Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pressemelding: 2020 Ioniq

Startet av ProsjektX, torsdag 02. mai 2019, klokken 11:13

« forrige - neste »

ProsjektX

2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

AppleKnocker

Hvis prisen blir omtrent som i dag kan dette bli bra.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tuono

En virkelig god elbil blir enda bedre!

Zimon

Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

AppleKnocker

Av de fire elbilene som tilbys av konsernsøsken Hyundai/Kia, Soul, Niro, Kona og Ioniq, er Ioniq mest premium. Litt ironisk at den da får minst batteri og nødvendigvis må bli billigst.

Blir spennende å se hvordan de løser dette
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Konaen

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 02. mai 2019, klokken 13:04
Hvis prisen blir omtrent som i dag kan dette bli bra.

Så de skal oppgradere en modell med Ecall, app og større batteri uten å øke prisen tror du?

RazAquato

For sammenligning kan man jo se på søsterselskapet.

Om vi se på Kia Soul (27kWh), så koster exclusive varianten i dag ca 280.000kr

Nye e-soul med 39,2 kWt batteri og exclusive får en pris på  326.900, altså en økning på snaue 47.000kr.
Hvis vi vektlegger batteriet som dominerende for prisøkningen, er det snakk om ca, 3800kr ekstra pr. KWh.

Om vi tenker en tilsvarende prisøkning for Ioniq, vil den øke med minst 40.000kr. Jeg gjetter da på en pris (fullt utstyrt ink. vinterhjul m.m.) på mellom 339.900-349.900,-

Til gjengjeld koster TM3 med 50kWh batteri fra 367.000kr, så tviler på at de kan prise seg over 350.


I tillegg er det vel brått abonnementskostnader på blue link.

ProsjektX

Tror faktisk ny Ioniq vil koste ca det samme som "gammel", maks 10k opp. Er vel ingen grunn til å tro at batteriet koster noe mer, selv om det har større kapasitet. Det er en annen teknologi med høyere energitetthet.

Dessuten, hva Bertel O Steen prøver å suge ut av markedet for Kia gjelder ikke for Hyundai, som er egen importør. BOS har jo et norgestillegg på 30-40k...

Så får vi se, kanskje det blir Ioniq igjen
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

gigafactory

0-80% på 54 minutter er skuffende. Dette på 100 kW lader. Virker som det er LG-celler av typen som i Kona/Zoe/Ampera-e? Høy kapasitet på bekostning av ladefart.

AppleKnocker

Dagens Ioniq lader jo som en stukket gris på Ionity ladere -opp til 68kw som holder seg over 50kw opp til 80%. Snittet blir nok rundt 60kw. I km ladefart pr time er det ikke langt unna Model S 85kwh 2015. Men man må betale med mange flere stopp med Ioniq selvsagt.

Hvis den nye har et snitt på under 20kw, er den en snile på langtur som bli frakjørt av gamle Ioniq med margin. Og da er jo poenget borte...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Zimon

Tiden får vise hvor bra eller dårlig Ioniq versjon 2 blir i forhold til versjon 1. Om det blir så sakte lading selv på hurtigladere som pressemeldingen sier så tror jeg ikke versjon 2 kommer til å selge så godt. Så håper dette er feil, få med de oppgraderingene som er informert om, øk heller batteri til 30-35 med samme batteritype + øk lading til 100KW og ikke 70KW som nåværende + behold prisen på ca samme som versjon 1 (litt økning blir det nok). Om dette hadde blitt en realitet så hadde Ioniq versjon 2 vært en enda mer bestselger. Nå tviler jeg litt spes pga hurtiglading hastighet.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

jornhd

Kan ikke skjønne annet enn at det må være feil i pressemeldingen. 34kW er jo ca. halvparten av hva dagens Ioniq klarer! I motsatt fall er det dårlig nytt for den som har tenkt å bruke bilen på langturer. Ladehastigheten har vært en av Ioniqs store styrker.

pepe

Økning i batteristørrelse: 38,3%
Økning i rekkevidde: 44,1%


Så gen 2 ioniq kan være mer effektivt enn gen 1

AppleKnocker

Hvis batteriet er samme som Kona 38/39/40, så har det jo vært en diskusjon omkring lav ladefart på den.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

RazAquato

#14
Da har prisen blitt sluppet på 2020 mod. økning er litt i overkant av 15.000kr på basismodellen, ref.
pushevs og electrive

Sitatwith prices starting at around $30,700 (around $20,700 in California after rebates) with a top price of just over $37,300
rundt omregnet til 322.000 norske som "top price". Så da blir det spennende å se hva den ender på i Norge

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA