Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpstips brukt i3

Startet av HansV, onsdag 01. mai 2019, klokken 16:06

« forrige - neste »

Elektro12

Etter å ha hatt i3 så er minimum:

- Kjøp Charged med ryggekamera
- Kjøp minimum 94 Ah batteri og såpass ny at den har LCI-oppgraderingen. De som er eldre har ikke godt nok fjernlys. (Omtrent som å ha to telys i front)
- Comfort Access er ikke et must, men utrolig deilig.
- Stor navi gjør seg også. (Navi Professional)

Ingeniøren

Bor du i bynære strøk og kjører stort sett på opplyste veier så trenger du ikke fjernlys. Ellers er det ikke så dårlig som han skriver - funker for meg  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

02jan

Har hatt i3 i 5 år, ingen av tingene som nevnes over. Men fortsatt fornøyd med bilen, og hadde helt sikkert vært fornøyd uten LED lys, hifi og soltak , som er utstyr jeg selv setter pris på.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

HansV

Ut i fra svarene her kan jeg konkludere med at folk er fornøyd med bilen de har uansett hvordan den er utstyrt, som høres ut som ett godt utgangspunkt:)

Klykken

Appen er derimot tragisk, og det er lagt inn litt rare sperrer. F.eks så kan du ikke forvarme bilen mer enn to ganger etter hverandre før du må ut og starte bilen. Den nekter å starte opp klimaanlegget hvis ikke.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Sitat fra: Klykken på torsdag 16. mai 2019, klokken 09:58
Appen er derimot tragisk, og det er lagt inn litt rare sperrer. F.eks så kan du ikke forvarme bilen mer enn to ganger etter hverandre før du må ut og starte bilen. Den nekter å starte opp klimaanlegget hvis ikke.

Synes ikke den er så tragisk. Dermed varmer ikke bilen mer enn 2 ganger og ikke hver morgen om du har glemt å skru det av og reist på ferie i 14 dager og det siste du tenker på er bilen du glemte å skru av forvarming på...

Synes å ha hatt lite feil på app mens andre har feil ofte, vet ikke hvorfor...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Jeg hadde lite feil med appen de 3 første årene, men siden i fjor høst var den nesten ubrukelig for oss og vi brukte gjerne heller fjernkontrollen til forvarming. Byttet mobil på ca samme tid i fjor så kan ha en sammenheng der (men BURDE ikke være slik).
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Klykken

Nei, mobilbytte var nok ikke årsaken, med mindre mange her inne gjorde det samtidig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Selve appen til BMW er bra, men backend har vært skikkelig ustabil siden siste halvår 2018 en gang. Ser ut som om BMW nå har flyttet drift til Azure, og i det siste har ting vært stabilt for meg.

Ett større irritasjonsmoment er at appen er så utrolig treig til å vise riktig status. Ender ofte opp med å bruke Tibber for å sjekke ladestatus, evt websiden (som er ett bra alternativ).

BMW har dog i likhet med Tesla veldig bra integrasjon med kalender og destinasjoner, i tillegg til å kunne søke opp destinasjoner på tlf og sende til bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bobakka

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 16. mai 2019, klokken 18:49
Sitat fra: Klykken på torsdag 16. mai 2019, klokken 09:58
Appen er derimot tragisk, og det er lagt inn litt rare sperrer. F.eks så kan du ikke forvarme bilen mer enn to ganger etter hverandre før du må ut og starte bilen. Den nekter å starte opp klimaanlegget hvis ikke.

Synes ikke den er så tragisk. Dermed varmer ikke bilen mer enn 2 ganger og ikke hver morgen om du har glemt å skru det av og reist på ferie i 14 dager og det siste du tenker på er bilen du glemte å skru av forvarming på...

Synes å ha hatt lite feil på app mens andre har feil ofte, vet ikke hvorfor...

Jeg har ofte hund i bilen og bruker forhåndsbestemt oppvarming slik at jeg slipper å tenke på det hele tiden.
Det er flere ganger jeg har glemt at jeg hadde det på når bilen er tom og hvor batteriet er lavere pååladet enn det skulle. Jeg er nå glad for sperren på 2 oppladinger.






iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Klykken

#25
Sperren er grei nok, men problemet er at du må ut, (ta ut ladekabel) starte bilen kjøre, stoppe (sette i ladekabel) for så å sette på klima!!
Hvorfor ikke bare bekrefte i appen? For, når du kjører forvarming via appen så står det "forvarming sendt til bilen", og når du kommer ut til bilen etter x minutter er den stille og glovarm eller iskald!!!!!!

Det er i min mening HELT HÅRREISENDE I 2019!!

(beklager utropstegn, men dette er forbanna irritabelt og noe som ødelegger inntrykket betraktelig med bilen!)

EDIT:
Man får heller ikke beskjed om lading feiler i appen lenger. Har hendt flere ganger at jeg har kommet ut til bilen med rødblinkende ladeport og ingen indikasjon i appen om at lading har feilet i forkant. Ofte så henger status på bilen fra en tid tidligere, så man aner jo fred og ingen fare.

Etter min mening er appen til BMW fullstendig idiotisk, og lite intuitiv. Eneste du kan gjøre er å sende kommandoer til bilen og håpe at det fungerer.

Ikke misforstå, bilen er jo gulle god for det. Er fornøyd med den, og det har vært en meget holdbar sak med lite feil. Dog, arvtageren blir ikke en ny i3 hvis de ikke kommer med en "ny utgave".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

DieselVegard

Sitat fra: Burger på onsdag 01. mai 2019, klokken 23:08
Charged eller Fully charged er must pga hurtiglading.



Dette har jo ingenring med hurtiglading  gjøre. Nesten alle norsksolgte biler har hurtiglading (om ikke alle) charged og FC er bare utstyrsnivåer. Det er ingen sammenheng.
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

DieselVegard

Sitat fra: Klykken på onsdag 08. mai 2019, klokken 08:45
Vår i3 fra 2014 har alt du kunne ha før du måtte bytte til skinninteriør. Dvs stor skjerm, største anlegget, hurtiglading etc.
Mangler ACC og ryggekamera. Og dermed P-sensorer i front. Skulle man ha sistnevnte MÅTTE man bytte til skinninteriør, og etter datidens priser ble det 60.000kr. Altså uaktuelt! Vil ikke få 60k mer for den nå, hvis vi selger for å si det mildt. :)

Akkurat samme utstyrt som vår. Gadd ikke bytte interiør for å få ACC. :-D
(Forøvrig så er ACCen RÆVA på i3.)
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

moonbuggy

Sitat fra: DieselVegard på tirsdag 09. juli 2019, klokken 13:31
Sitat fra: Klykken på onsdag 08. mai 2019, klokken 08:45
Vår i3 fra 2014 har alt du kunne ha før du måtte bytte til skinninteriør. Dvs stor skjerm, største anlegget, hurtiglading etc.
Mangler ACC og ryggekamera. Og dermed P-sensorer i front. Skulle man ha sistnevnte MÅTTE man bytte til skinninteriør, og etter datidens priser ble det 60.000kr. Altså uaktuelt! Vil ikke få 60k mer for den nå, hvis vi selger for å si det mildt. :)

Akkurat samme utstyrt som vår. Gadd ikke bytte interiør for å få ACC. :-D
(Forøvrig så er ACCen RÆVA på i3.)
Det er vel positivt feil? Min (gamle) i3, levert i desember 2014 hadde ACC og ryggekamera med loft interiør stoff kombi neutronic/aragazgrau. ifølge vinutskrift BMW S5ATA tilvalg, Driving assistant Plus, samt stor skjerm, Nav Professional Plus.
Ryggekamera var helt essentielt for meg med parkering i relativt trang hall. Visningen på stor skjerm var veldig bra.

odahle

Sitat fra: DieselVegard på tirsdag 09. juli 2019, klokken 13:29
Sitat fra: Burger på onsdag 01. mai 2019, klokken 23:08
Charged eller Fully charged er must pga hurtiglading.



Dette har jo ingenring med hurtiglading  gjøre. Nesten alle norsksolgte biler har hurtiglading (om ikke alle) charged og FC er bare utstyrsnivåer. Det er ingen sammenheng.
Både ja og nei. Hurtiglading var ett tilvalg ved lansering, og jeg tror dette vedvarte i frem mot ca. 2015/6? Jeg husker også at det var biler med 94ah batteriet som ikke hadde hurtiglading. Så det er uansett greit å få det sjekket om en skal kjøpe bil fra 2013-2016.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA