Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.12.1.2 5c87371

Startet av Toalmar, torsdag 02. mai 2019, klokken 23:11

« forrige - neste »

geear

Min X tar også rundkjøringer med denne. Har prøvd det maange ganger opp gjennom, men først på denne at den klarer noen. Men ja, kun rett frem. Men den svinger unna kulen i midten nå i stedet for å ta fart over.

JorEl

Enig + at det hjelper alltid å kjøre rett bak en annen bil. Hos meg i hvert fall.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

OhmPaPa

Et par biler på TeslaFi har fått

2019.12.1.3 35eb8d8

Vil tro det er bugfikser uten ny funksjonalitet.

Motorwatt

Er det ikke slik: 2019 (år) - 13 (uke) xxx - bugfix i samme versjon. Størst sjanser for nyheter der ukenummer endres.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OhmPaPa

Ja det tror jeg også. Så vi som er sugne på nyheter får vente på 2019.16  8)

RuneW

Sitat fra: Handyman på søndag 05. mai 2019, klokken 23:30
Har kjørt over 600km (Sørlandet - Oslo t/rt) i helga på denne versjonen og merker store forbedringer på følgende:
Plasserer seg midt i kjørefeltet som den skal
Autoviskere fungerer bedre
Tar flere rundkjøringer (dog litt nervøs)
Legger seg mye mindre over mot høyre ved passering av akselerasjonsfelt.
Færre fantombremsinger
Jevnt over mye mer behagelig AP/EAP
Auto high beam fungerer, men kan forbedres.

Merkelig at det kan oppleves så forskjellig. Jeg merker ikke noen forbedringer med 12.1.2 med mulig unntak av bedre viskerautomatikk. Like mange fantombremsinger, smånapping i bremsene ved ACC, har aldri kommet gjennom en eneste rundkjøring, drar fortsatt til høyre ved akselerasjonsfelt etc.

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Jeg tror man snakker om veldig små nyanser. Kanskje litt med forhåpninger å gjøre? Det du nevner er nok nærmere virkeligheten. Dette med akselerasjonsfelt vil det nok ikke bli noen forandring på før Tesla kan bruke NN fordi den i dagens lege fremdeles trenger veimarkering eller tydelig asfaltskjøt. Viskerautomatikken er, som du sier, faktisk blitt bra. Men det tok jo noen år da.....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på søndag 12. mai 2019, klokken 09:16
Jeg tror man snakker om veldig små nyanser.

Opplevelsen av forbedring kan (i tillegg til placebo-effekten) selvsagt også være geografi/situasjons-betinget. Ikke så lett å måle disse tingene nøyaktig. Skal nedover E18 til helgen. Får sjekke om jeg opplever noen bedring av dra-mot-høyre-i-akselerasjonsfeltene da.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Kjører lange strekninger på E18 (Vestfold) hver dag. Dessverre ingen forbedringer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

S4e

Sitat fra: Motorwatt på søndag 12. mai 2019, klokken 09:16
Jeg tror man snakker om veldig små nyanser. Kanskje litt med forhåpninger å gjøre? Det du nevner er nok nærmere virkeligheten. Dette med akselerasjonsfelt vil det nok ikke bli noen forandring på før Tesla kan bruke NN fordi den i dagens lege fremdeles trenger veimarkering eller tydelig asfaltskjøt. Viskerautomatikken er, som du sier, faktisk blitt bra. Men det tok jo noen år da.....

Samme her.

Blir full av forventning etter melding om forbedring her. Synes selv den er bedre i starten... Helt til jeg opplever den første oppbremsning/nervøsitet/+++.

Den er jo ikke ubrukelig, men det er et misforhold mellom nivå Elon snakker om og hva en opplever i praksis.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Motorwatt

Enig. Ubrukelig er den ikke, men man må bare være klar over begrensningene. Slå av AP når man passerer påkjøringsfelt, eller som jeg pleier å gjøre, skifte over til venstre-fil til påkjøringsfeltet er passert. Bruke "gass-pedalen" litt aktivt ved filskifte, osv.

Foreløpig trives den best på 4-felts motorvei.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: RuneW på søndag 12. mai 2019, klokken 01:23
Sitat fra: Handyman på søndag 05. mai 2019, klokken 23:30
Har kjørt over 600km (Sørlandet - Oslo t/rt) i helga på denne versjonen og merker store forbedringer på følgende:
Plasserer seg midt i kjørefeltet som den skal
Autoviskere fungerer bedre
Tar flere rundkjøringer (dog litt nervøs)
Legger seg mye mindre over mot høyre ved passering av akselerasjonsfelt.
Færre fantombremsinger
Jevnt over mye mer behagelig AP/EAP
Auto high beam fungerer, men kan forbedres.
Merkelig at det kan oppleves så forskjellig. Jeg merker ikke noen forbedringer med 12.1.2 med mulig unntak av bedre viskerautomatikk. Like mange fantombremsinger, smånapping i bremsene ved ACC, har aldri kommet gjennom en eneste rundkjøring, drar fortsatt til høyre ved akselerasjonsfelt etc.
Jeg kom fra 8.4 og passasjerer som ikke var klar over oppgraderingen kommenterte også forbedringene.
Med hånda på hjetet...ingen placebo. Det betyr ikke at jeg er tilfreds med slik det fungerer nå, men liker at det er godt merkbare forbedringer. Det lover godt for utviklingen. Steder der forrige versjon "alltid" bremset kjøre den helt normalt forbi. Drar fortsatt til høyre i noen akselerasjonsfelter men senere og mye mer forsiktig, noen steder der den virkelig dro til høyre kjører den nå nesten helt rett.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Da må det definitivt være forskjell mellom TM3 og S/X.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på søndag 12. mai 2019, klokken 15:04
Da må det definitivt være forskjell mellom TM3 og S/X.
Godt poeng!! Ja det er forskjell. Hadde en S som lånebil og den oppførte seg markant annerledes enn min TM3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Mener fremdeles at bilene må ha markeringer (av ett eller annet slag) på hver side av veibanen. Nå på våren er det dårlig med maling, og flere steder er midtmarkeringen slitt vekk. Da legger bilen seg umiddelbart midt i veien. Kan ikke skjønne hvordan den skal forstå at et plutselig fravær av en av strekene ikke er noe å bry seg om. Hvordan skal den skjønne det?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA