Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig jordfeil vs. IT nett vs. hjemmelader vs. I3 - hjelp

Startet av hbeyr, torsdag 02. mai 2019, klokken 08:11

« forrige - neste »

KjellG

Vær obs på at du måler foran OV. Da er det store strømmer tilgjengelig, pass opp for kortslutninger i målingene!

hbeyr

Takker for alle svar og nyttig info om jordfeil.
Hafslund Nett var allerede varslet og skal etter litt masing ta tak i saken.

Jeg tok også (enda) en prat med elektrikeren min i går og han sa det samme som er nevnt over i tråden: Oppstrøms / ekstern jordfeil trenger ikke påvirke jordfeilvernet eller sikkerheten i anlegget mitt trass de snodige fasespenninger jeg har målt. Det skal i teorien ikke påvirke laderen heller, men der hadde de nok sett en del rare greier før så det var ikke umulig.

Sikringsskap + deler av anlegget hjemme er nytt (høst 2018) og siden laderen ble installert medio februar så antar jeg at da ble det kontrollmålt og ikke funnet jordfeil. Ulempen nå er at jeg ikke har målt underveis når laderen har feilet, men har antatt det er feil på lader og/eller bil og må dermed vente på at feilen finnes og rettes før jeg kan komme et lite skritt videre.

Om/når Hafslund kommer seg ut og påviser en feil så rapporterer de den til eltilsynet som så tar kontakt med den som eier anlegget - som da har 4 uker på å utbedre det. Og, om oppstrøms jordfeil ikke er det som slår ut laderen så er det irriterende lenge å vente på å utelukke en potensiell feilkilde til.

Det betyr også at jeg må vente i et antall uker før jeg kan finne ut om laderen i det hele tatt er kompatibel med IT-nett og ev. kan kreve en annen type lader. Men, om den kun støtter TN og ikke IT ville den kanskje feilet mer permanent?

hbeyr

#17
Og frustrasjon gir mer graving....

Om bildene syntes, laderen (https://alfen.com/en/alfen-product-range/eve-single-pro-line)
har denne informasjonen i henholdsvis installasjonsguiden og brukermanualen.

Link til kabling
Link til bilde fra manualen

Jeg har ikke skrudd den opp for å se hvordan den er koblet, men jeg har litt vrient for å se at denne skal kunne støtte et IT nett når den må ha nøytral-lederen. Det er vel 'N' som kobles til 'N' på bilen og det er rimelig å anta den er koblet til jord hjemme og da er det litt bingo hvordan det går?

Det er 1-fas 32A kurs, men strupet til 16A i lader som tidligere nevnt. Bilen er også satt til 16A.

Edit: Fikset linker.

ok67

På eit 230 V IT-nett vil det vere normalt å koble til ein fase på N og ein fase på L1. I tillegg reknar eg med den har ein eigen terminal for tilkopling av jord.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

hbeyr

Sitat fra: ok67 på fredag 03. mai 2019, klokken 07:48
På eit 230 V IT-nett vil det vere normalt å koble til ein fase på N og ein fase på L1. I tillegg reknar eg med den har ein eigen terminal for tilkopling av jord.

Jeg så at det ene bildet kanskje er feil - det er mulig det er der ladekabelen skal kobles til (det er kontakt og ikke kabel på min). De har et annet bilde i manualen hvor det trolig er noe som ser ut som PE på en av tilkoblingene ( i tillegg til L1...og N).

hbeyr

Beklager å drukne dere i info og spm. men jeg tenker litt høyt for å finne ut om jeg må hoppe på Leaseplan / Bravida / Allego / Arbeidsgiver med en gang istedet for å vente på at Hafslund skal fikse feilen i nettet først siden dette har tatt en halv evighet å feilsøke.

Bilen lader fint med mode 2 type 2 kladden som fulgte med. Dette er fra en stikkontakt inne i huset med samme way off fasespenning. Jeg finner ikke data på ladekladden, men det er kanskje riktig å anta den ikke har samme DC-vern på 6 mA som veggladeren har? Det er vel også noe av grunnen til at man ikke skal bruke disse på mer permanent basis?

Og uten dc-vern så slår den ikke ut, og da jordfeilen i nettet er høyohmig (ingen av fasene er kortsluttet) så går det ikke nok strøm til å trigge jordfeilbryteren i sikringsskapet. Og, det betyr vel også at for i3'n sin del, så er det ikke noe problem med den litt odde jordfeilen siden den lader fint med kladden.

Om en putter inn en skjøt mellom stikkontakt og ladekladd og måler strømmen i jordleder på denne burde det kanskje være mulig å bli litt klokere?

Og kanskje ta en titt på kabling i boksen.

pudderjagar

Siden du har IT nett i huset så kan du ha full jordfeil på ein fase i huset uten at jordfeilbryteren slår ut.

Såvidt eg husker så skreiv du også at laderen kan brukes på TT nett. Då kan den bukes på IT nett også.

Eg vil heller tru at laderen ser spenningsforskjellen mellom fase og jord og dermed kobbler ut fordi den er utenfor da anbefalte området. Hvis jordfeilen ligg i eit anna hus så kan da være in termostat som ligg å slår inn og ut. Og for kvar gong den slår inn så trigger det laderen. For å ta eit eksempel så vil ein jordfeilbryter type B ikkje slå ut før den måler 30mA jordfeil mens DC deteksjonen i ein lader slår ut allerede på 6mA.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

KjellG

Sitat fra: pudderjagar på fredag 03. mai 2019, klokken 17:33
Siden du har IT nett i huset så kan du ha full jordfeil på ein fase i huset uten at jordfeilbryteren slår ut.

Så langt jeg kan se så innebærer dette utsagnet at alle jordfeilautomater i alle IT-innstallasjoner er bortkastede penger? De oppdager ikke jordfeil?

ok67

I svært spesielle tilfelle kan det skje at jordfeilbrytaren ikkje koplar ut, som f.eks. du er einaste hus på trafokretsen, men dei er det ikkje mange av. Så ja du kan med stor sikkerheit gå ut frå at jordfeilbrytaren (eller jordfeilautomaten) koplar ut ved jordfeil.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

pudderjagar

Da er ikkje garanti for at jordfeilbrytaren slår ut. Har du ein stor nett-trafo så går da greit men for oss som jobber ute på landet så er da mykje små trafoer ute å går og der har du problemet med at dei ikkje slår ut fordi jordfeilstraumen er langt under 30mA.

Dette kan ofte forvirre ladestasjoner som er veldig nøye på straumen og trur da er noko galt og dermed stoppar ladinga. Men dei har og automatisk innkobbling på mange av funksjonane. Og vips så har du diskolys!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rav4_EV

I følge ADAC sin ladeboks test har denne veggboksen for lang utkoblingstid (1-5 sekunder) på jordfeil med likestrøm.
Videre sier manualen følgende om DC- leak:

This function does not, nor will it ever, replace an earth leakage circuit breaker and cannot be tested as such
by the installer. If legislation and regulations require a type B earth leakage circuit breaker to be installed, regardless of the
presence of a 6mA DC detector, this can be installed without any problems.


Videre sier manualen følgende om feil 101:


101 Residual current device deactivated. Contact your installation engineer to reactivate the
internal residual current device.


I det hele tatt så er det et merkelig design som trolig ikke unntar kravet om type B jordfeilbryter i installasjonen.

Jeg vil påstå at denne boksen som ikke er merket for bruk i IT nett, faktisk heller ikke kan brukes i slikt nett uten at den blir ustabil.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

KjellG

Sitat fra: pudderjagar på søndag 05. mai 2019, klokken 21:51
Da er ikkje garanti for at jordfeilbrytaren slår ut. Har du ein stor nett-trafo så går da greit men for oss som jobber ute på landet så er da mykje små trafoer ute å går og der har du problemet med at dei ikkje slår ut fordi jordfeilstraumen er langt under 30mA.

Hvordan fungerer dette? Jeg ser ikke at trafostørrelse har betydning på annen måte enn at fordelingsnettet ut fra trafoen er mindre siden en liten trafo mater færre abonnenter. Jordstrømmene mener jeg bestemmes av størrelsen på nettet sammen med ledeevnen i bakken, egentlig ikke av trafo?

hbeyr

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 06. mai 2019, klokken 06:34
I følge ADAC sin ladeboks test har denne veggboksen for lang utkoblingstid (1-5 sekunder) på jordfeil med likestrøm.
Videre sier manualen følgende om DC- leak:

This function does not, nor will it ever, replace an earth leakage circuit breaker and cannot be tested as such
by the installer. If legislation and regulations require a type B earth leakage circuit breaker to be installed, regardless of the
presence of a 6mA DC detector, this can be installed without any problems.


Videre sier manualen følgende om feil 101:


101 Residual current device deactivated. Contact your installation engineer to reactivate the
internal residual current device.


I det hele tatt så er det et merkelig design som trolig ikke unntar kravet om type B jordfeilbryter i installasjonen.

Jeg vil påstå at denne boksen som ikke er merket for bruk i IT nett, faktisk heller ikke kan brukes i slikt nett uten at den blir ustabil.

Takk Rav4_EV - jeg så den kom dårlig ut hos Adac men hadde ikke tilgang til testen og kan heller ikke tysk.

Vi hadde ikke B-vern på kursen da laderen ble installert og da den feilet på jordfeiltesten ved å ikke koble ut etter 300 ms (eller hva det var) så byttet vi til jordfeilautomat i sikringsskapet.

Jeg har også en liten oppdatering da Allego som drifter laderen for Leaseplan ringte meg på vei hjem i ettermiddag. De har hatt en lengre support-case hos Alfen og fått ny sw de ville prøve ut da det var gjort endringer som skulle gjøre den bedre egnet på IT-nett.

Hva endringene er fikk jwg ikke vite, men nå har den ladet i over 2 timer uavbrutt som er rekord for de siste 2 mnd.

Men så er det også den kaldeste dagen på ca 2 mnd så det gjenstår fremdeles å se om problemet er løst.

Hafslund Nett har ikke sporet opp jordfeielen enda så det er utelukkwt.

Hvorvidt vi er eneste tilknytning på et uttak vet jeg ikke men vi deler inntak med naboen noe vi fant ut da elektrikeren koblet løs inntaket da vi byttet sikringsskapet og nabojenta som var alene hjemme ble lettere panisk.

pudderjagar

Sitat fra: KjellG på mandag 06. mai 2019, klokken 15:41
Sitat fra: pudderjagar på søndag 05. mai 2019, klokken 21:51
Da er ikkje garanti for at jordfeilbrytaren slår ut. Har du ein stor nett-trafo så går da greit men for oss som jobber ute på landet så er da mykje små trafoer ute å går og der har du problemet med at dei ikkje slår ut fordi jordfeilstraumen er langt under 30mA.

Hvordan fungerer dette? Jeg ser ikke at trafostørrelse har betydning på annen måte enn at fordelingsnettet ut fra trafoen er mindre siden en liten trafo mater færre abonnenter. Jordstrømmene mener jeg bestemmes av størrelsen på nettet sammen med ledeevnen i bakken, egentlig ikke av trafo?

Har du montørhåndboken? Sjå i den, der står da forklart i detalj så slepp eg å laga eit større innlegg som vært veldig teknisk.

Men kort fortalt så er jordfeilstrømmen tilsvarende ca 0,2mA pr KVA trafo. Dette er fordi nullpunktet i trafoen er jordet via disnoiter som fungerer som ein slags kondensator.

I TT anlegg er nullpunktet direkte jodet og då er jordfeilstrømmen ca 2mA pr KVA
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

KjellG

Da har jeg sjekket. Disnoiten nevnes ikke. Bestemmende er utstrekningen av nettet som gir kapasitiv kobling mot jord. Transformatorens kVA er en tommelfingertilnærming til fordelingsnettets størrelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA