Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klarer ikke starte Ionitylading..

Startet av Panduck, lørdag 04. mai 2019, klokken 07:49

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Carkub på mandag 17. juni 2019, klokken 08:46

Må være en eller annen valutakonvertering i bildet her ja, du fikk det 30 øre billigere tross mer strøm.

Rollep

Kjørte innom Ionity stasjonen på Lura for å teste (Har fremdeles bare en i3)

Ingen problem å starte ladingen med plugsurfing brikken men etter snaut 12 minutter skjedde det som man har lest så mye om på forskjellige forum og kommentarfelt.

Ferdig, vennligst heng tilbake kontakten, takk.

Jo jeg takker jeg, fikk ladet 8.7 kWh til en pris av 83.78 kr det vil si 9.63 kr/kWh, dyreste lading jeg noensinne har foretatt.

Ringte til nummeret som sto på laderen men der var det bare venting og pausemusikk å få.

Hva er vitsen i å ha dette opplegget med betaling per session når det faen ikke går å få gjennomført en session?

Utrolig at man i 2019 ikke klarer å få til et opplegg som fungerer klokkerent. Jammen ikke rart at så mange folk er i sterk tvil om fornuften i gå over til elbil også på langturene.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Amatøren

Sitat fra: Rollep på søndag 07. juli 2019, klokken 18:34Jammen ikke rart at så mange folk er i sterk tvil om fornuften i gå over til elbil også på langturene.
:+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

opheim

Sitat fra: Carkub på mandag 17. juni 2019, klokken 08:44Noen som vet om ladebrikker registrert hos Cirkle K kan brukes på Ionity over alt, også i utlandet?

Har stilt spørsmålet til Ionity, fikk til svar at det var ikke noe Ionity verken visste eller påvirket, de henviste til Circle K. Har stilt spørsmålet til dem, men får ikke svar før over helgen (pga åpningstider hos kundeservice). Personlig tviler jeg litt, men skal uansett bli greit å få avklart. Plugsurfing e.l er nok et sterkere kort utenlands, men Elbilforeningen sin brikke er nærmest overlegen i Norge, selv om den fordrer registrering i alle operatørenes individuelle apper.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

xyzzy

Sitat fra: Rollep på søndag 07. juli 2019, klokken 18:34
Kjørte innom Ionity stasjonen på Lura for å teste (Har fremdeles bare en i3)

Ingen problem å starte ladingen med plugsurfing brikken men etter snaut 12 minutter skjedde det som man har lest så mye om på forskjellige forum og kommentarfelt.

Ferdig, vennligst heng tilbake kontakten, takk.

Jo jeg takker jeg, fikk ladet 8.7 kWh til en pris av 83.78 kr det vil si 9.63 kr/kWh, dyreste lading jeg noensinne har foretatt.

Ringte til nummeret som sto på laderen men der var det bare venting og pausemusikk å få.

Hva er vitsen i å ha dette opplegget med betaling per session når det faen ikke går å få gjennomført en session?

Utrolig at man i 2019 ikke klarer å få til et opplegg som fungerer klokkerent. Jammen ikke rart at så mange folk er i sterk tvil om fornuften i gå over til elbil også på langturene.

Hva skjer om man bare starter en ny sesjon da? Blir man da trukket dobbelt, eller er det logikk som skjønner at dette har vært en feil?

Jeg hadde en sesjon som sluttet ganske kjapt, startet nytt og ser bare den siste på aktivitetslisten i appen.

Øyvind.h

Sitat fra: Amatøren på søndag 07. juli 2019, klokken 19:05
Sitat fra: Rollep på søndag 07. juli 2019, klokken 18:34Jammen ikke rart at så mange folk er i sterk tvil om fornuften i gå over til elbil også på langturene.
:+1:
Det finnes et nettverk som fungerer knirkefritt over hele Europa. Men det dekker dessverre kun ett merke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rollep

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 07. juli 2019, klokken 23:49
Sitat fra: Amatøren på søndag 07. juli 2019, klokken 19:05
Sitat fra: Rollep på søndag 07. juli 2019, klokken 18:34Jammen ikke rart at så mange folk er i sterk tvil om fornuften i gå over til elbil også på langturene.
:+1:
Det finnes et nettverk som fungerer knirkefritt over hele Europa. Men det dekker dessverre kun ett merke.
Men da må man jo gå over til å kjøre amerikansk skranglekasse, det gidder jeg ikke :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

#22
Skam den som gir seg, idag gjorde jeg et nytt forsøk på Lura :D

Brukte Ionity appen og fikk igjen startet uten problemer. Alt så greit ut, i3 ladet ivei med 44-46 kW så jeg tenkte det var greit å gå en tur bort til polet på Kvadrat kjøpesenter. Det var det ikke for når jeg kom tilbake viste det seg at ladingen hadde stoppet på 44% :(

Denne gangen ga jeg meg ikke og kom nok så raskt frem til kundeservice. Så begynte prosedyren som skulle vise seg å måtte gjentas 4 ganger før jeg endelig kom opp i 90%

Heldigvis snakker jeg flytende engelsk men de som ikke snakker være seg engelsk, tysk eller fransk vil få fint lite hjelp ved å ringe det norske telefonnummeret på laderen.

Resultatet ble at denne "hurtigladingen" tok mer tid enn jeg sammenlagt brukte på å fylle bensin på Porschen under min 3 ukers 6500 km lange road trip i Europa forrige måned  ;D

2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

goggo

Ionity har helt klart en kjempejobb å gjøre med å fikse brukerinterfacet på sine ladere, og få på plass en brukandes kundeservice etc.  De ligger milevis etter de andre operatørene på dette.

Ta for eksempel denne NRK artikkelen som gjelder strekningen Kristiansand - Oslo
https://www.nrk.no/vestfold/stadig-lengre-ko-ved-hurtigladerne-1.14641928

Jeg kjører denne turen t/r et par ganger i måneden, og dessuten er jeg innom Circkle K Lillesand for å fylle kaffekoppen min omtrent daglig (bor like ved)

Det er omtrent ingen som lader på Ionity selv om det er timelange køer på konkurrentenes 50KW ladere på samme lokasjon.

Jeg har to ganger forsøkt å hjelpe desperate CCS Elbilister på Ringdalsskogen ved å tilby dem å lade med min Plugsurfing brikke, men hverken det eller Ionity appen har gått å få til.
Jeg anbefaler at Ionity i stedet for å lage "How To video" med Teslabjørn faktisk inviterer alle sine toppsjefer og observerer Ionity laderne på Kjerlingland og Ringdalsskogen i en hel dag og så ber disse samme sjefene tenke på hvorfor det er slik at ingen lader på deres stasjoner mens det ofte er timelange køer hos konkurrenten sine ladere som attpåtil er mye tregere.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Vollis47

Nå har jeg bestemt meg for å få Teslaen vår klargjort for CCS. Ikke fordi jeg har så veldig stort behov. Men det vil være greitvå få prøvd Ionity et par ganger. Etter det vil jeg være enda gladere for at vi valgte Tesla.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

roxy

På vår vei til København forrige helg ønsket vi å teste diverse ladere nedover E6 Sverige for å være sikker på at vi fikk ladet der vi trengte det.

Første stopp ble Ionity, Strømstad. Jeg er klar over at dette er overkill på en i3, men jeg ville ha muligheten om jeg trengte det. Etter å ha prøvd å få igang laderen med brikke fra CircleK et par ganger + at tilfeldigvis teslabjørn (som stoppet for lading ved siden av) prøvde å hjelpe meg med sin brikke, men ingen ting hjalp. Testet også med brikke fra NewMotion, men like dødt. (han nevner også dette i livestreamen sin på vei hjem med EQC)

Flytter meg til neste pumpe og får kontakt med CircleK brikken. Lading starter og stopper etter noen min. Ser på ladehistorikk at jeg får 6.606kWh til kr. 79,92 Dropper videre lading.

Neste Ionity er i Varberg hvor lading starter på første forsøk med CK brikken. Stopper imidlertid kort etter. Jeg starter på nytt og får da litt lengre lading. Ladehistorikk viser 0.910kWh, 1min og kr. 80,02 + 6.554kWh, 8min og kr. 80,02

P.g.a. ladeusikkerhet i Danmark velger vi Ionity i Malmø før vi kjører ut på Øresundbroen. Starter med CK brikke og stopper straks etter. Gjentar prossessen og da tar det lang tid før den stopper. Men jeg trenger fullt batteri og starter på nytt og den lader ennå litt lenger.
Ladehistorikk viser: 0.212kWh, 0min og kr.80,02 + 13.731kWh, 18min og kr. 80,02 + 11.507kWh, 25min og 80,02

Jeg trodde altså at siden en belastes for en ladesesjon så ville en ikke belastes dobbelt når pumpa feiler, men det er akkurat det som skjer.

En telefon til det norske nummeret leder deg til en valgfri ikke norsktalende person.
Jeg forklarer hva saken gjelder og lurer på hva som skjer med beløpene jeg har betalt, men ikke fått kjøpt vare. Hun (Ionity) kan ikke hjelpe siden jeg har startet ladingen med CirkleK brikke. Å få refundert beløpene må jeg ta med brikkeutsteder, i dette tilfelle CK.

Jeg argumenterer forgjeves med at det er en Ionity-lader jeg er tilkoblet og som stopper uten at ladesesjonen er fullført og at jeg anser at de er ansvarlig for å levere den varen jeg betaler for. Men like sikker som jeg er på at Ionity er ansvarlig, er hun på at det er CircleK sitt ansvar.

Jeg har nå forklart saken på CirclK sine nettsider og fått mail tilbake med et saksnummer.
Blir spennende å se hva de svarer.


BMW i3 120Ah. 2019

Rollep

Jeg har samme problemer når jeg lader min i3 på Ionity, unntatt at jeg har aldri problemer med å få startet ladingen. Jeg restarter aldri uten ringer kundeservice med en gang for å slippe betale på nytt når det må restartes, for det må det, ikke bare en gang men som regel både 3 og 4 også. Har ringt kundeservice så mange ganger at det føles som jeg har blitt personlig kjent med jentene der :)

Har tatt opp dette på Ionity Nordic sin Facebook side men fikk til svar at de hadde aldri hørt tales om at det var problemer med å lade i3, yeah right. Hver gang man ringer kundeservice blir problemet logget i systemet, det er jo derfor de alltid spør om bilmodell. Bilen er det ihvertfall ikke noen problemer med, den lader klokkrent hos alle andre operatører.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

roxy

Og da kom svaret fra CircleK som er helt i tråd med min oppfattelse av saken.

Kopi av svaret fra Circle K:

Hei, og takk for din henvendelse.

Pr. idag tilbyr vi kun lading i Norge, og vi kan kun garantere de prisene som kommer opp ved lading på norske ladestasjoner.
Vår brikke skal pr idag ikke brukes på utenlandske stasjoner grunnet juridiske og regulatoriske forhold, men dette er noe vi jobber med.
Se også våre betingelser: https://circlekcharge.no/faq.

Jeg vet at du kan se ladingene på Ionity stasjoner i  appen vår, men det er Ionity som er ansvarlig for det som skjer på sine ladestasjoner, og derfor må svare deg på dette.
Det er riktig at ladebrikkene kan brukes om hverandre hos de forskjellige aktørene, men det er den enkelte ladeaktør som må svare for hva som skjer på sine ladestasjoner når det er noe som feiler ved ladingen.

Altså helt i tråd med det jeg mener. Ionity er tilbyder og leverer ikke varen jeg betaler for. Shame on you Ionity. Inntil Ionity tar ansvar for produktet de tilbyr holder jeg meg nok unna.  Jeg overlever disse dobbelt og tredoblede betalingene på Ionityladere og jeg lever godt med lade hos andre tilbydere på mine fremtidige reiser.

Egentlig litt synd siden jeg satte pris på all infoen i displayet under lading.
BMW i3 120Ah. 2019

xyzzy

Sitat fra: roxy på fredag 20. september 2019, klokken 18:21
Og da kom svaret fra CircleK som er helt i tråd med min oppfattelse av saken.

Kopi av svaret fra Circle K:

Hei, og takk for din henvendelse.

Pr. idag tilbyr vi kun lading i Norge, og vi kan kun garantere de prisene som kommer opp ved lading på norske ladestasjoner.
Vår brikke skal pr idag ikke brukes på utenlandske stasjoner grunnet juridiske og regulatoriske forhold, men dette er noe vi jobber med.
Se også våre betingelser: https://circlekcharge.no/faq.

Jeg vet at du kan se ladingene på Ionity stasjoner i  appen vår, men det er Ionity som er ansvarlig for det som skjer på sine ladestasjoner, og derfor må svare deg på dette.
Det er riktig at ladebrikkene kan brukes om hverandre hos de forskjellige aktørene, men det er den enkelte ladeaktør som må svare for hva som skjer på sine ladestasjoner når det er noe som feiler ved ladingen.

Altså helt i tråd med det jeg mener. Ionity er tilbyder og leverer ikke varen jeg betaler for. Shame on you Ionity. Inntil Ionity tar ansvar for produktet de tilbyr holder jeg meg nok unna.  Jeg overlever disse dobbelt og tredoblede betalingene på Ionityladere og jeg lever godt med lade hos andre tilbydere på mine fremtidige reiser.

Egentlig litt synd siden jeg satte pris på all infoen i displayet under lading.

Ionity er en underleverandør - deres visjon er at du skal kunne lade der med Circle K, Plugsurfing, Audis og Porsches "plugg i kabelen og vi fakturerer" etc.  De har en app de ikke vil du skal bruke i tillegg, men du er kunde hos Circle K og ikke hos Ionity.


Panduck

CircleK bør da være ansvarlig for hva som dukker opp i deres løsning? Greit at jeg fikk meg Eon-drive-kort, dette fungerer nå på både circlek, eon, og ionity i norge og sverige...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA