Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla HW2.5 Neural Net og opplæring

Startet av Fornybarbil, torsdag 25. april 2019, klokken 13:37

« forrige - neste »

Fornybarbil

Min måte å kjøre landevei på er å legge meg i fartsgrense + 0-10% med Autosteer aktivert. Jeg har ei hand "liggende" på rattet for å unngå at autostyring avbrytes og for å kunne gripe inn raskt om noe skjer. Kjører jeg mot "utposninger" i veien så holder jeg rattet fast for å unngå at bilen svinger inn i disse (autostyring avbrytes da), og kjører jeg mot knappe svinger bruker jeg høyre hjulknapp til å rullere maks fart ned til ~75km/t for å unngå at bilen feiler.

Mine spørsmål er:
* Blir situasjonene hvor jeg tvinger autostyring til å avbryte i forbindelse med utposningene i veien sendt til Tesla for trening av NN?
* Blir min manuelle justering av maks hastighet før knappe svinger sendt til Tesla for å benyttes til læring av NN? Er det i såfall bedre å la bilen feile i hver sving?

Jeg tar noen tester i enkelte svinger, og i fra forrige uke til i dag synes jeg det virker som om bilen bremser enda mer før knappe svinger og at den avbryter sjeldnere. Er åpen for at dette bare er confirmation bias.

Noen som vet noe konkret?

sjokomelk

Anbefaler deg å se videoen fra Autonomy Investor Day. Der forklarer Andrej Karpathy alt om hvordan NN fungerer.

Men kort er svaret "Nei". Ingenting sendes aktivt inn til Tesla uten at de har bedt bilene helt spesifikt om å sende inn en bestemt type hendelse. Det kan være at de er på utkikk etter busser stående i busslommer denne uka, og neste uke kan det være de jakter på norske flettefiler uten merking.

Du kan leser mer i denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=45959.0

http://www.youtube.com/watch?v=Ucp0TTmvqOE
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Thomas Parsli

https://www.forbes.com/sites/bradtempleton/2019/04/22/tesla-bets-farm-on-neural-network-based-autonomy-with-impressive-presentation/#3d7defa763ce

"They have also done this for path planning, watching the paths taken by human drivers in various road situations, to learn what typical human actions are when a given situation is seen. If they see a car making an error in planning a path or recognizing things, they prioritize getting better data to train the networks."

:laugh:
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 25. april 2019, klokken 13:49
Men kort er svaret "Nei". Ingenting sendes aktivt inn til Tesla uten at de har bedt bilene helt spesifikt om å sende inn en bestemt type hendelse.

Nå så jeg denne videoen bare en gang, men mener å huske at AP-brudd (der sjåføren tar over) ble registrert automatisk.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

sjokomelk

Sitat fra: RuneW på torsdag 25. april 2019, klokken 14:04
Nå så jeg denne videoen bare en gang, men mener å huske at AP-brudd (der sjåføren tar over) ble registrert automatisk.
Men ikke sendt inn hvis det ikke er pga. noe Tesla vil ha rapporter om.
Du tok kontroll fordi det var noe som ligna på en elg i veikanten mens Tesla har bedt bilene om å sende inn info om hva som skjer når de ser noe som ligner på elg i veikanten. Da blir det registrert. Hvis ikke går det i bøtta.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RuneW

At det går i bøtta har jeg vanskelig for å tro. Data er gull. Om f.eks det er en strekning som stadig vekk førere må ta over (pga merker i asfalt el. som gir false positive) så er det jo ren idioti å ikke logge dette. Så dumme er de ikke.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Larsebass

Enig. Tipper de lagrer alle disengagements av AP. Dette er den beste indikatoren på om AP gjør jobben sin eller ikke. Det er mulig bilen gjør en klassifisering selv før det besluttes om det sendes, men i snitt er ikke dette så mye data å lagre pr bil pr dag.

Under autonomy day fikk jeg mer inntrykk av at det er annet i tillegg som de er interessert i som det gjøres utvalg av. ("Når tror bilen det står et dyr i veikanten?")
Tesla X75D.

Motorwatt

#7
Sitat fra: Larsebass på fredag 26. april 2019, klokken 21:42
("Når tror bilen det står et dyr i veikanten?")
Når tror bilen det står en elg i veikanten....

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

#8
Hvis du har sett på presentasjonen og dette er det du klarte å dra ut av det, så er det bare å gratulere for nivået på saklig innlegg.

Karpathy forklarer kompleksiteten i å merke ulike objekter og gjenstander... samt tolkingen av disse i det virkelige liv.

Men mulig du prøvde å være morsom? Jeg tolket det ikke slik iaff.. ikke godt å vite ;)

EDIT: du endret til «elg» fra «Iguana» da jeg skrev.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

z4rd

SitatBy having the system in cars with people watching them actively, Tesla then can look at the disengagements and try to determine what caused that disengagement. As they improve the system, they will get fewer and fewer disengagements, and once the disengagements are almost non-existent (disengagements due to user error would still remain), the system will theoretically be ready for prime time — once regulators agree.

Kilde: https://cleantechnica.com/2019/04/23/tesla-autonomy-day-what-we-learned/
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

OlaM

Sitat fra: z4rd på lørdag 27. april 2019, klokken 19:54
SitatBy having the system in cars with people watching them actively, Tesla then can look at the disengagements and try to determine what caused that disengagement. As they improve the system, they will get fewer and fewer disengagements, and once the disengagements are almost non-existent (disengagements due to user error would still remain), the system will theoretically be ready for prime time — once regulators agree.

Kilde: https://cleantechnica.com/2019/04/23/tesla-autonomy-day-what-we-learned/

Jeg tolker ikke av dette at alle disengagements sendes inn. Muligens lagres de alle en stund i bilen slik at de kan sendes inn hvis de etterspørres. Jeg tror hvis alt ble sendt inn ville NN kunne utvikle seg uten kontroll på uforutsigbare måter. Det kom jo fram fra presentasjonen at det er mye som gjøres for hånd og de tar en og en trafikal kategori i slengen.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA