Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil på ladekabel

Startet av TveiHall, tirsdag 30. april 2019, klokken 22:12

« forrige - neste »

TveiHall

Plutselig ville ikke ladekabelen virke....
Forsøkt å finne ut hva alle lysene betyr, og har konkludert med at på lyset lyser grønt, feillampen lyser rødt (den med lynet). De andre blinket. Dette før bilen kobles til.
Noen som har opplevd det samme? Hva kan gjøres? Bare å få den byttet?

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk


daktari

Sitat fra: TveiHall på tirsdag 30. april 2019, klokken 22:12
Plutselig ville ikke ladekabelen virke....
Forsøkt å finne ut hva alle lysene betyr, og har konkludert med at på lyset lyser grønt, feillampen lyser rødt (den med lynet). De andre blinket. Dette før bilen kobles til.
Noen som har opplevd det samme? Hva kan gjøres? Bare å få den byttet?

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
mener du ladekladden, den med en boks (kladd) på?
Prøv en annen stikkontakt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

TveiHall

Sitat fra: daktari på onsdag 01. mai 2019, klokken 00:16
Sitat fra: TveiHall på tirsdag 30. april 2019, klokken 22:12
Plutselig ville ikke ladekabelen virke....
Forsøkt å finne ut hva alle lysene betyr, og har konkludert med at på lyset lyser grønt, feillampen lyser rødt (den med lynet). De andre blinket. Dette før bilen kobles til.
Noen som har opplevd det samme? Hva kan gjøres? Bare å få den byttet?

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
mener du ladekladden, den med en boks (kladd) på?
Prøv en annen stikkontakt.
Riktig. Forsøkt flere stikk. Samme resultat...

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk


Ingeniøren

Bare å få den byttet - ikke noe du kan fikse, dessuten har du reklamasjon/garanti som ryker om du forsøker å fikse noe. Husk og at i det daglige skal man helst bruke er ladestasjon og kladden er å anse som nødlader.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TveiHall

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 01. mai 2019, klokken 08:55
Bare å få den byttet - ikke noe du kan fikse, dessuten har du reklamasjon/garanti som ryker om du forsøker å fikse noe. Husk og at i det daglige skal man helst bruke er ladestasjon og kladden er å anse som nødlader.
Takker. Kontakter forhandler i morgen.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk


RayBomb

Har du jord kontakt?
Hvis du prøver å koble til i jord kontakt og lader ikke vil lade, så har du sannsynlig en for stor feil til at laderen lar deg lade.
Jeg har samme problemet. Fungerer aldri På en plass jeg ofte ønsker å lade. Men fungere alltid på jobb eller hos foreldrene mine.

Dette skjer selv om jordfeilbryte ikke slås ut. Så lade-kladden er mer sensitiv til jodingsfeil enn hva jordfeilbryter er.

Du kan enkelt sjekke om det er dette som er problemet med å dekke jord-delen på kontakten med god isolasjonstape.
Hvis bilen da lader, så har du jord feil i huset.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

TB

Jordfeilautomater fungere ved å summere strømmen i hver leder, om det forsvinner strøm betyr dette det er feil, strøm går til jord.

Er det forskjell på spenningen vil ikkje ein jordfeilautomat oppdage feilen.

Slike feil kan oppstå utenfor eget anlegg. Ordinært utstyr kan fungere fint, noen ladekabler kan være mer sensetiv enn andre og nekte å starte lading.

Jordfeilautomater kan også feile, dermed ikke løse ut, selv om det er en feil tilstede.

Å lade elbil vil dermed kunne avdekke feil på strømnettet som bør rettes og feil som ligger utenfor anlegget en lader i.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TveiHall

Her var det mange gode innspill og god hjelp!
Laderen har virket hele tiden hjemme. Var på besøk hos mine foreldre, funket ikke. De har to anlegg, ingen av de virket. Forsøkte flere stikk. Hjemme igjen, funker som et nyforelsket par. Mye som tyder på at den er følsom for jordfeil. Ser at andre også har nevnt dette i andre fora.
Får vel bare godta det...
Takk for alle innspill!

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk


RayBomb

Sitat fra: TB på onsdag 01. mai 2019, klokken 18:54
Jordfeilautomater fungere ved å summere strømmen i hver leder, om det forsvinner strøm betyr dette det er feil, strøm går til jord.

Er det forskjell på spenningen vil ikkje ein jordfeilautomat oppdage feilen.

Slike feil kan oppstå utenfor eget anlegg. Ordinært utstyr kan fungere fint, noen ladekabler kan være mer sensetiv enn andre og nekte å starte lading.

Jordfeilautomater kan også feile, dermed ikke løse ut, selv om det er en feil tilstede.

Å lade elbil vil dermed kunne avdekke feil på strømnettet som bør rettes og feil som ligger utenfor anlegget en lader i.

Hmm, vet du om hvordan man kan måle feil av denne sorten? Jeg prøvde melde feil til kraftverket, men de avfeide bare dette. De kunne ikke se noen spenningsfeil i mitt område, og dermed var dette ikke deres problem, men feil på min lader.
Greia er at laderen vil ikke lade på flere husstander i nærheten, men fungerer helt fint på andre områder/steder (på jord kontakt)
Så at det er feil med laderen virker helt høl i hodet...
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Ingeniøren

Sitat fra: RayBomb på onsdag 01. mai 2019, klokken 21:22
Sitat fra: TB på onsdag 01. mai 2019, klokken 18:54
Jordfeilautomater fungere ved å summere strømmen i hver leder, om det forsvinner strøm betyr dette det er feil, strøm går til jord.

Er det forskjell på spenningen vil ikkje ein jordfeilautomat oppdage feilen.

Slike feil kan oppstå utenfor eget anlegg. Ordinært utstyr kan fungere fint, noen ladekabler kan være mer sensetiv enn andre og nekte å starte lading.

Jordfeilautomater kan også feile, dermed ikke løse ut, selv om det er en feil tilstede.

Å lade elbil vil dermed kunne avdekke feil på strømnettet som bør rettes og feil som ligger utenfor anlegget en lader i.

Hmm, vet du om hvordan man kan måle feil av denne sorten? Jeg prøvde melde feil til kraftverket, men de avfeide bare dette. De kunne ikke se noen spenningsfeil i mitt område, og dermed var dette ikke deres problem, men feil på min lader.
Greia er at laderen vil ikke lade på flere husstander i nærheten, men fungerer helt fint på andre områder/steder (på jord kontakt)
Så at det er feil med laderen virker helt høl i hodet...

Her du et IT- nett, dvs et strømnett der jord tas ut i huset, kan du sjekke dette ved å måle mellom fasene og jord og da skal du måle ca 135V. Har du stor forskjeller her mellom jord og fase 1 og 2, er det en god indikasjon på jordfeil enten hos deg eller en nabo. Husk du må ha et skikkelig voltmeter, og ikke et billig ett. Har begge og det billige duger ikke til slik måling.
PS er ikke elektromann, men ett og annet har man plukket opp gjennom årene  :) 
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RayBomb

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 02. mai 2019, klokken 20:06
Her du et IT- nett, dvs et strømnett der jord tas ut i huset, kan du sjekke dette ved å måle mellom fasene og jord og da skal du måle ca 135V. Har du stor forskjeller her mellom jord og fase 1 og 2, er det en god indikasjon på jordfeil enten hos deg eller en nabo. Husk du må ha et skikkelig voltmeter, og ikke et billig ett. Har begge og det billige duger ikke til slik måling.
PS er ikke elektromann, men ett og annet har man plukket opp gjennom årene  :)
Da vet jeg at hvis nabo har jordfeil, så kan dette påvirke meg. Nærmeste nabo har jordingsfeil, men får ikke utbedret feilen før frosten gir seg.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

ok67

#11
Sitat fra: RayBomb på fredag 03. mai 2019, klokken 08:52
Da vet jeg at hvis nabo har jordfeil, så kan dette påvirke meg. Nærmeste nabo har jordingsfeil, men får ikke utbedret feilen før frosten gir seg.

Og det godtar everket?

Forskrift om elektriske forsyningsanlegg https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-12-20-1626/ §5.2 seier følgjande

§ 5-2.Isolasjon
Anleggets isolasjonsnivå skal være tilpasset anleggets utførelse slik at pålitelig drift sikres.

Anlegget skal ha automatisk utkopling eller feilindikasjon ved jordfeil i anlegget eller tilknyttede installasjoner. Ved jordfeil i anlegget eller tilknyttede installasjoner må jordfeilen utbedres eller utkoples snarest mulig og senest innen 4 uker.


Du kan godt vise til FEF 2006 §5.2 og spørje everket kva dei vil gjere med tanke på det...
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

TveiHall

Nye problemer og det jeg opplever som dårlig service.
Som tråden startet med, virket ikke laderen hos mine foreldre. Forsøkte flere stikk og også et annet hus. Trolig pga følsom på jordfeil.
For fire dager siden samme feil i garasjen min der den har virket hele tiden. Er klar over at dette er en "nødlader", men vi har enda ikke fått installert billader. Forsøkte flere stikk, også fra naboens hus, samme feil. Fant ett stikk der den virket, men her kan jeg ikke lade bilen. Er altså helt uten lademuligheter. Filmet også feilen, og kona var i dag på verkstedstime for å se på dette. Hos forhandler virket da laderen, så de mente det ikke var noe galt. Jeg fikk snakke med verkstedet, og var en smule agitert, jeg sitter altså med en lader som ikke virker nesten noen steder. De mente likevel at de ikke kunne gjøre noe, for den virket. Etter mye om og men snakket jeg med selger, han fortalte at flere hadde hatt samme problem, endte med at jeg sendte mail. Han var også fortvilet. Påpekte samtidig at Jaguar skulle levere multifunksjonsladet (bestilt før sep 18).
Dette synes jeg er urimelig av forhandler/Jaguar. Jeg mener de her har et produkt som ikke leverer det som MÅ forventes! Dette må de fikse, tenker jeg.
Er det noen andre som har tilsvarende erfaring? Eller gode innspill?

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk


Chimp

Juiceboosteren fungerer knallbra ihvertfall

RayBomb

I følge Jaguar har du krav på en multilader som JuiceBooster, men kun hvis du har bestilt før 18 september 2018.

Personlig mener jeg alle burde få denne laderen om de ønsker det, hvertfall så lenge som info om denne laderen stod på nettsiden, og sist jeg så den på nett-siden hos Jaguar var den 16.04.2019
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA