Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Estimert rekkevidde kun 462 km ved lading til 100% første gang.

Startet av NorBil, onsdag 01. mai 2019, klokken 07:47

« forrige - neste »

Lynkjapp

Sitat fra: olekvi på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:12Av ren nysgjerrighet; hvorfor lader du så lenge på en SuC?

Det kan jeg svare på for min egen del siden jeg også har gjort det noen ganger. Det er rett og slett slik at man sitter der på restauranten og så sier appen at bilen er nesten ferdigladet til 80 %, så da drar man opp til 90% og fortsetter å spise, og hvis den rekker 90% før man er ferdig så drar man opp til 100%. (Selvfølgelig ikke hvis det er kø på superladeren.)

noto

Sitat fra: olekvi på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:12
Sitat fra: NorBil på onsdag 01. mai 2019, klokken 18:31
Ladet på SuC til 97%. Det ga estimert 449 km, så den ligger altså fortsatt litt under.

Av ren nysgjerrighet; hvorfor lader du så lenge på en SuC?

Håper vi ikke får selvoppnevnt Taliban-inspirert SuC-politi. Hva folk gjør er deres egen business. Det kan være mange grunner.

Tin

Sitat fra: rkaspers på onsdag 01. mai 2019, klokken 10:57
Rekkevidde i oppgitte km er relativt. Og endrer seg basert på kjøremønster
Endre til % visning og forhold deg til det.

Endrer seg ikke hos tesla. Den er statisk. Min viser akkurat det samme nå i 20 grader som i -10 grader. Tilsvarende alle de andre s og x jeg har hatt.

Tin

Sitat fra: NorBil på onsdag 01. mai 2019, klokken 07:47
LR AWD kjørt CA 3500 km
Ladet for første gang til 100%. TWC hjemme over natten. Bilen viste 100%, men rekkeviddeestimatet var kun 462 km. Forventet å se over 500. Er det Boe form for kalibrering som må til?

Ring tesla så kjører de status på bilen dersom det du sier stemmer. Alle bilene skal vise mer eller mindre helt likt da det er en statisk beregning til grunn for ant km som vises.

GOS

Sitat fra: NorBil på onsdag 01. mai 2019, klokken 18:31
Ladet på SuC til 97%. Det ga estimert 449 km, så den ligger altså fortsatt litt under.

Da vil jeg tro at det er noe feil med noe av cellene dine. Kan aldri tenke meg at de er så feilbalansert. Ville tatt dette som en garantisak mot Tesla og bedt dem måle cellene.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Thomas Parsli

Sitat fra: noto på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:40
Sitat fra: olekvi på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:12
Sitat fra: NorBil på onsdag 01. mai 2019, klokken 18:31
Ladet på SuC til 97%. Det ga estimert 449 km, så den ligger altså fortsatt litt under.

Av ren nysgjerrighet; hvorfor lader du så lenge på en SuC?


Håper vi ikke får selvoppnevnt Taliban-inspirert SuC-politi. Hva folk gjør er deres egen business. Det kan være mange grunner.

Nå er vel ikke Taliban berømte for å stille åpenbare spørsmål av nysgjerrighet?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

NorBil

Lader til 97% rett og slett fordi det tar tid å spise opp maten. Jeg får ringe tesla og høre. Reagerer på lav ladehastighet også, så kanskje noe er feil.

olekvi

Sitat fra: noto på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:40
Sitat fra: olekvi på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:12
Sitat fra: NorBil på onsdag 01. mai 2019, klokken 18:31
Ladet på SuC til 97%. Det ga estimert 449 km, så den ligger altså fortsatt litt under.

Av ren nysgjerrighet; hvorfor lader du så lenge på en SuC?

Håper vi ikke får selvoppnevnt Taliban-inspirert SuC-politi. Hva folk gjør er deres egen business. Det kan være mange grunner.

Slapp av litt, jeg bare spurte, og har fått fornuftige svar.

Poenget mitt er at når jeg er på tur og bruker SuC så ønsker jeg å bruke minst mulig tid på lading, og da er det dumt å lade så lenge.  At andre ønsker å gjøre er greit for meg så lenge det er ledig kapasitet.
'19 TM3P

Spinner

Sitat fra: Lynkjapp på onsdag 01. mai 2019, klokken 13:02Diskusjonen om prosent eller kilometer er det beste er ganske morsom, fordi de som er tydelige tilhengere av det ene eller det andre er veldig overbeviste om at eget valg er det smarteste.
Dette er vel et godt eksempel på at % er verdiløst... :+1:

Handyman

Sitat fra: Spinner på onsdag 01. mai 2019, klokken 22:03
Sitat fra: Lynkjapp på onsdag 01. mai 2019, klokken 13:02Diskusjonen om prosent eller kilometer er det beste er ganske morsom, fordi de som er tydelige tilhengere av det ene eller det andre er veldig overbeviste om at eget valg er det smarteste.
Dette er vel et godt eksempel på at % er verdiløst... :+1:
Hva som er best må den enkelte nesten avgjøre selv.
Det er helt klart fordeler og ulemper med begge deler, men det kan være greit å være klar over hva disse er.
Selv liker jeg %, og henter opp energiappen når jeg lurer på resterende rekkevidde, da denne justerer seg etter forbruket siste tiden.
Bruk det du selv synes gir deg best info og kontroll.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tmn

Ang. rekkeviddeestimatet så antar jeg det er km-ene som er oppgitt som "det du har igjen på tanken" og ikke turestimatet basert på de siste 25/50km kjørt. I så fall, denne varierer vel ikke på kjøremønster. Denne går etter en konstant for forbruket, som er 150Wh/km. Min erfaring at per 10% er 50km, og ved 100% har jeg 500km. Det har jeg hatt en gang da jeg tok en lengre tur i påska. Når jeg lader den opp til vanlig så har jeg alltid grense på 90%, og da viser den alltid 450km, og på 80% viser den 400km.

Og jeg kan regne det bakover og finne konstanten den baserer seg på, som er 150 Wh/km. Basert på batteristørrelsen på 75 kWh. Eks. batteri på 80%, som bilen min viser som 400km: 75000 / ( 400/0.8 ) = 150... 75000 / ( 450/0.9 ) = 150 .. osv.

Slik kan jeg regne ut uansett hvor mye strøm som er igjen på batteriet. Det er jo en mulighet for at software til din maskin har fått en annen konstant for forbruk. For med batteri på 75 kWh, og 100% på 462km så tar den jo utgangspunkt i snittforbruk på 162 Wh/km. Kanskje den ikke er helt kalibrert osv osv. Oppsøk Tesla og spør :)

Arrester meg gjerne har om noen finner det hakke tullat gærlig.  :police: :laugh:
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

rkaspers

Ser definitivt poengene til folk her at man må selv finne ut hva man foretrekker. % eller antall km. Det sier vel seg selv egentlig - at man foretrekker ulike metoder.

Mitt innspill var mer ment som råd til trådstarter ettersom det virket som trådstarter var veldig opptatt av den oppgitte lengden i km og hvorvidt den kunne være riktig og at det slo meg at det kunne vært bedre for trådstarter å forholde seg til % da den er mer relativ. Er også mange som ikke er nødvendigvis er klar over at man kan ha 2 ulike visninger. 500km på batteriindikator som mål på gjenværende strøm er jo ikke 500km rent praktisk da det vil avhenge av strømforbruket de neste timene osv osv. Jeg tenker det er litt som om mobilen skulle vist hvor mange timer/minutter man har igjen på batteriet kontra %. Uansett - smak og behag her altså! Point taken :)

Har faktisk aldri hatt km visning på batteriindikatoren, så jeg antok vel at den var lik som på energi-estimerings siden. Men om den er statistisk (noe som forøvrig gir mer mening i denne sammenheng) og at den bør/skal vise 500km ved 100% har jo trådstarter et poeng og bør uansett sjekke opp med Tesla evnt hvorfor den viser 462 ved 100% og ikke 500.


noto

Etter 5+ år med Model S har jeg aldri sett noen fordel med %-visning. Km-visning speiler hvor mange kWh du har på «tanken» og vil i motsetning til prosenten bli lavere når «tanken» krymper, hvilket man kan mistenke er problemet til TS. Støtter derfor anbefalingen om å kontakte Tesla for en batterisjekk. %-visning sier nettopp kun hvor mange prosent du har tilbake av batteriet, og samme prosenttall vil derfor angi forskjellig antall kWh etter hvert som batteriets kapasitet faller.

Øyvind.h

Kjørte med km fra 2013-2015, men byttet så til prosent. Fast km basert på statisk forbruk virker bare tøvete for meg. Hvem har hatt dieselbil som forteller deg hvor stor tanken din er ved forbruk på 0,x? Endte bare opp med å måtte bruke hoderegning for å få noe fornuftig ut av km-visningen (eks hvor mye har jeg brukt av batteriet så langt på turen, hvor mye har jeg igjen etc.) Alt var unødvendig klønete og bortkastet når bilen løser dette for deg om man bruker funksjonene den har.

Vil jeg vite rekkevidde bruker jeg destinasjon i navi eller energy appen. Hadde den gamle dieselbilen hatt mulighet til å vise med km basert på forbruk 0,4 istedenfor tom til full hadde jeg jo ikke valgt rekkevidde basert på statisk forbruk. Ei heller i elbilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. mai 2019, klokken 10:37
Kjørte med km fra 2013-2015, men byttet så til prosent. Fast km basert på statisk forbruk virker bare tøvete for meg. Hvem har hatt dieselbil som forteller deg hvor stor tanken din er ved forbruk på 0,x? Endte bare opp med å måtte bruke hoderegning for å få noe fornuftig ut av km-visningen (eks hvor mye har jeg brukt av batteriet så langt på turen, hvor mye har jeg igjen etc.) Alt var unødvendig klønete og bortkastet når bilen løser dette for deg om man bruker funksjonene den har.

Vil jeg vite rekkevidde bruker jeg destinasjon i navi eller energy appen. Hadde den gamle dieselbilen hatt mulighet til å vise med km basert på forbruk 0,4 istedenfor tom til full hadde jeg jo ikke valgt rekkevidde basert på statisk forbruk. Ei heller i elbilen.
Synes det fungerer bra siden vi tenker minimum km igjen til tomt.

Km er jo veldig enkelt å forholde seg til siden man gjerne vet ca antall km man skal kjøre.. Forholdte meg til km når jeg kjørte dieselbil også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA