Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpstips brukt i3

Startet av HansV, onsdag 01. mai 2019, klokken 16:06

« forrige - neste »

HansV

Etter å ha kjørt Leaf ett halvår har jeg bestemt meg får å bytte til i3. Har hatt BMW i mange år, så det var ikke noe gøy å kjøre Nissan.....
Hva er det viktigste å se etter på en 2014/15 modell?
Er det noe som ruster på disse bilene, bortsett fra bremsene? Ble skremt da jeg fant en gjennomrustet kanal på Leafen nå...
Hva må jeg ha av utstyr? Varmepumpe, hurtiglading, setevarme, takluke, DAB, LED lys? Annet utstyr? Er det norske eller europeiske biler som er solgt uten noe av dette? Ser det er lett å sjekke utstyret på VIN dekodere. USA bil er uaktuelt.
Er det enkelt å sjekke batterikapasiteten på disse bilene? Eller er ikke dette ett problem, som det er på Leafen?
Hvor stor betydning har egentlig kjørelengden på en brukt i3?
Andre gode argumenter for å gå fra Leaf til i3? Vil tro at disse bilene er mer holdbare og holder seg bedre i pris.
Alle tips mottas med takk. Vet ikke så mye om i3 og har bare såvidt sittet i en, men synes i hvertfall det virket lovende. Heller ikke noe problem med mine 190cm i forhold til høyde og beinlengde.

Burger

#1
Charged eller Fully charged er must pga hurtiglading.

Rust tror jeg vil gå bra, byttet dekk etter 1 år på litt saltlake og det så fint ut under. Har ikke fått med meg særlig rustproblemer bortsett fra ett tilfelle her på forumet. Da virker det som det hadde blitt brukt feil bolter.

For i3 : Navigasjon som kjenner topografi og treffer med rekkevidde dersom du setter inn destinasjon. Hurtiglading som ikke begynner å gå ved 25kw ved 50%. Kjøreglede.

Angående verdi, jeg tror bruktbilmarkedet får seg enda en knekk når Tesla Modell 3 SR kommer til sommeren. Det er flere jeg kjenner med kortrekkebiler som Leaf, i3 og eGolf som skal ha den når den kommer fordi de ikke trenger LR. Kommer an på antallet som som kommer og hvor stor andel av de som skal selge elbilen de har.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

1317142119

Kjøper du Charged, Fully Charged eller Maraton Edition, så er du ganske safe på "må ha" av utstyr.

Fully Charged er matpakkebilen hvor alle bilene er omtrent identiske. Det virker som det er den folk flest velger av ulike årsaker. Maraton Edition er en grå utgave av Fully Charged og som er tilsvarende godt utstyrt (men helt sikkert med en eller annen logo eller jallautstyr som rettferdiggjør at den heter noe annet enn Fully Charged). Charged kan du få litt mer spenstig interiør i og med karbonfibertak, men du må være mer oppmerksom på utstyret som du selv ønsker å ha - for eksempel stor navigasjonsskjerm eller lufteventilen BMW våger å kalle takluke.

Fully Charged og Maraton Edt er som regel dyrere enn en dårlig utstyrt Charged, men du kan også finne Charged som har omtrent samme spesifikasjoner som en Fully Charged og som dermed koster det samme. Grunnen til at noen går for Charged som koster det samme som Fully Charged er fordi noen (meg selv inkludert) ønsker karbonfibertak og et av de lyse interiørene. Dette er utstyr som er umulig å få på en Fully Charged.

Som tommelfingerregel, så er de Charged med liten navigasjonsskjerm ofte sparebiler som er dårlig utstyrt, og de som har stor navigasjonsskjerm mer påkostede og trolig godt utstyrt (omtrent som Fully Charged).

Hva angår batterikapasitet, så kan du sjekke dette på alle biler du prøvekjører veldig enkelt. Viktig å huske på at en i3 har batteribuffer, som betyr at hele batteriet aldri vil være tilgjengelig. F.eks. en 94Ah har 33 kWt brutto, men det er bare et sted mellom 27 og 29 som er tilgjengelig. Hvorfor BMW oppgir 27 som tilgjengelig og mange opplever å ha vesentlig mer, vet jeg ikke. Min egen lå på 29,7 på sitt høyeste da jeg målte i desember etter å ha eid bilen i ett år. Er flere oppskrifter på YouTube om hvordan man finner batterikapasitet, bl.a. annet denne:


https://www.youtube.com/watch?v=tw5i1Ki-RpY

HansV

Takker for god forklaring. For min del er det ikke så nøye med full utstyrspakke, bare det viktigste er med. Vi får heller se hva som dukker opp. Ellers vil jeg helst ha en oransje bil og det begrenser utvalget litt.
Kan noen her si meg noe om hvor mye kjørelengde egentlig har å si på disse bilene? Bremsene ruster og slites uansett men hjuloppheng og drivverk vil selvsagt påvirkes av kjørelengden. I tillegg til at det påvirker generell slitasje. Men er det noen grunn til å styre unna biler som har gått >100.000km hvis de ellers ser bra ut, batteriet er OK og prisen en god?

hELgenen

Jeg ville faktisk gått for en charged med ryggekamera og event. LED. Da har du det jeg mener du trenger

Kjøper du fully charged får du med en del ting som du kanskje ikke vil ha og som bare drar
opp feilraten,ulempene og prisen - f.eks takluke,større felger, varme skinnseter om sommeren.

Kjøpte min i3 nr. 2 her for en tid tilbake - gikk fra en charged til en charged plus og med charged pluss fikk jeg bredere felger bak på sommerdekkene - bare en ulempe og føles ikke bedre å kjøre med er nå min personlige mening om dette etter å ha kjørt med det en stund.  Var mye mer praktisk med 8 like felger synes nå jeg sånn
sett i ettertid.

Tror mange ønsker full pakke og betaler kanskje en unødvendig stor pris for dette - når alt kommer til alt så er det viktigste at alt fungerer til enhver tid - og jo færre ting som kan få problemer jo bedre er det i mine øyne.

1317142119

Sitat fra: HansV på torsdag 02. mai 2019, klokken 09:56
Takker for god forklaring. For min del er det ikke så nøye med full utstyrspakke, bare det viktigste er med. Vi får heller se hva som dukker opp. Ellers vil jeg helst ha en oransje bil og det begrenser utvalget litt.
Kan noen her si meg noe om hvor mye kjørelengde egentlig har å si på disse bilene? Bremsene ruster og slites uansett men hjuloppheng og drivverk vil selvsagt påvirkes av kjørelengden. I tillegg til at det påvirker generell slitasje. Men er det noen grunn til å styre unna biler som har gått >100.000km hvis de ellers ser bra ut, batteriet er OK og prisen en god?
Sett bort i fra bremsene du nevner, og det at det kan skje uforutsette ting med alle biler etter 100 000 km, så er det ikke noe som dukker opp på forumet som gjenganger på eldre biler. i3 er en forutsigbar og holdbar bil. Det er enkelte på i3 worldwide-gruppen på Facebook som har kjørt langt over 200 000 km uten noen nevneverdige utfordringer.

JorgenM

Ikke heng deg opp i dette med 'charged', 'fully charged' osv.
Selv har jeg hatt en 2014-modell i 4 år og aner ikke om den er 'charged' eller ikke :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ingeniøren

#7
Sitat fra: JorgenM på torsdag 02. mai 2019, klokken 19:23
Ikke heng deg opp i dette med 'charged', 'fully charged' osv.
Selv har jeg hatt en 2014-modell i 4 år og aner ikke om den er 'charged' eller ikke :)

Jepp, har ingen av delene, pakker mener jeg, og hurtigladning var et tilvalg ja, men hvem er det som ikke valgte det - tror ikke den bilen finnes ?

Veldig bra bil og hele karosseriet er rustfritt så du kommer ikke til å få noen overraskelser i så henseende. Litt rust på bremser kan forekomme med det gjelder stort sett alle elbiler, for ikke å si alle biler. Synes ikke min er verre en fossilbilene jeg har hatt, men så passer jeg på å bruke bremsene nå og da. Min har gått feilfritt i 4 år, og generelt en bil med lite feil i motsetning til visse andre... Synd ikke min er oransje så kunne du få kjøpt min om en stund... :)

PS: Veldig fornøyd med lyse stoff/skinnseter - lodge. Ikke kalde om vinteren eller varme om sommeren, så det er et godt valg.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

HansV

Takker så mye for svar. Da vet jeg litt mer om hva jeg skal se etter. Trenger ikke full utstyrspakke og vil ikke ha skinnseter og de største hjula, så jeg skal nok gå for en enklere modell med det utstyret jeg synes at jeg trenger.
Da er det bare å begynne og lete:)

Litespeed

Har en 2014, hatt den i to år. Ikke brukt en krone på noe ennå siden den hadde serviceavtale. Løp og kjøp, det er en herlig bil, supermorsom og enkel å kjøre.

Gå for det største stereoanlegget, Harman Kardon er det vel det heter. Super lyd! Standardanlegget er ganske labert... Ellers er det vel ikke noe man må ha.

Ingeniøren

Sitat fra: Litespeed på tirsdag 07. mai 2019, klokken 22:09
Har en 2014, hatt den i to år. Ikke brukt en krone på noe ennå siden den hadde serviceavtale. Løp og kjøp, det er en herlig bil, supermorsom og enkel å kjøre.

Gå for det største stereoanlegget, Harman Kardon er det vel det heter. Super lyd! Standardanlegget er ganske labert... Ellers er det vel ikke noe man må ha.

Litt enig. Måtte ha adaptiv cruise kontroll, parkeringsassistanse, ryggekamer,i følge selger, men har nesten ikke brukt det. Sensorer for parkering rund baut er derimot et must for min del samt at antikollisjon har berget meg en gang.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Vår i3 fra 2014 har alt du kunne ha før du måtte bytte til skinninteriør. Dvs stor skjerm, største anlegget, hurtiglading etc.
Mangler ACC og ryggekamera. Og dermed P-sensorer i front. Skulle man ha sistnevnte MÅTTE man bytte til skinninteriør, og etter datidens priser ble det 60.000kr. Altså uaktuelt! Vil ikke få 60k mer for den nå, hvis vi selger for å si det mildt. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3


Klykken

Hvis du greier deg med rekkevidden så, ja.
Sjekk utstyr du vil ha, og hvis du er avhengig av hurtigladingsmuligheter så vær sikker på at det er en del av spec.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

HansV

Ja, DC hurtiglager må jeg ha for å kunne kjøre på hytta. Også greit med hurtig AC lading og ryggekamera, men ikke nødvendig. Veldig greit med disse bilene at det er enkelt å sjekke utstyrslista på nettet.
Ellers innser jeg at det egentlig er lite annet ekstrautstyr som er viktig for meg, men jeg vil gjerne ha det beste lydanlegget siden jeg alltid hører på radio eller musikk i bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA