Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sikkert blitt omtalt tidligere,

Startet av Tormod Beck, fredag 03. mai 2019, klokken 10:39

« forrige - neste »

Tormod Beck

Hvorfor blir alle Elbiler lansert med Max kjørelengde?
Det har jo blitt en stor overraskelse for veldig mange nye elbilkjøpere at sommer og vinter kjørelengde nesten går ned til det 1/2,

elektrolux

Stemmer det, og når det indikeres at en omtrent i tillegg får økt rekkevidde grunnet regenerering blir det veldig misledende.

Med det sagt stemmer jo også "rekkevidden" på en gitt mengde bensin/diesel (eller forbruket på en fossilbil) svært dårlig med realiteten.

Det er nesten så en må halvere tallene og så se på økt rekkevidde etterpå som en bonus.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kanutten

Sitat fra: elektrolux på fredag 03. mai 2019, klokken 10:44
...Med det sagt stemmer jo også "rekkevidden" på en gitt mengde bensin/diesel (eller forbruket på en fossilbil) svært dårlig med realiteten...

Det er riktig, men konsekvensen er jo ikke helt sammenlignbar, siden det tar omtrent 2 minutter å fylle tanken på en fossilbil på en hvilken som helst bensinstasjon.

1000kwh

Sitat fra: Kanutten på fredag 03. mai 2019, klokken 12:01
Sitat fra: elektrolux på fredag 03. mai 2019, klokken 10:44
...Med det sagt stemmer jo også "rekkevidden" på en gitt mengde bensin/diesel (eller forbruket på en fossilbil) svært dårlig med realiteten...

Det er riktig, men konsekvensen er jo ikke helt sammenlignbar, siden det tar omtrent 2 minutter å fylle tanken på en fossilbil på en hvilken som helst bensinstasjon.
Det kamuflerer vel det høye forbruket mer enn noe annet. Legger ikke merke til at man bare kom 700 km på en tank og ikke 1100 som på sommeren.

Tror de fleste oppdager at de bruker vesentlig mindre tid på energipåfyll med elbil enn med fossibil. Siden man slipper å oppsøke en bensinstasjon flere ganger i måneden. 

Øyvind.h

Håpet var at WLTP skulle komme og stramme inn skikkelig, men den ble lobbet ganske mild den også. Håper det kommer standarder etter hvert som tar årssnitt bedre inn, spesielt for oss i fryseboksen :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

xyzzy

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. mai 2019, klokken 12:09
Håpet var at WLTP skulle komme og stramme inn skikkelig, men den ble lobbet ganske mild den også. Håper det kommer standarder etter hvert som tar årssnitt bedre inn, spesielt for oss i fryseboksen :)

WLTP er vel ikke så ille i seg selv, men det er et blandet forbruk. Det ville sikkert gi et bedre bilde om man kunne se forbruket for by, landevei og motorvei separat.

Tormod Beck

Ser mye enighet her.
De fleste her kjenner jo realiteten av rekkevidde på Elbil sommer/vinter.
Men kan det være grensen til villendene markedsføring?
Har 3 elbiler som går ca 14- 22- 48mil på sommeren,

Trekkoppbil

Egentlig synes jeg det er meningsløst å spesifisere rekkevidde på elbil.

På bensinbiler er det ofte spesifisert hvor mange liter bensintanken rommer, i stedet for å oppgi rekkevidde i km for bensintanken.
På samme måte er det interresant å se på hvor mange kwt ett batteri holder, enn å oppgi antall km med rekkevidde som det har.

Jeg har sett i enkelte sammenhenger så oppgies rekkevidde for NEDC-syklusen. NEDC brukes i avgitsberegninger, og jeg kan ikke forstå annet enn at NEDC er irrelevant for helektriske biler.

Hvilke forbruk man har, og hvor langt man klarer å kjøre, er en privatsak.

elektrolux

Skulle batterikapasitet vært incentiv i stedet for rekkevidden ville vi opplevd enda mindre fokus på forbruk.

Alt for mange produsenter pøser allerede på med batterier i stedet for å redusere forbruket, med Jaguar som et godt eksempel på nonchalant holdning til forbruk.

Vi trenger rekkeviddeinformasjon, men kanskje også energimerking av bilene. Ingen med forbruk over 100Whr/km burde komme i grønn kategori, og rødt på over 200Whr/km



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amatøren

EPA er bedre, men fortsatt ikke bra nok for 'frysebokslandet' Norge.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA