Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig jordfeil vs. IT nett vs. hjemmelader vs. I3 - hjelp

Startet av hbeyr, torsdag 02. mai 2019, klokken 08:11

« forrige - neste »

hbeyr

Etter å ha søkt gjennom det meste som finnes her inne uten å funnet noe som har passet så får jeg heller rope ut etter hjelp da vi har en hjemmelader som permanent klikker ut i jordfeil. Og, om folk ikke kan hjelpe så er det i det minste noe å le av her, tror jeg.

Saken, oppsummert:
- Bolig fra 80-tallet, IT nett, men med nytt sikringsskap og div. kurser, bla. den til hjemmelader.
- Lader, Alfen ICU Eve Mini (påprakket via leasing), 1-fas 32A kurs, men konfigurert til 16A (3.5kW).
  Denne er merket "Supported power systems TN-C, TN-C-S, TT" som i seg selv kanskje er grunn til bekymring.
- BMW i3s, 120Ah.
- I kulde og snø i vinter: Null ladefeil.
- Så snart det ble plussgrader: Laderen begynte å klikke ut med "error 101" (residual current jfr. manualen) i tide og ute. Noen ganger umiddelbart, andre ganger midt på natten. Jeg antar det er dc-vernet på 6 mA i veggboksen som slår ut da jordfeilvernet i sikringsskapet ikke bryr seg.
- I følge loggen på laderen har jeg mer enn 800 ladeøkter siden februar og har ladet ca 400 kWh. Dvs. stort sett står laderen og klikker på og av kontinuerlig de gangene jeg har antatt at den er ok.
- Hjemmeladeren fungerer fint på en plug-in hybrid (BMW 225xe) som var lånebil da i3'n var på verksted. Da var det også varmt.
- Bilen klager noen ganger på 'lav nettspenning' andre ganger sier den bare feil, men for det meste bryr den seg ikke og det ser tilsynelatende ut som en normal, dog noe kort, lading.
- Bilen har feilet en gang på en annen lader også (lav nettspenning)

Ting som er testet ut:
- Bilen lader ok på med ladekladden fra en annen kurs på huset, på hurtiglader (50 og 22), på 7 kW lader og på en annen 3.5 kW lader hos arbeidsgifer (TN nett?)
- Edit: To ulike ladekabler er testet.
- Hjemmeladeren har vært skiftet i sin helhet.
- Bilen har vært 2 dager hos BMW og alle kabler er gått over samt at de har slettet feilmeldinger som gjaldt en av de interne kablingene. De hadde sett et par av feilmeldingene før og mente dårlig kabling var årsaken.
- Fasespenningen har jeg målt selv, og den er litt odde:
  I stikkontakt: mellom faser: 230 V, fase vs. jord: 56V og 182 V
  På inntaket når overlastvern er koblet ut: Jord vs. L1/L2/L3: 56V / 182V / 230V
- Fasespenningen er uendret om naboen også kobler ut overlastvernet sitt.
- Elektriker som byttet hjemmeladeren påpekte ikke noen jordfeil og målingene over er gjort 2 uker etter dette.
 
Det lukter strengt tatt jordfeil hos et eller annet hus i området, men dersom det er så odde som det jeg målte så burde jo andre ting i huset også klage? Eventuelt burde det vel vært mer eller mindre farlig å bo der?

Eventuelt, om årsaken er at hjemmeladeren ikke støtter IT-nett, så burde den vel ikke fungert i det hele tatt? Uavhengig av vær, temperatur, og type bil som lades?

Noen som har vært borti noe liknende....?
Eller som har noen tips til noe annet som kan testes ut.

Det eneste jeg ikke har prøvd er å sette bilen på treklosser eller gummistøvler for å endre jordkoblingen dens for å se om det er nok til å få laderen til å ikke koble ut ...

EDIT: lagt til ladekabel-info.

ok67

Kontakt dit lokale nettselskap og meld frå om jordfeil på trafokretsen du tillhøyrer. Dei er pliktig til å gjere noko med det innan rimeleg tid (trur det er 14 dagar).
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Rav4_EV

Oppstrøms jordfeil skal ikke påvirke jordfeilsensor i enheten.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Orbit

Har selv opplevd at ladekladder gir feilvarsel ved manglende kontinuitet på jordforbindelsen (som ikke er en tradisjonell jordfeil, men varsles som sådan av ladekladden). I mitt tilfelle var det et montørfeil i oppstrøms fordelingsskap, hvor to jordskinner ikke var koblet sammen. Min kurs (og en del andre) var tilkoblet en jordskinne, mens jord fra inntaket var på en annen skinne sammen med en del andre kurser. Men disse skinnene var ikke koblet sammen, så i praksis fløt mitt jordpunkt kanske fritt.

For å teste på amatørmetoden: Finn først et stikk som er i nærheten av ladestasjonen, og sjekk at det er nær null ohm mellom jord på dette og jord for ladestasjonen. Bruk deretter skjøteledning fra dette stikket og tilbake til hovedtavle, og mål om det også er nær null ohm mellom jord på inntak og jord i skjøteledningen. Jeg hadde noen titalls kOhm her, og med den infoen var det kurant for (ny) elektriker å finne feilen i de mellomliggende koblingene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

KjellG

Driftsmessig kan en godt jorde en faseleder i IT uten at det går ut over enkle forbrukere som lamper, panelovner, gamle komfyrer osv. Ulempen er at det kan gå strømmer til jord som kan øke brann og berøringsfare. Er jordfeilen utenfor ditt hus, vil det ikke påvirke enkelt utstyr hos deg, men du bør ikke selv få en jordfeil. I nyere hus vil jordfeil vanligvis fanges opp av jordfeilautomater.

Enkelte smarte laster, som et laduttak til elbil, kan det være sikkerhetsmekanismer som leter etter feil i nettet. Som f.eks. at spenningene mot jord er skjeve. I TN og TT skal det normalt ikke være skjevheter, i IT kan det være.

Rav4_EV

Ladekladder skal varsle for manglende jord da disse er flyttbare og kan lett tilkobles et ujordet uttak.

En ladestasjon beregnet for fastmontering har ingen behov for dette fordi kontroll og dokumentasjon av jordforbindelse er en del av installasjonsarbeidet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Joltus

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 02. mai 2019, klokken 11:15
Oppstrøms jordfeil skal ikke påvirke jordfeilsensor i enheten.
Kan ikke dette skje på lik linje med at jordfeil hos naboen kan gi utslag i jordfeilbryterne i mitt hus?

For det siste skjer.

ok67

Det kan kanskje skje. Grunnen til at det skjer er dersom du har store kapasitansar internt i ditt hus (f.eks. mykje varmekabel) vil skjeivspenninga pga jordfeil hos naboen medføre ulikt lekkasjestraum i kapasitansen til jord i dei to fasane varmekabelen er tilkopla. Dersom det er store kapasitansar i bilens ladar mellom fasar og jord kan dette kanskje skje, men det er i grunnen det same som er tilfellet i eit einfase TN-nett. Med individuelle jordfeilautomatar på kvar kurs blir normalt kapasitansen på kvar enkelt kurs såpass liten at det ikkje medfører problem sjølv om naboen har jordfeil. Har du derimot eit stort hus med mykje varmekabel og ein felles jordfeilbrytar for heile huset vil du lett få problem dersom naboen har jordfeil.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Amatøren

Har selv IT nett.

Etter lynnedslag så fikk jeg nytt overspenningsvern. Ble ikke bare satt inn nye i holderen, men elektrikeren ville sette inn helt ny type.

Det har også LED indikasjon på fasene i forhold til jord.

En dag så så jeg at en hadde slukket og konferere med elektriker han sa at jordfeilen ikke var hos meg. Har 'nytt' skap med jordfeil sikring på alle kurser (integrert i alle sikringer - kombivern) så han sa at overspenningsvernet vil indikere jordfeil i området. Hadde det vært hos meg ville vernet koblet ut sa elektriker. De siste ukene har jeg ikke sett feilindikasjonen hos meg.


Da føler jeg at du bør sjekke for jordfeil hos deg, hbeyr.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

KjellG

Her er mye jeg ikke forstår:

Varmekabler og kapasitans? Hva er forskjellen på en varmekabel med jordkappe og en PR-kabel med jordkappe.

Jeg ser ikke hvordan «dokumetasjon» kan sikre at et ladeuttak er og forblir, tilkoblet jord.

De overspenningsvernene jeg har vært borti har vært varistorer. Så lenge de klarer det, begrenser de spenningstopper og installasjonen fungerer som før. Når de har fått nok skal de helst korstslutte faselederen til jord.

ok67

Overspenningsavledera som har fått nok skal absolutt ikkje kortslutte, då skapar dei jordfeil. Dersom naboen har jordfeil på ein annan fase har du oppskrifta på brann under utvikling.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Rav4_EV

SitatJeg ser ikke hvordan «dokumetasjon» kan sikre at et ladeuttak er og forblir, tilkoblet jord.

Derfor skrev jeg kontroll og dokumentasjon ;)
Man kontrollerer jordforbindelse med et instrument og dokumenterer dette i samsvarserklæringen. Funksjonen som sjekker jordforbindelse i en løs kladd er ikke pålitelig nok. Den gir ingen kvalitetsjekk av jording. Bare et løst anslag om den eksisterer.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

KjellG

Mitt poeng er at om noe ble kontrollert og funnet i orden for 20 år siden er en svak sikkerhet for at ting fortsatt er på stell.

KjellG

Sitat fra: ok67 på torsdag 02. mai 2019, klokken 18:02
Overspenningsavledera som har fått nok skal absolutt ikkje kortslutte, då skapar dei jordfeil. Dersom naboen har jordfeil på ein annan fase har du oppskrifta på brann under utvikling.

Mulig du har rett. Her https://elfag.blogg.no/1335438529_om_isolasjonsmling__m.html
Er vist noe jeg oppfatter som en typisk installasjon. Dersom overspenningsvernet kortslutter til jord hvis defekt, vil OV trippes og anlegget strømløst.

pudderjagar

Da er i dag krav til klasse 2 overspenningsvern. Dette kortslutter ikkje til jord sjøl om da er defekt. På dei gamle verna så kunne fint eit av patronene kortslutte til jord utan at OV utløyser. At alle 3 får seg ein klessing er veldig sjelden men kan forekome.

Med dei spenningane som er avlest her så er da 2 mulige feil:
1. Jordfeil på utstyr utanfor huset. Slå av hovedsikringane (KV. Dei som oftest står på loftet hvis du har luftkabel inn i huset. Hvis ikkje så bruk OV som er hovedsikringen i sikringskapet) og mål om du får same spenningsvariasjon då.

2. Overspenningsvernet ditt har kortslutta. Trekk ut alle 3 patronene og sjekk spenninga til jod igjen.

Må minne om at hvis du ikkje er elektriker så har du ikkje lov til å gjere dette arbeidet sjøl.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA