Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny elbil til maks 150k

Startet av -marius-, tirsdag 30. april 2019, klokken 13:52

« forrige - neste »

-marius-

Som tittelen sier så er jeg på jakt etter ny elbil som bil nr 2.
Har i utgangspunktet satt maks 150000 som pris.

Bilen vil stort sett bli brukt til jobb, barnehage, butikk, kortere utflukter i helgene. I ukedagene vil det være rundt 30km, litt mer i helgene.
Plassbehovet er ikke stort, men må ha plass til 1 barnesete pluss 2 voksne og litt bagasje(helst en liten sportsvogn og en sekk)

Har kikket litt på Leaf og E-Up. Klarer ikke helt å like designet til Leaf'en men kanskje det går seg til etterhvert.
Har funnet ett par biler som kan være interessante
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=142856506  Ser denne mangler holder til smartelefon, er det mulig å ettermontere orginalholder?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=143664286

Er dette greie valg eller er det noen som har andre forslag?
Noe å være obs på når det gjelder E-Up og Leaf?


turfsurf

Sitat fra: -marius- på tirsdag 30. april 2019, klokken 13:52

Er dette greie valg eller er det noen som har andre forslag?
Kikker du på eUP bør det være naturlig å se på i3 og. Rustfritt karosseri, sprekere bil, lengre rekkevidde og bedre BMS.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Burger

Jeg ville prøvekjørt i3 og sett om den oppfyller krava. Gjør den det, så ville jeg ha kjøpt i3 over Leaf. eUp har jeg bare prøvekjørt en gang og kan ikke uttale meg om. Se signatur, jeg har hatt Leaf i snart 4 år og i3 i over ett år.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Trekkoppbil

#3
Sitat fra: -marius- på tirsdag 30. april 2019, klokken 13:52
Er dette greie valg eller er det noen som har andre forslag?
Noe å være obs på når det gjelder E-Up og Leaf?
Leafen ser ut til å være en bedre utstyrt bil med skinn, Bose og aroundview.  Det siste vil jeg anbefale om du skal ut og inn av parkeringsplasser hvor det er små barn.  På mindre biler er det derimot ofte spart på så mangt. Antakelig kan du finne rimeligere Leaf med 24kwt batteri. Du kan spørre om Leafen har 6kw likeretter, siden annonsen mangler bilder av displayet og man ikke ser så mye interressant info.

Jeg synes det viktige er å forstå spillet om batterikapasitet. Det viktige er ikke kapasiteten når batteriet er nytt, men hvordan et utvikler seg i levetida.
e-up hadde 16,8 kWh da batteriet var nytt, hvis jeg tolker annonsen rett.
30kwt-batteriet hadde vel ca 27kwt da det var nytt, hvis jeg har forstådt tidligere tråder rett. Bilen har 11 av 12 kapasitetsbarer, som indikerer at gjenværende kapasitet er ca 78-85%. 30kwt's batteriet skal ha kapasitetsgaranti på 160 000km/8år, hvor du får nytt batteri når du kommer ned på 8 barer. Så innenfor garantien kan du regne med at kapasiteten svinger mellom 100% og ca 66%. Jeg antar at når 30kwt batteriet er ca 2 år gammelt, så har det kapasitet på nivå med ett 2 år gammelt 24 kwt batteri. Forskjellen, bortsett fra at mange 30kwt har tapt seg fort, er at Leaf 24 har 5 års kapasitetsgaranti, og mange av disse batteriene rekker ikke å komme ned på 8 barer før etter 5 år.  Håpet er at framtidige 30kwt-batteriet vil vare lengre, og jeg har lest spekulasjoner om at med sw-oppgraderinger som er kommet, så kan man regne at 30kwt eldres like sakte som 24kwt gjør.
http://www.electricvehiclewiki.com/wiki/battery-capacity-loss/
https://pushevs.com/2018/03/20/nissan-leaf-battery-degradation-data-24-vs-30-kwh-batteries/
Mye av spørsmålet med en Leaf, er når bilen kvalifiserer for nytt batteri. Siden denne bilen er fra et varmere land, kan den ha framskynda tidspunkt for når man får nytt batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA