Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5

Startet av Thomas Parsli, tirsdag 30. april 2019, klokken 08:18

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Jeg har vært passe fornøyd med AP på 2019.8.4 og 2019.8.5, men for to dager siden opplevde jeg noe drøyt.

Kjørte Drammensveien fra Liertoppen mot Asker på AP, i svingen før Nordvannet hvor det er litt dårlig vegmerking bilen drev over midtlinjen gjennom svingen og prøvde å kjøre videre i venstre felt!

Jeg kjører med hendene på rattet og følger med slike steder så det var udramatisk, men jeg ble ganske overrasket.
Erfaringen min er at AP generelt fungerer veldig bra med midtstripe og at vegmerkingen på stedet burde være nok. Det graverende er egentlig at den prøvde på venstrekjøring...


https://www.google.com/maps/@59.8185524,10.3494112,3a,75y,88.69h,90.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1s2GLQM0l-_w2v8uxqo8Lssw!2e0!7i13312!8i6656

NB: Jeg har endret tittel til "Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5", så kan vi fokusere på det viktige.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Motorwatt

Foreløpig egner den seg best for 4-felts motorvei. Versjon 2019.12.1.1 rapporteres å være noe bedre.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

1000kwh

AP er til for motorveikjøring, så du må jo selv tar risikoen det er å kjøre på svingete småveier uten veimerking. :/

Thomas Parsli

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 30. april 2019, klokken 08:52
AP er til for motorveikjøring, så du må jo selv tar risikoen det er å kjøre på svingete småveier uten veimerking. :/

Det er det Tesla som bestemmer, ikke du...

De vet hva som er motorvei, er ikke AP egnet kan de bare skru den av.
Det er vegmerking på stedet, så du ikke på Street View-lenken?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

#4
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. april 2019, klokken 08:29
Foreløpig egner den seg best for 4-felts motorvei. Versjon 2019.12.1.1 rapporteres å være noe bedre.

Det er ikke min erfaring, etter rundt 1000km på E16, RV40, RV22 og en rekke fylkesveier.

2019.8.4 og 2019.8.5 fungerer godt på landevei og dette er første gang jeg har opplevd noe slikt.
Jeg har riktignok bare kjørt to biler (Model S med 2019.8.4 og Model X med 2019.8.4 og 2019.8.5).
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Wibla

2019.8.x har en del unoter, men det er vel i praksis opplest og vedtatt at dårlig veimerking kan bety trøbbel.

Fikk 2019.12 her om dagen og det er merkbart bedre sporvalg og oppførsel på AP, virker også som at denne er mindre nervøs for andre biler, spesielt mindre fantombremsing på motorvei når den tror at en bil i et annet felt er på vei over i eget kjørefelt.
2018 Tesla Model S 75D

1000kwh

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. april 2019, klokken 09:16
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 30. april 2019, klokken 08:52
AP er til for motorveikjøring, så du må jo selv tar risikoen det er å kjøre på svingete småveier uten veimerking. :/

Det er det Tesla som bestemmer, ikke du...

De vet hva som er motorvei, er ikke AP egnet kan de bare skru den av.
Det er vegmerking på stedet, så du ikke på Street View-lenken?
Du kommer med clickbait overskrift om "livsfarlig" AP.. Du sier jo selv at veimerkingen er dårlig. Hvordan mener du at AP skal fungere her da? Du ser jo på displayet veldig tydelig hvordan bilen oppfatter veimerkingen.

Hold deg til motorvei, ha hendene på rattet så går det så fint .. I håndboka kan du se at det står hvor AP er ment til å brukes.

Thomas Parsli

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 30. april 2019, klokken 10:49
Hvordan mener du at AP skal fungere her da?

Enten praktisere høyrekjøring gjennom hele svingen eller skru av AP.

For meg er det åpenbart at vegmerkingen er god nok til at AP trygt kan kjøre på høyre side.

Jeg tror dette er en bug i Path Prediction kombinert med en tendens til å søke mer til venstre i vegbanen enn de fleste mennesker liker.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ellemelle

#8
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. april 2019, klokken 09:16
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 30. april 2019, klokken 08:52
AP er til for motorveikjøring, så du må jo selv tar risikoen det er å kjøre på svingete småveier uten veimerking. :/
Det er det Tesla som bestemmer, ikke du...

De vet hva som er motorvei, er ikke AP egnet kan de bare skru den av.
Det er vegmerking på stedet, så du ikke på Street View-lenken?
Tesla bruker ikke GPS i autopiloten, så nei, de vet ikke hva som er motorvei.

Hvis du bruker litt mer tid på å lese manualen istedenfor å poste FUD på forumet, så hadde du visst dette.

(fra manualen)

Først generelt:
Autostyring er kun beregnet for bruk av en oppmerksom fører på motorveier der adgangen begrenser seg til påkjøringer og avkjøringer.

Så spesifikt:
Det er spesielt usannsynlig at Autostyring og tilknyttede funksjoner fungerer som tiltenkt i følgende tilfeller:
• Autostyring kan ikke fastslå veimerking nøyaktig. Hvis for eksempel veimerkingene er slitt, har synlige,
tidligere merkinger, er justert på grunn [..]

Thomas Parsli

Sitat fra: Wibla på tirsdag 30. april 2019, klokken 09:53
2019.8.x har en del unoter, men det er vel i praksis opplest og vedtatt at dårlig veimerking kan bety trøbbel.

Definitivt -det er også grunnen til at jeg har vært forsiktig med å bruke den steder jeg vet AP kan bli forvirret (det inkluderer også områder på motorvei).

Det som overrasket meg her var at bilen la seg inn i motgående kjørefelt, uten å senke farten eller varsle fører.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Handyman

#10
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. april 2019, klokken 11:19
Sitat fra: Wibla på tirsdag 30. april 2019, klokken 09:53
2019.8.x har en del unoter, men det er vel i praksis opplest og vedtatt at dårlig veimerking kan bety trøbbel.

Definitivt -det er også grunnen til at jeg har vært forsiktig med å bruke den steder jeg vet AP kan bli forvirret (det inkluderer også områder på motorvei).

Det som overrasket meg her var at bilen la seg inn i motgående kjørefelt, uten å senke farten eller varsle fører.
La du merke til om bilen så ett eller to kjørefelt?
I utgangspunktet tolker antakelig bilen at begge feltene går samme vei, ref at den er beregnet på motorvei. I tillegg er det i USA like vanlig å kjøre i venstre felt som i høyre. De kjører også forbi på høyre side, ulikt fra hva som er tillatt i Norge.
Om bilen bare så ett felt så kan det være forklaringen.
Uansett bør det ikke være overraskende når den ikke takler noe den ikke skal kunne. Ett eksempel er rundkjøringer, det vet den ingenting om og bremser ikke engang ned i forkant enkelte ganger. Virker ikke som at den definerer kjørbart areal en gang.

Edit: konklusjon....det å bruke AP/EAP til noe den ikke skal brukes til kan være livsfarlig! Det er altså bruken som er livsfarlig, og ikke AP/EAP i seg selv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thomas Parsli

Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:17
La du merke til om bilen så ett eller to kjørefelt?
I utgangspunktet tolker antakelig bilen at begge feltene går samme vei, ref at den er beregnet på motorvei. I tillegg er det i USA like vanlig å kjøre i venstre felt som i høyre. De kjører også forbi på høyre side, ulikt fra hva som er tillatt i Norge.
Om bilen bare så ett felt så kan det være forklaringen.

Jeg hadde kjørt på AP hele veien frem til denne svingen, når den dro over midtlinjen ble jeg mer opptatt av å korrigere bilen enn å se på instrumentklusteret ;)
Hvis AP tolket dette som ett kjørefeltet 5-6m bredt synes jeg fortsatt bilen burde legge seg til høyre.


Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:17
Uansett bør det ikke være overraskende når den ikke takler noe den ikke skal kunne. Ett eksempel er rundkjøringer, det vet den ingenting om og bremser ikke engang ned i forkant enkelte ganger. Virker ikke som at den definerer kjørbart areal en gang.

Edit: konklusjon....det å bruke AP/EAP til noe den ikke skal brukes til kan være livsfarlig! Det er altså bruken som er livsfarlig, og ikke AP/EAP i seg selv.

Jeg endrer tittel til "Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5" så kan vi diskutere det viktige :)
(jeg mener fortsatt dette er en alvorlig bug, men respekterer andre mening)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. april 2019, klokken 09:16
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 30. april 2019, klokken 08:52
AP er til for motorveikjøring, så du må jo selv tar risikoen det er å kjøre på svingete småveier uten veimerking. :/

Det er det Tesla som bestemmer, ikke du...

Eh, ja, og det er jo det Tesla sier. At AP er ment for motorveikjøring.

Når det er sagt, det er massevis av mennesker som tester AP på verre veier enn i dette eksempelet. Men hvis de har et godt tak i rattet og er 100% oppmerksomme, så genererer slik kjøring antageligvis nyttig info for Tesla.

Derfor vil jeg ikke kalle folk for tullinger selv om de tester AP litt utenfor "boksen". Forutsatt at de gjør det på en ansvarlig måte.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Thomas Parsli

Sitat fra: RuneW på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:37
Eh, ja, og det er jo det Tesla sier. At AP er ment for motorveikjøring.

Premisset ditt er at Tesla ikke vet hva som er motorvei.
Jeg har fulgt CV og Neurale Nettverk i over ti år -for meg virker det innlysende at Tesla enten kan utlede hva som er motorvei eller kan velge å eksplisitt merke veier som motorvei.

Sitat fra: RuneW på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:37
Derfor vil jeg ikke kalle folk for tullinger selv om de tester AP litt utenfor "boksen". Forutsatt at de gjør det på en ansvarlig måte.

Takk for at du kaller meg tulling, uten å kalle meg tulling  :o
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Handyman

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:36
Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:17
La du merke til om bilen så ett eller to kjørefelt?
I utgangspunktet tolker antakelig bilen at begge feltene går samme vei, ref at den er beregnet på motorvei. I tillegg er det i USA like vanlig å kjøre i venstre felt som i høyre. De kjører også forbi på høyre side, ulikt fra hva som er tillatt i Norge.
Om bilen bare så ett felt så kan det være forklaringen.

Jeg hadde kjørt på AP hele veien frem til denne svingen, når den dro over midtlinjen ble jeg mer opptatt av å korrigere bilen enn å se på instrumentklusteret ;)
Hvis AP tolket dette som ett kjørefeltet 5-6m bredt synes jeg fortsatt bilen burde legge seg til høyre.
Enig!, men har testet EAP en del på veier uten midtstripe og da har den lagt seg til høyre. Det var derfor jeg lurte på om du la merke til om den oppfattet et eller to felt.
Oppfatter den derimot 2 felt (som pr def går samme vei på en motorvei) så er det ikke så rart, men likefullt uheldig (og farlig) om man bruker funksjonen feil.
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:36
Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:17
Uansett bør det ikke være overraskende når den ikke takler noe den ikke skal kunne. Ett eksempel er rundkjøringer, det vet den ingenting om og bremser ikke engang ned i forkant enkelte ganger. Virker ikke som at den definerer kjørbart areal en gang.

Edit: konklusjon....det å bruke AP/EAP til noe den ikke skal brukes til kan være livsfarlig! Det er altså bruken som er livsfarlig, og ikke AP/EAP i seg selv.
Jeg endrer tittel til "Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5" så kan vi diskutere det viktige :)
(jeg mener fortsatt dette er en alvorlig bug, men respekterer andre mening)
Vil heller kalle det manglende egenskap/funksjon enn en bug, så lenge den ikke er designet til å skulle klare det. Det at den ikke takler rundkjøringer er ikke en bug, men en funksjon bilen ikke har. Akkurat som hengerfeste eller lasteplan.
Men det er definitivt viktig at sjåfører er klar over dette...det er vel også derfor det er så tydelig beskrevet i begrensingene til AP/EAP?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA