Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig jordfeil vs. IT nett vs. hjemmelader vs. I3 - hjelp

Startet av hbeyr, torsdag 02. mai 2019, klokken 08:11

« forrige - neste »

ok67

Einig i at det er nettets utstrekning som gir kapasitiv kopling mot jord, og då spesielt mengden kabel med jorda skjerm.

For ein del år sidan jobba eg i eit firma som produserte retningsbestemte jordfeilvarslarar, før jordfeilautomatar kom på markedet. Då hede det vi laga spesialutgave med innebygde kondensatorar mellom kvar fase og jord, for bruk i spesielle tilfeller der forbrukaren var einaste abonnent på ein trafo. Vi gjorde dette noko motvillig kun fordi tilsynet krevde at jordfeilvarslaren skulle fungere, sjølv om det eigentleg ville vere betre å ha nettet isolert frå jord slik det eigentleg var då kapaiteten mot jord i utgangspunktet var så liten at jordfeilstraumen vart ufarleg liten.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Oddaa

Sitat fra: KjellG på mandag 06. mai 2019, klokken 20:15
Da har jeg sjekket. Disnoiten nevnes ikke. Bestemmende er utstrekningen av nettet som gir kapasitiv kobling mot jord. Transformatorens kVA er en tommelfingertilnærming til fordelingsnettets størrelse.
Sier meg enig med KjellG her. Har aldri verken lært eller lært bort noe annet enn at dette dreier seg om kapasitans i nettet.

Montørhåndboka sier at: "Strømmen ved første jordfeil i IT-system begrenses av kapasistansene i fordelingssystemet. For å sikre at jordfeilstrømmen virkelig klarer å løse ut vernet må det velges jordfeilvern med en nominell utløsestrøm som ikke overstiger 0,5mA per kVA ytelse (Id min) for nettets forsyningstransformator"

Samtidig er jo ikke jordfeilen særlig farlig heller når strømmen blir så lav at vernet ikke løser ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

pudderjagar

Vel, då ser den tekniske diskusjonen ut til å være i gang allikavell så får melde meg på her:

Her er ei teikning av nettrafoen og fordelingsnettet fram til eit tenkt hus der det er IT system.
http://www.datele.no/HTML/VG1%20elektro/VG1-filer/HUSKELAPPEN/HUSKELAPPEN-filer/ANLEGGSTEKNIKK-filer/ANLEGGSTEKNIKK/098-IT%20NETT.htm

Disnoiteren er ein form for overspenningsvern. I praksis så skal da ikkje gå støm gjennom denne. IT betyr Issolated Terra eller kort forklart isolert nullpunkt. Når da er tordenvær så hender da veldig ofte at disnoiteren slår ut noko som gjer full kortsluttning gjennom den og då har du eit TT nett som er mykje farligare. Derfor bruker ein jordfeilbrytere i IT nett også fordi du kan ikkje garantere at disnoiteren fungerer 100% av tiden.

Fordi nullpunktet ikkje har forbindelse til jord så blir jordfeilstraumane veldig lave. I IT nett reknar ein med 0,2mA pr KVA trafo mens i eit TT nett så reknar ein 1mA pr KVA (I praksis så er den meir mot 0,6mA men for å være sikker så velger man høgaste verdi).

For å være heilt ærlig så er dette basic lærdom for ein som skal jobbe som elektriker. Veit ein ikkje forskjellen og korleis IT, TT og TN nett fungerer så kan ein fort velge feilt utstyr, noko som kan bli skjebnesvangert.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Oddaa

Det er vel neppe noen som er veldig uenig i dette, men jeg lurer fortsatt på hvordan disneuteren kan virke som en kondensator...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

ok67

#34
Teikninga manglar også noko vesenteg, nemleg kapasitansen mellom kvar av fasane og jord. Den kapasitansen aukar med utsrekninga av nettet og er den som gir returvegen for feilstraumen ved einfase jordfeil. Ved større nett og fleire abonenetar vil denne kapasitansen auke, samtidig som større nett og feire abonentar også krev større trafo for å mate effektbehovet, derav truleg samanhengen mellom størelse på trafo og antatt jordfeilstraum.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

KjellG

Pudderjagar viser til montørhåndboka (p 63 i min utgave).
Her antydes 2mA/kVA for IT, ikke 0,2mA/kVA.
Videre «5-10 ganger så mye i TT-nett», mao, 10-20mA/kVA, ikke 0,6-1 mA. Det er heller ikke logisk at strømmen er mindre i TT enn i IT.

Ellers observeres at disneuter nå opptrer i forklaringen som en kortslutning (ved feil), ikke som en kondensator?

Jeg er ikke fagutdannet elektrikker, men mener fortsatt at jordstrømmene er bestemt av nettets utbredelse (kapasitans) og jordsmonnets ledevne.
Et tregulv er trygt å stå på selv om det er knyttet direkte til trafoens nullpunkt. fordi det har så liten ledeevne. Står du barbeint på sommertørt svaberg og ta i en faseleder vil du knapt merke noe.

KjellG

#36
Denne lenka http://www.datele.no/HTML/VG1%20elektro/VG1-filer/HUSKELAPPEN/HUSKELAPPEN-filer/ANLEGGSTEKNIKK-filer/ANLEGGSTEKNIKK/098-IT%20NETT.htm

er lite informativ. Den sier ingenting om hvordan jordstrømmer oppstår i et friskt nett. Montørhåndboka p64 gir en tydelig indikasjon: spredekapasitans mellom faseledere og jord. Dette med én jordfeil. Med jordslutning fra to faseledere, kan jordstrømmene bli store.

Aktuell lenke: https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-DSB/Forventet-Jordfeilstroem
Mer artig: http://www.el-tjeneste.no/files/Brosjyre-Nullpunktsikring.pdf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA