Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uheldig oppførsel AP/EAP med 2019.8.5

Startet av Thomas Parsli, tirsdag 30. april 2019, klokken 08:18

« forrige - neste »

1000kwh

Synes det er helt fantastisk at Tesla ikke setter noen begrenseninger på HVOR man kan bruke AP.

Liker for øvrig at du har endret tittelen, da er det enklere å diskutere hvordan AP bør være når vi etterhvert beveger oss i selvkjøringsfarvann.

AP lar seg jo også aktivere på veier uten midtstripe og da oppfatter bilene hele vegbredden som ett felt. Hvordan dette skal fungere i praksis blir spennende. Hva når man ikke engang har plass til to biler i bredden? Føler vi er mer enn 2 år unna Teslaer uten ratt i Norge :P

sjokomelk

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 30. april 2019, klokken 11:03
Tesla bruker ikke GPS i autopiloten, så nei, de vet ikke hva som er motorvei.
De bruker kartdata og GPS for å vite hva slags vei du kjører på. Dette er "ADAS tiles" som inneholder hva slags type vei du er på - vanlig 2-felt, 2-felt med midtdeler, 4-felts motorvei, osv osv.
Det er nettopp dette som gjør at du kan sette hastigheten på cruise under Autosteer til mer enn du har sagt er maks over grensa når du er på stor motorvei.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ellemelle

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:46
Sitat fra: RuneW på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:37
Eh, ja, og det er jo det Tesla sier. At AP er ment for motorveikjøring.
Premisset ditt er at Tesla ikke vet hva som er motorvei.
Jeg har fulgt CV og Neurale Nettverk i over ti år -for meg virker det innlysende at Tesla enten kan utlede hva som er motorvei eller kan velge å eksplisitt merke veier som motorvei.
Akkurat. De vet ikke om du kjører på motorvei eller ikke, men baserer alt på hva bilen ser her og nå. For alt de vet, så kan du være på en vanlig vei som er på vei til å bli motorvei (går fra to til fire felt), eller en tofeltsvei som nå går over til å bli en landevei med begrenset veibredde.
De bruker som sagt ikke GPS for å resonnere seg frem til hva du kjører på, de er utelukkende basert på det neurale nettverket.

Hadde du sendt bilen din til månen, ville autopiloten fungert på samme måte der.

Ellemelle

#18
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 30. april 2019, klokken 13:53
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 30. april 2019, klokken 11:03
Tesla bruker ikke GPS i autopiloten, så nei, de vet ikke hva som er motorvei.
De bruker kartdata og GPS for å vite hva slags vei du kjører på. Dette er "ADAS tiles" som inneholder hva slags type vei du er på - vanlig 2-felt, 2-felt med midtdeler, 4-felts motorvei, osv osv.
Det er nettopp dette som gjør at du kan sette hastigheten på cruise under Autosteer til mer enn du har sagt er maks over grensa når du er på stor motorvei.
Det er vel i best case ACC dette brukes til, og ikke auto steering? Musk har ihvertfall uttalt at de ikke benytter seg av GPS. Det er upålitelig, og dermed ubrukelig.

Edit:
Link til Musks uttalelse:

https://youtu.be/-b041NXGPZ8?t=5569

RuneW

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:46
Sitat fra: RuneW på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:37
Eh, ja, og det er jo det Tesla sier. At AP er ment for motorveikjøring.

Premisset ditt er at Tesla ikke vet hva som er motorvei.
Jeg har fulgt CV og Neurale Nettverk i over ti år -for meg virker det innlysende at Tesla enten kan utlede hva som er motorvei eller kan velge å eksplisitt merke veier som motorvei.

Sitat fra: RuneW på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:37
Derfor vil jeg ikke kalle folk for tullinger selv om de tester AP litt utenfor "boksen". Forutsatt at de gjør det på en ansvarlig måte.

Takk for at du kaller meg tulling, uten å kalle meg tulling  :o

Beklager. Da har du misforstått. Jeg prøvde å ta deg litt i forsvar  :)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 30. april 2019, klokken 13:14
Synes det er helt fantastisk at Tesla ikke setter noen begrenseninger på HVOR man kan bruke AP.
Denne begrensingen har de satt i manualen, og i advarslene/begrensningene vi må samtykke på før du tar i bruk AP/EAP. At vi velger å bryte dette, er vårt eget ansvar, og Tesla bør ikke lastes for at vi utforsker AP utover hva den foreløpig er ment for.
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 30. april 2019, klokken 13:14
AP lar seg jo også aktivere på veier uten midtstripe og da oppfatter bilene hele vegbredden som ett felt. Hvordan dette skal fungere i praksis blir spennende. Hva når man ikke engang har plass til to biler i bredden?
Kjørte mye på slike veier med 8.4 i påska, og den klarte det overraskende bra. Lå pent til høyre langs stiplet kantlinje. Det rare var at den lå helt på den gule midtstripa når veien hadde det. Merkelig...men altså på veier AP ikke er ment for.
Har ikke fått testet 8.5 på veier uten midtstripe, men den plasserer seg mer midt i feltet på flerfeltsveier.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 30. april 2019, klokken 13:59
Det er vel i best case ACC dette brukes til, og ikke auto steering? Musk har ihvertfall uttalt at de ikke benytter seg av GPS. Det er upålitelig, og dermed ubrukelig.
De benytter seg ikke av "HD maps", men Autopilot-systemet bruker ADAS tiles til fartsgrenser, veitype, info om kurvatur og litt andre ting. Hvordan skal den ellers vite hva fartsgrensa er når den ikke kan lese skilt? ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

#22
@Handymann: Som vi har diskutert i en annen tråd, så tror jeg det er (av en eller annen grunn) en forskjell på evnen til TM3 og S/X når det gjelder å kunne holde seg til høyre i en vei uten midtlinje. Konsensus fra S/X eiere er iallfall at det klarer den ikke.

Men jeg har fått det til hvis det har vært en godt synlig asfaltskjøt mellom veibanene.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. april 2019, klokken 22:36
Men jeg har fått det til hvis det har vært en godt synlig asfaltskjøt mellom veibanene.

Det er min erfaring også.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. april 2019, klokken 22:36
@Handymann: Som vi har diskutert i en annen tråd, så tror jeg det er (av en eller annen grunn) en forskjell på evnen til TM3 og S/X når det gjelder å kunne holde seg til høyre i en vei uten midtlinje. Konsensus fra S/X eiere er iallfall at det klarer den ikke.

Men jeg har fått det til hvis det har vært en godt synlig asfaltskjøt mellom veibanene.
Ja det kan godt stemme.
Har dog opplevd litt merkelig oppførsel nå de siste dagene på motorveistrekningen jeg kjører hver dag til og fra jobb. Høyre kjørefelt asfalteres, og det blir helt svart samtidig som feltet til venstre er rimelig lyst, og det er bare sånn "sprayboksmerking" mellom feltene. Det er altså et meget klart kontrastskille mellom feltene men hverken TM3 eller TMS klarer å definere nabofeltet som kjørefelt, og bilene nekter å skifte felt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thomas Parsli

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. april 2019, klokken 22:36
@Handymann: Som vi har diskutert i en annen tråd, så tror jeg det er (av en eller annen grunn) en forskjell på evnen til TM3 og S/X når det gjelder å kunne holde seg til høyre i en vei uten midtlinje. Konsensus fra S/X eiere er iallfall at det klarer den ikke.

Min erfaring er at AP genrelt søker mer til venstre enn ønsket på Model X og Model S -og på bred vei uten midtskille foretrekker den å praktisere venstrekjøring :(

Selv med ekstremt tydlig vegmerking (hel gul midtlinje) ligger AP urovekkende nærme midtlinjen og det blir unødvendige nedbremsinger når motgående trafikk også kommer mot midtlinjen.
Her er det et enormt forbedringspotensiale...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ellemelle

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 30. april 2019, klokken 20:28
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 30. april 2019, klokken 13:59
Det er vel i best case ACC dette brukes til, og ikke auto steering? Musk har ihvertfall uttalt at de ikke benytter seg av GPS. Det er upålitelig, og dermed ubrukelig.
De benytter seg ikke av "HD maps", men Autopilot-systemet bruker ADAS tiles til fartsgrenser, veitype, info om kurvatur og litt andre ting. Hvordan skal den ellers vite hva fartsgrensa er når den ikke kan lese skilt? ;D
Ja fartsholderen bruker dette, men ikke autostyringen. Det er ikke slik at den sjekker mot kartet for å finne ut om bilen skal legge seg til høyre eller venstre i veibanen. Hvis den leser info om kurvatur, så bruker ihvertfall ikke autostyringen den informasjonen.

geear

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 01. mai 2019, klokken 11:23
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. april 2019, klokken 22:36
@Handymann: Som vi har diskutert i en annen tråd, så tror jeg det er (av en eller annen grunn) en forskjell på evnen til TM3 og S/X når det gjelder å kunne holde seg til høyre i en vei uten midtlinje. Konsensus fra S/X eiere er iallfall at det klarer den ikke.

Min erfaring er at AP genrelt søker mer til venstre enn ønsket på Model X og Model S -og på bred vei uten midtskille foretrekker den å praktisere venstrekjøring :(

Selv med ekstremt tydlig vegmerking (hel gul midtlinje) ligger AP urovekkende nærme midtlinjen og det blir unødvendige nedbremsinger når motgående trafikk også kommer mot midtlinjen.
Her er det et enormt forbedringspotensiale...
Hmm, mener ganske bestemt at min pleier å trekke litt mer over mot høyre enn der jeg ligger når jeg enabler AP.

Men et grunnleggende spørsmål: vil AP alltid fungere likt i alle biler, altså vil neuralnettet være likt, eller kan de ha lært seg forskjellige ting?

Thomas Parsli

Sitat fra: gr på onsdag 01. mai 2019, klokken 15:49

Men et grunnleggende spørsmål: vil AP alltid fungere likt i alle biler, altså vil neuralnettet være likt, eller kan de ha lært seg forskjellige ting?

Jeg tror det er likt innen samme versjon (f.eks 2019.85) og at det ikke pushes andre data til bilene.
Og at Tesla selv predefinerer hva de innhenter av data fra bilene.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Motorwatt

Teori: Det kan være komponentforskjeller. Finner det urimelig at det brukes helt like komponenter i en 5 års gammel bil som i en helt ny. Disse forskjellene kan det korrigeres for i software, men kan allikevel føre til ulikheter i hvordan bilene oppfører seg innen gitte rammer. Tror kanskje Tesla nå har kommet til et punkt hvor det er vanskelig/umulig å utjevne disse komponentforskjellene, og at dette først løses med helt ny hardware (HW3). Men igjen, bare en teori.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA