Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støyete sommerdekk

Startet av andness, fredag 03. mai 2019, klokken 13:52

« forrige - neste »

andness

Har akkurat skiftet til sommerdekk etter at jeg kjøpte meg en i30 (94ah) i februar. På veien hjem fra dekksenteret syntes jeg at bilen støyet langt mer enn vanlig, og jeg måtte skru volumet på lydanlegget til nesten max for å høre noe som helst av podcasten jeg hørte på. Jeg pendler 40 minutter i bilen hver dag så dette er nesten litt krise. Vinterdekkene hadde sånne ordinære felger mens sommerdekkene har den "fancy" typen.

Jeg stusser også på at felgene peker motsatt vei foran og bak, kan dekksenteret ha montert feil?

Orbit

Tror vi trenger et bilde her.....  :-\

Når felgene peker forskjellig vei foran/bak, tyder det på at du har en bil fra den tiden det ble levert forskjellige venstre- og høyrefelger. Men dette var kun i tiden før 94Ah ble produsert.

Og har du forskjellig dekkbredde foran og bak (staggered)?

Sjekk om det er samme dekkdimensjon på alle hjul, og om det er rulleretning eller utside-merking på dekkene (og om denne tilsier at dekkene står riktig vei).

Generelt, så bråker sommerdekk litt mer, og enda litt ekstra med bredere (bak-)dekk.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

andness

Bil:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Dekk:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Samme dimensjon på alle dekkene såvidt jeg kan se. Mitt eneste holdepunkt på retning på felgene er bildet av bilen som er i appen, der peker alle samme vei.

hELgenen

Sjekk lufttrykk. Som regel er det alt for høyt. Sjekk også dim. Foran bak for å være 100% at du har rett montert. Som regel er dekk bak noe bredere med de felgene der.

TorS

Her er en side som dekker første generasjon (som jeg har). Den er vel også gyldig for deg(?):

http://elbilwiki.no/index.php/BMW_i3_ekstrautstyr

For den felgtypen du har kan det se ut som det skal være ulik dimensjon på framme og bake for sommerdekkene.

(Jeg har type 429 som sommerdekk og er overrasket over bildet i artikkelen over der 429 "slår" andre vegen i forhold til 428.)

Jeg la merke til økt støy etter omlegging til sommerdekk i år. Den er markant høyere når jeg kjører rett frem og svinger til venstre. Svinger jeg til høyre så blir det stille. Det viste seg at det var et kulelager som var gåent og må skiftes.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Ingeniøren

Hvis du bytter høyre og venstre foran så blir det vel riktig. Mener de bak går rette vegen. Om de er merke med rotasjons retning og den er riktig på alle hjul, er noen lagt på feil på felgen. Jeg har disse felgene og de er bredere bake - 175 enn foran -155.

Ellers bråker sommerhjulene mer en vinterhjul.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Sitat fra: andness på fredag 03. mai 2019, klokken 19:16
Samme dimensjon på alle dekkene såvidt jeg kan se. Mitt eneste holdepunkt på retning på felgene er bildet av bilen som er i appen, der peker alle samme vei.

Du har sannsynligvis et sett med 428 vinterfelger (5Jx19), som tidligere eier har montert sommerdekk på. Det fungerer helt greit. Litt lavere forbruk enn med staggered oppsett, men litt mindre stivt oppsett bak. BMW leverer samme dimensjon-oppsett også fra fabrikk, men da med de mest lukkede 19"-felgene.

Siden du har felger med forskjellig retning på eikene, er det garantert ikke noe som er levert originalt med bilen (da 94Ah aldri ble levert med dette). Dekkene du har (EP500) har ikke rulleretning, men det skal tydelig stå "outside" på den siden som vender ut på alle fire. Det er felgen foran som står riktig vei på bilen din nå.

Det finnes faktisk fire forskellige varianter av disse felgene med samme utseende. Det eneste som kan være direkte feil (utenom inn/utside på dekk), er om du har fått den bredere varianten av bakfelgene (5.5Jx19) på fremaksel. Se også tidligere tråd om retning på felger, men da med "søsterfelgen" 429 (som finnes i samme variasjoner).

Sitat fra: Orbit på onsdag 08. november 2017, klokken 15:22
Spissene på 429 skal peke fremover. Dersom du ser på delenummeret som er inni felgen, vil du se at begge venstrefelgene (vinter) har 36116852056. Høyre side har 36116856896. På sommerfelger med bredere dekk bak har bakaksel 36116852057 (venstre) og 36116856897 (høyre).

(...og på 428 er spissene bakover....dersom en har de opprinnelige høyre/venstre-felgene)

2014-katalogen viser oppsettet slik det kom fra designavdelingen, før økonomene vingeklippet dem noen sesonger senere.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

andness

Takk for svar alle. Det virker iallfall ikke som noe er hårreisende galt. Jeg tror rett og slett ikke jeg gidder ta jobben med å snu felgene med mindre noen mener det kan føre til ekstra mye støy? Er det noen som har erfaring med samme dekk på standardfelgene kontra turbin-varianten. Er det noen grunn til å tro at å bytte til standard felger kan redusere støyen? Er det eventuelt andre typer dekk som vil støye mindre?

hELgenen

Sjekket du lufttrykket som tipset om? Hjalp endel her å gå ned til anbefalt trykk.

Ingeniøren

#9
Byttet bremseklosser i dag og da oppdaget jeg at felgene står andre veien på venstre side. Det hadde jeg glemt  ;)
Skyldes at de sluttet med å lage høyre og venstre felger og da blir det slik. Vet ikke om det er slik fortsatt. Det at ingen betydning for støy eller luftmotstand. Ville bytter dekk bak eller foran slik at det blir likt på hver side. Etter det jeg kunne se er det ikke angitt rotasjons-retning på disse dekkene fra Bridgestone.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA