den gjør det på kjøpesenteret i nærheten - men når jeg kommer tilbake har den ladet. La merke til at appen viser at den lader selvom det står initialiserer i bilen.
Ut over det har jeg ikke forsket så mye på det siden ladeboksen min lyser når den lader, så da går jeg min vei og titter ikke mer inn i bilen. Hurtigladesteder er det heller ikke til å ta feil av om bilen lader siden det står på skjermene. Altså, jeg tror ikke det bare er å slå seg til ro med at den lader siden det kom grønt lys da du puttet i støpselet, og gå sin vei

xref

Takk for tips. Den lader ihvertfall så da er alt good.

Alle som har bestilt bil før 17 September 2018 har krav på Juice Booster.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

LittleHammer

Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

xref

Sitat fra: LittleHammer på lørdag 04. mai 2019, klokken 12:04
Sjekk appen. Der har du ladestatus

I know, men har ikke dekning i garasjen ;)

Og tenkte det var praktisk med en enkel måte å kunne sjekke ladestatus og hastighet etter å ha koblet til lader uten å måtte sette meg inn i bilen. Dette fungerte fint i min Model S.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

daktari

Rart valg at de skrur av ladelyset ved kontakten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hårek

Gjelder dette også for DC lading?
Det må vel gå an å sitte i bilen mens den lader?
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Chimp

Det går an å sitte i bilen mens den hurtiglader. 100% sikker. Den stopper heller ikke når du låser opp døren, du må låse opp en ekstra gang for å ta ut ladekontakten.
Opplever ikke at det er helt likt for saktelading, innbiller meg den da låser opp kontakten idet du låser opp døren. (?) litt usikker

Eyvind Bernhardsen

AC-lading stopper når du låser opp døren, men starter igjen etter 60s hvis du ikke trekker ut kabelen (i følge instruksjonsboka).

Når du DC-lader må du som Chimp sier låse opp en ekstra gang for å stoppe lading. Forskjellen kommer antakelig av at det gjerne er mer kronglete (og dyrt) å sette i gang hurtiglading etter et avbrudd.

Ingeniøren

Sitat fra: xref på lørdag 04. mai 2019, klokken 10:35
Takk for tips. Den lader ihvertfall så da er alt good.

Alle som har bestilt bil før 17 September 2018 har krav på Juice Booster.

Men, du bestilte vel ikke før 17 sep 2018 og fikk nettopp bilen. Jeg bestilte for en drøy mnd siden og får bilen om snaue 2 mnd ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

xref

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 06. mai 2019, klokken 06:46
Sitat fra: xref på lørdag 04. mai 2019, klokken 10:35
Takk for tips. Den lader ihvertfall så da er alt good.

Alle som har bestilt bil før 17 September 2018 har krav på Juice Booster.

Men, du bestilte vel ikke før 17 sep 2018 og fikk nettopp bilen. Jeg bestilte for en drøy mnd siden og får bilen om snaue 2 mnd ?

Jeg bestilte i Juni 2018 ;)
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Nordlands

Sitat fra: xref på lørdag 04. mai 2019, klokken 09:57
Noen tips?
Vanligvis når man har kjørt, parkerer og kobler til ladekabel så er jo bilen åpen - da kan du gå inn å slå på tenning for å se ladestatus. Om du ikke kobler til når du parkerer, men skal ut å koble til lader på låst bil, lås opp og åpne og lukk en dør så den ikke låser seg automatisk. Til slutt, om du låser opp bilen mens den lader så starter i hvert fall min av seg selv igjen etter en liten stund om ikke ladekabel kobles fra.

Selv ser jeg bare i app og på display på min ladeboks, utenom når jeg sitter i bilen ved hurtiglader.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA