Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DAB-radio, dårlig mottak?

Startet av Cougar, onsdag 01. mai 2019, klokken 13:50

« forrige - neste »

Cougar

Hvordan er deres erfaringer med DAB-mottaket i Ioniq?
Jeg har to biler til å sammenligne med:
Mondeo med original DAB, antenne i bakruta
Focus med Tiny C11 DAB-adapter, kombiantenne på taket
Ved kjøring i lokalområdet faller radioen aldri ut med Ford'ene, men faller stadig ut i Ionoq'en
Noen som har sammenligningsgrunnlag med andre biler? Kanskje det bare er slik, eller kan det være noe feil som jeg burde klage på?
(2019-modell jeg har)
2019 Ioniq El + mange andre biler

rebell

Jaggu godt å høre at jeg ikke er alene om dette fenomenet.
Jeg har en Mondeo med ettermontert DAB+ (ikke adapter) og der er det rock n roll fra start.
Med Ioniq'n detter den ut hele tiden fra start, men kommer seg etterhvert og dette finner jeg skikkelig irriterende på en splitter ny bil.
Har vært i kontakt med forhandler og fikk div tips der(for de har selvfølgelig aldri hørt om problemet)
Ingen av tipsene funket så nå kommer jeg til å klage på denne.
Min erfaring er at etterhvert som det har blitt varmere i været (jeg fikk min Ioniq 6 januar) så har problemet avtatt så det tyder på at når det er kaldt så skjer dette, men hvis det er korrekt så kan det bety at til vinteren igjen så vil jeg få problemet tilbake.
Har lånt flere elbiler, bla Kona, og de har ikke hatt dette problemet og det var kaldt da jeg lånte disse.

xyzzy

Etter to års kjøring med Ioniq har jeg aldri merket et problem med DAB-radioen, med kjøring stort sett i Oslo, Akershus, Østfold og Bohuslän.

Stasjonene forsvinner når man er kommet et stykke nedover den svenske vestkysten, men det er ikke en feil med radioen.

Myrknir

Jeg har litt dårlig DAB forhold der hvor jeg bor. Da jeg byttet til Ioniq ble områdene hvor det var dårlig dekning "byttet på". Dvs, der hvor jeg mistet dekning tidligere, er alt ok nå. men jeg mister dekning på andre steder på samme rute som ikke var problem før.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

tuono

Tror dette må være geografisk betinget. For min del var det en annen verden da jeg fikk min første bil med originalmontert DAB+ (Ioniq) kontra et riktig montert oppsett fra Tiny.

Tinyen fuka godt den, men endel klipping i fjellskjæringer o.l. Med Ioniqen var dette en saga blott.

Mateusz

#5
Samme hos meg på Ioniq 2017. Dab fungerer men har dårligere dekning enn på leaf eg hadde før.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

AlBundy

Hei, Har også noen erfaringer med dette. Hadde en 19 mod som var relativt grei, lånte en Kona, den var mye bedre på mottak. Har nå en 20 mod. den er mye dårligere enn de andre. Tok det opp med verkstedet, men det var det sedvanlige: aldrig hørt om. Ble nærmest møtt med et skuldertrekk. De aner ikke hva de skal gjøre.
Det minste de kunne gjøre var å kontakte Huyndai sentralt, men liten interesse. Har ikke vært innom verkstedet etter dette, men når det viser seg at det er flere med samme problemet kanskje jeg skal prøve igjen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA