Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nøkler kodet?

Startet av espenri, tirsdag 30. april 2019, klokken 13:23

« forrige - neste »

espenri

Hei,

her om dagen fikk jeg plutselig ikke start på min iMiev '13 modell. Samboer påpekte at jeg skulle prøve å bytte nøkkel. Etter noen forsøk prøvde jeg å bytte nøkkel, fra den med fjernstyrt sentrallås til den "dumme" nøkkelen. Merkelig nok så fungerte det, og jeg lurer derfor litt på hvorfor det er slik. Jeg synes det høres rart ut at det er kodet nøkkel når det fungerer med den "dumme" nøkkelen?

Det er strøm på nøkkelen, den fungerer fortsatt til å låse bilen med, men den lar meg altså ikke starte bilen. Det kan nevnes at den har vært i bakken noen ganger...
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

pwb

#1
Sikkert en liten dings inni nøkkelen som har blitt ødelagt, den trenger ikke strøm så den dumme nøkkelen har nok en slik liten dings inni seg så bilen starter. Eller rettere sagt, transponderen inni nøkkelen kan være ødelagt, flytt den fra reservenøkkelen til hovednøkkel. Det er derfor en slik nøkkel må inn på verksted for å programmeres.

erik e

Åpne nøkkel med fjernkontroll . Inni skal det være en liten chip.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tolapet

å plutselig har du TO nøkler som ikke virker...... 8)

TB

Chip for startsperre trenger ikke strøm, og er en liten komponent.

Har nøkkel falt fra hverandre kan chip ha falt ut? Husker en historie om en som opplevde det, fant chip i lomma.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

erik e

???  Den er til og åpne for batteri skift.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

espenri

Nøkkel med fjernkontroll har fallt fra hverandre på et tidspunkt ja, falt ut en chip som jeg putta inn igjen og klappa sammen nøkkelen. Antar det er noe galt der, var mest nysgjerrig på at det var kodet nøkkel, og det har jeg vel fått svar på :)

Da er det vel bare å benytte nøkkelforsikring og få en ny antar jeg.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

emagic

Sitat fra: espenri på torsdag 02. mai 2019, klokken 10:27
Nøkkel med fjernkontroll har fallt fra hverandre på et tidspunkt ja, falt ut en chip som jeg putta inn igjen og klappa sammen nøkkelen. Antar det er noe galt der, var mest nysgjerrig på at det var kodet nøkkel, og det har jeg vel fått svar på :)

Da er det vel bare å benytte nøkkelforsikring og få en ny antar jeg.

Det er en bitte liten sort bit, litt større enn et riskorn som er startsperrechippen.  Den ligger i sitt eget lille kammer ved siden av sentrallåsmekanismen.

Mister du denne må du ha et helt nytt nøkkelsett og bilen må kodes om til de nye nøklene på merkeverksted da det er bilen som kodes til nøkkelen og ikke motsatt.

-emagic

TB

Kan legge til, startsperre chipen trenger ikke strøm, og finnes også i nøkkel uten fjernkontroll.
Den må være på riktig plass i nøkkelen for at den skal fungere.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA