Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pressemelding: 2020 Ioniq

Startet av ProsjektX, torsdag 02. mai 2019, klokken 11:13

« forrige - neste »

TorT

Elefanten i rommet er jo det nye batteriet.

Vil det lade like rask og bra som det gamle? Håper det, da blir det jo knallbra.

39kWt batteriet på Kona har ikke imponert meg på noen måte når det gjelder lading, det lille jeg har sett på YouTube.

Zimon

Enig der, 2 av årsakene til at Ioniq er en suksess per dags dato er hvor energieffektiv den er i forhold (rekkevidde i forhold til kapasitet på batteri) og hvor raskt den lader. Selvsagt flere som at bilen er pen, veldig bra priset, god å kjøre, grei plass i selv bagasjerom etc.

Men om pressemeldingen er korrekt om hastighet på ladingen så mistenker jeg at bilen kommer til å selge dårligere enn den burde gjøre.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

RazAquato

#17
Stemmer nok at ladetiden på 2020mod er vesentlig tregere en eksisterende årsmodell; er en egen tråd på ioniqforum.com som bl. omtaler battericelle-størrelse og forklaring på dette.

I all enkelthet velger jeg å tro at Hyundai har gjort dette for å følge dagens marked.

Dessverre er det slik at rotteracet for elbilprodusenter i dag er rekkevidde.
Hyundai har i sin tid lovet ett større batteri på en populær elbil, og de leverer nå på dette (noe de gjøre, for å være med i gamet)
Det at ladetiden er tregere er kjipt, men så lenge Hyundai ikke klarer produsere nok EL-biler i forhold til etterspørsel, så vil de jo i praksis ikke merke dårligere salg.

Det mest spennende er vel at etterspørselen overstiger leveransekapasitet hos de aller fleste elbil-produsenter i dag, men at dette nok raskt vil endre seg. Vi ser allerede at kommende elbiler i større grad reklamerer med kortere ladetider, så ladetid er nok neste steg i utviklingen.

Når en elbil klarer å kjøre 30mil uten å lade, så er dette for hvermansen "godt nok". - man trenger ikke kjøre 40-50mil pr. lading.
     ...men dette er kun "godt nok" dersom bilen også klarer å lade seg opp vesentlig il.a "en pissepause" fremfor å måtte trøstespise en times tid mens man venter irritert.
og her var nok hyundai "ahead of its time" med eksisterende ioniq.

Jeg vil tro at 2020modellen appelerer til nye elbil-kjøpere som fortsatt ser på rekkevidde som eneste krav, mens eksisterende ioniq-eiere som er vant med lynrask lading vil bli særdeles skuffet.

Når det er sagt, så kommer det mange interessante biler på markedet fremover, så jeg tror også at Hyundai må ha ett høyere/raskere oppgraderings-tempo i årene som kommer for å henge med)

Tror det viktigste for at Hyundai skal selge godt nå er at de ikke priser bilen vesentlig høyere enn dagens modell.
en prisstigning til maks 315-320.000kr ink. alt (vinterdekk, teknikkpakke m.m) er nok akkurat innafor.  - men allerede da vil mange i kundesegmentet heller se på TM3 som ett alternativ. - Det å legge på ytterligere 50.000 på bordet for å få seg en bil med bedre rekkevidde, mye raskere lading, bedre plass innvendig, overlegen teknisk ift. selvkjøringsegenskaper etc; samt at man da ville fått en bil med månedlige oppdateringer/forbedringer appelerer nok til mange.

--------------------

Personlig blir da spørsmålet: om 99% av kjøringen min ikke krever hurtiglading (altså normalbruk tur/retur jobb, butikk etc) men at jeg en sjelden gang må kjøre over 30mil, og dette da vil koster meg en halvtime ekstra i ladetid i forhold til eksisterende ioniq: er det noen krise?

for mitt vedkommende, der jeg en gang i måneden kjører en rute på circa 25-26 mil , så kunne jeg fint klart meg med dagens ioniq dersom jeg påberegnet ett ladestopp på disse turene...
men ettersom batteriøkningen på 2020mod fører da til at jeg slipper denne ladestoppen, er ikke valget vanskelig.

Videre var største savnet i vinter (etter å ha solgt teslaen) å kunne starte oppvarming av bilen fra kontoret ett kvarters tid før jobbdagen var omme, så appstyring er helt klart verdt en del i min bok.

Jeg har derfor forhåndsbestilt 2020mod Ioniq, og føler vel at jeg kommer til å bli fornøyd med den.
(samtidig vet jeg at dersom Tesla hadde klart å få orden på servicesenterne sine og fått ned reparasjonsventetiden til ett akseptabelt nivå, hadde jeg uten tvil sett tilbake på dette merket.. men er glad jeg kvittet meg med TMS når ventetiden steg til 6+mnd for å fikse på filleting(!))

AppleKnocker

Nye Ioniq blir en hel annen bil på godt og vondt.

Personlig kjører jeg til Danmark 2-3 ganger pr år. Tidligere med Model S, de siste gangene med Ioniq.

Jeg må stoppe oftere. Jeg bruker kanskje 30-40 min lenger på de 800 km.
Den ekstra tiden sparer jeg inn ved at bilen aldri har feil og jeg må surre rundt på Tesla servicecenter....

Uansett tror jeg ikke jeg ville kjørt 800km/ dag med en sakteladende ny Ioniq.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

jornhd

Sendte en mail til Hyundai for å spørre om ladehastigheten:
SitatHei.
Leser i pressemeldingen om nye Ioniq at dere skryter av at den kan lade fra 0 til 80% på "så lite som 54 min". Lite? Dette er jo veldig tregt! Er dette tallet virkelig korrekt? I så fall er det jo en dramatisk forverring fra dagens modell som lader 0-80% på 23 minutter. Tatt kapasitetsøkningen på 36,8% i betraktning burde den nye modellen klart det på maks 32 minutter!
En av de store fordelene med Ioniq fremfor konkurrenter har jo vært nettopp ladehastigheten, så dette var veldig skuffende. Man forventer jo også at dette er en ting som blir bedre på nye biler, nå som det kommer stadig flere lynladere.

Fikk svar i dag:
SitatTakk for din henvendelse, og beklager så mye at det har tatt tid å svare deg.


Tallet er korrekt. Dette handler om måten batteripakken er bygget opp på.

Batteripakken i KONA med 64 kWt er bygget opp av tre moduler, nye IONIQ electric er bygget opp av to moduler – strukturen er annerledes enn i dagens IONIQ electric.



Hver av de tre modulene har en maks ladehastighet, og på en 100 kW-lader er kapasiteten så høy at tre moduler vil lades like raskt som to moduler. Det er altså ikke mulig å lade hver enkelt modul raskere enn de oppgitte 54 minuttene, selv om batteripakkens totale kapasitet er lavere i IONIQ electric enn KONA electric.



Makskapasiteten for lading per modul nås altså før 100 kW.



For mer teknisk informasjon, ta kontakt med din nærmeste forhandler.

Zimon

Tror ladehastigheten blir en dealbreaker for mange! Da får folk heller på å kjøper Kona/E-Niro, TM3 eller andre som har høyere basis kapasitet og har da lenger rekkevidde før man trenger å lade. Jeg er strålende fornøyd med Ioniq'en som er i dag og savner egentlig kun litt bedre kapasitet en sjelden gang, som f.eks nå på onsdag men kraftig regnvær og slikt. Da kjørte jeg fra Flateby på morgenen med 100% på batteriet. Inn til Oslo, Nydalen på jobb, så etter jobb til Jessheim og hente noen, så ned til Oslo sentrum, så opp til Jessheim igjen på kvelden og tilbake til Flateby. Pga regnvær på kvelden så ble forbruket såpass høyere at jeg stoppet på Berger og ladet 5 min for å være sikker på å komme helt hjem. Ifølge GOM så ville jeg fra Berger, igjennom Lillestrøm og til Flateby hatt 1 mil å gå på, men GOM'en har nok tatt høyde for pent vær og nå høyere forbruk pga ekstremt mye nedbør så tok jeg ikke sjansen, vill nok vært ganske nærme 0% om jeg ikke manglet bare noen hundre meter. :P

Så hadde "gamle versjonen" av Ioniq hatt 30-35 batteri istedenfor 28 så hadde jeg kjørt hjem uten stress, men null stress å lade litt da.

Så tror at mange kommer til å velge andre biler fremfor Ioniq v 2.0 da batteriet er ikke så mye større + at ladehastighet er såpass lavt. Jeg hadde nok valgt en annen bil om jeg skulle kjøpe ny.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Radiobil1

Fint, da holder nok bruktprisen på en Ioniq Mk1 seg bedre!

pepe

Sitat fra: Radiobil1 på onsdag 26. juni 2019, klokken 23:48
Fint, da holder nok bruktprisen på en Ioniq Mk1 seg bedre!

På grunn av dette kjøpte jeg en brukt 2019 modell. Gammel modell er tilstrekkelig for mine behov.

AppleKnocker

Synd at trumfkortet til Ioniq forsvinner med den nye modellen.
Rask lading og lavt forbruk i høye hastigheter er en vinner på langtur.

Ioniq 2 blir bedre på en del områder, men den blir nærmest redusert til en pendlerbil og bybil med den ladefarten.

Hyundai har rett og slett gjort en tabbe her. Kanskje dette er forklaringen på spionbildene av Hyundai Elantra som elbil? Forsøk på å stappe tre batterimoduler inn i den modellen...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Jan Treur

#24
Sitat fra: RazAquato på mandag 17. juni 2019, klokken 10:44
...

Jeg har derfor forhåndsbestilt 2020mod Ioniq, og føler vel at jeg kommer til å bli fornøyd med den.
(samtidig vet jeg at dersom Tesla hadde klart å få orden på servicesenterne sine og fått ned reparasjonsventetiden til ett akseptabelt nivå, hadde jeg uten tvil sett tilbake på dette merket.. men er glad jeg kvittet meg med TMS når ventetiden steg til 6+mnd for å fikse på filleting(!))

I also ordered one yesterday in the Netherlands. My driving pattern is similar to yours.

Besides, I did some calculations on how much delay (compared to the old type) there is for longer trips when fast charging is needed. For trips up to about 500 km, there is no delay, as you start with 38 kWh instead of 28 kWh and then you only need charging once while the old type needs it twice. Charging the old type twice takes almost the same time as charging the new type once.

The difference is for the km's after the first 500 km. Then there is no advantage anymore of the higher full charge at the beginning. The delay for these extra km's after 500 km is about 10% of the duration. For example, for a trip of 1000 km, this makes the trip duration about 5% longer. And for a trip of 1500 km about 6-7% longer, for 2000 km 7-8% longer, et cetera.

A difference is that with the new type you have less frequent interruptions of your trip, but each interruption takes about 40 minutes, whereas for the old type the interruptions are more often but take about 20 minutes. If you are not in a hurry, the new type may feel more relaxed.
Bestilte Ioniq 5 Project 45 Gravity Gold Matte.
Fra 1. oktober 2019: 2020 Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh
Forrige: 2016 Hyundai Ioniq Electric

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA