Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LED vs Matrix / normal stol vs sport?

Startet av Bjoris, torsdag 02. mai 2019, klokken 07:23

« forrige - neste »

Bjoris

Vuderer en «budsjett» E-Tron. Da må en nødvendigvis være forsiktig i utstyrslisten for her ryker tusenlappene fort om en krysser for «alt en slik bil MÅ ha».

Antar flere har hatt samme utfordring, noen som har erfaring med de to nevnte alternativene nevnt over? Tenker at Audi ikke leverer ubrukelige lys som std heller?

Ang stoler, BEL anbefalt normal stol og kunstskinn, men hva med sportsstol uten skinn? Kan det være like smart? Er ikke så veldig opptatt av skinn, men sikkert litt farlig å droppe på en så dyr Audi...

Orbit

Ref lys: Normallampene er samme LED, så like kraftige. Det eneste de mangler er funksjonen med å slå av spesifikke soner. Normallyktene er egentlig en matrix-led HW, men med bare to soner (nær- og fjernlys) i SW.

Ref stoler: Det er jo få/ingen her som har prøvd mange forskjellige e-tron-stoler, men de ligner jo veldig på andre fra Audi. Så det nærmeste du kommer er nok å prøve diverse biler i utstilling hos forhandler. Bruktavdelingen er ofte et bra sted å finne noen annet enn topp-utstyrte utstillingsbiler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

opheim

Greit å notere seg at Matrix LED kan kjøpes i etterkant som online kjøp eller leie for kortere perioder i MMI, all hardware'n følger med på alle e-tron uansett. Prisen er ikke kommet ennå, men det er blitt anslått at komplett kjøp vil ligge noe over kjøp sammen med bil, pluss moms.

Veldig kjekk måte å spare noen kroner ved innkjøp uten å egentlig gi permanent avkall på noe, uansett om du selv velger å oppgradere underveis eller overlater det til nestemann når du en gang selger bilen videre.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

daktari

Sitat fra: opheim på torsdag 02. mai 2019, klokken 11:20
Greit å notere seg at Matrix LED kan kjøpes i etterkant som online kjøp eller leie for kortere perioder i MMI, all hardware'n følger med på alle e-tron uansett. Prisen er ikke kommet ennå, men det er blitt anslått at komplett kjøp vil ligge noe over kjøp sammen med bil, pluss moms.

Veldig kjekk måte å spare noen kroner ved innkjøp uten å egentlig gi permanent avkall på noe, uansett om du selv velger å oppgradere underveis eller overlater det til nestemann når du en gang selger bilen videre.
Har du referanse til delekatalog eller annen kilde at dette gjelder Europa-modeller? Har rett og slett vanskelig for å tro dette når de angivelig ikke lever full varmeapparat i Tyskland og Eu utenom oss.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på torsdag 02. mai 2019, klokken 12:28
Sitat fra: opheim på torsdag 02. mai 2019, klokken 11:20
Greit å notere seg at Matrix LED kan kjøpes i etterkant som online kjøp eller leie for kortere perioder i MMI, all hardware'n følger med på alle e-tron uansett. Prisen er ikke kommet ennå, men det er blitt anslått at komplett kjøp vil ligge noe over kjøp sammen med bil, pluss moms.

Veldig kjekk måte å spare noen kroner ved innkjøp uten å egentlig gi permanent avkall på noe, uansett om du selv velger å oppgradere underveis eller overlater det til nestemann når du en gang selger bilen videre.
Har du referanse til delekatalog eller annen kilde at dette gjelder Europa-modeller? Har rett og slett vanskelig for å tro dette når de angivelig ikke lever full varmeapparat i Tyskland og Eu utenom oss.

Skal ikke gjette på hva som ligger latent av hardware i bilen, men hvis de f.eks. selger 60% av bilene med Matrix LED, er det kanskje mer lønnsomt å produsere alle bilene med samme hardware og tjene noen kroner på ettersalg og leie. Hvis man stopper denne videoen ved 1:05 synes det ganske tydelig at "on demand" funksjonen finnes, her vist med Park Assist.
https://youtu.be/nONn_c0CUWo?t=58
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

opheim

Sitat fra: daktari på torsdag 02. mai 2019, klokken 12:28Har du referanse til delekatalog eller annen kilde at dette gjelder Europa-modeller? Har rett og slett vanskelig for å tro dette når de angivelig ikke lever full varmeapparat i Tyskland og Eu utenom oss.

Angitt fra Audi sentralt her: https://www.e-tron.audi/en/well-connected-audi-connect-and-assist-systems-10678, står ingenting om at det er begrenset til enkelte land, ser mer ut som dette er noe de begynner med på e-tron og har planer om å tilby og utvide på flere modeller over tid. Enkelte ting der er standard i Norge, men tilgjengelig for leie/kjøp i andre land, f.eks DAB+.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

elektro

Sitat fra: opheim på torsdag 02. mai 2019, klokken 13:53
Sitat fra: daktari på torsdag 02. mai 2019, klokken 12:28Har du referanse til delekatalog eller annen kilde at dette gjelder Europa-modeller? Har rett og slett vanskelig for å tro dette når de angivelig ikke lever full varmeapparat i Tyskland og Eu utenom oss.

Angitt fra Audi sentralt her: https://www.e-tron.audi/en/well-connected-audi-connect-and-assist-systems-10678, står ingenting om at det er begrenset til enkelte land, ser mer ut som dette er noe de begynner med på e-tron og har planer om å tilby og utvide på flere modeller over tid. Enkelte ting der er standard i Norge, men tilgjengelig for leie/kjøp i andre land, f.eks DAB+.

Merk, ang. Matrix LED:

"The package also includes other functions such as dynamic turn signals, daytime running lights with e-tron signature, and lighting scenarios that are activated when the SUV is opened and closed."

(Noe helt annet,  men som jeg føler er litt underkommunisert, hvis det faktisk er i drift, er:

"The driver is also supported with Car-to-X services that use the swarm intelligence of the Audi fleet. Suitably equipped vehicles report moving into and out of parking spaces so that forecasts on the availability of roadside parking space appear in selected towns and cities. The cars from the swarm also warn each other of hazardous spots such as fog or black ice, and report current speed limits.")
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

opheim

Sitat fra: elektro på torsdag 02. mai 2019, klokken 15:04(Noe helt annet,  men som jeg føler er litt underkommunisert, hvis det faktisk er i drift, er:

"The driver is also supported with Car-to-X services that use the swarm intelligence of the Audi fleet. Suitably equipped vehicles report moving into and out of parking spaces so that forecasts on the availability of roadside parking space appear in selected towns and cities. The cars from the swarm also warn each other of hazardous spots such as fog or black ice, and report current speed limits.")

Jepp, det er ekstremt underkommunisert, har vært en lengre diskusjon om det på fb-gruppen, etter de vanlige påstandene om at det kun er et ikke-navngitt amerikansk bilmerke som driver med den slags. Det er visstnok allerede i drift, og gjelder ikke kun e-tron. Så da bør potensiale være stort og bli stadig større for å få vettuge data ut av det der.

Står mye interessant om både dette og andre tekniske nyvinninger i den 36-siders techbrief'en om e-tron som Audi publiserte for noen måneder siden. Anbefales :)
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Tiger_Ninja

Min selger sa at alle etron kommer med hardware til LED Matrix, da dette skal kunne leies i perioder man har behov for dette. Men at det IKKE kunne kjøpes i etterkant.

Gogg

Ser mange er villig til å legge mye penger i utstyr som f.eks matrix lys, nightvision, 4-soner clima m.m. Vel og bra, men er det noe jeg setter pris på etter en del km på hard norsk asfalt, foruten levelig støydemping, så er det valget av skikkelig gode komfortable seter. Dette er faktisk alfa omega, intet mindre! Min e-tron er bestillt med kontur setene, så får bare håpe de er i nærheten av de jeg nå har i min 5-serie. Sportsetene i e-tron et desverre det de er, kun sidesportseter uten komfort what som ever. Beklager, men jeg vet hva gode seter er! Håper bare konkursentene innfrir, men det har jeg gode håp om!

AJ82

Sitat fra: Gogg på lørdag 04. mai 2019, klokken 00:14
Ser mange er villig til å legge mye penger i utstyr som f.eks matrix lys, nightvision, 4-soner clima m.m. Vel og bra, men er det noe jeg setter pris på etter en del km på hard norsk asfalt, foruten levelig støydemping, så er det valget av skikkelig gode komfortable seter. Dette er faktisk alfa omega, intet mindre! Min e-tron er bestillt med kontur setene, så får bare håpe de er i nærheten av de jeg nå har i min 5-serie. Sportsetene i e-tron et desverre det de er, kun sidesportseter uten komfort what som ever. Beklager, men jeg vet hva gode seter er! Håper bare konkursentene innfrir, men det har jeg gode håp om!

Seter er mye smak og behag og kroppsfasong. Hadde den nye V90 CC med de "beste" setene, men synes ikke de var så gode selv om Volvo typisk får mye skryt for setene sine. Liker BMW sine og syntes også de nye setene i E-klasse var overraskende gode med mye sidestøtte. Har selv S-Line seter nå og for meg passer disse ypperlig. Synes personlig at E-Tron understellet er såpass komfortorientert at jeg ikke trenger mykere seter.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA