Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Zapcharger 66% meir effektiv?

Startet av Erik Ola Ulvestad, mandag 29. april 2019, klokken 23:34

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad

Kan nokon underbygge Zaptec sin påstand om 66% betre utnyttelse med fasebytting?
Typisk promoterar installatørar 63A kursar. Om vi held oss til "1 fas" 32A opplegg 6.6kW så vil alle anlegg tom 6 plassar ikkje ha nytte av faseomkobling.
Med 9 plassar kan ein i verste tilfelle få 3 stk 6,6kw bilar på same fase og det må reduserast. Med faseomkobling kan ei få plass til alle og auke blir 2 + 50% = 3. Bil nr 4 får alltid ein ledig fase. Bil nr 5 får også alltid ledig fas enten direkte eller med omkobling. Bil nr 6 kan då plass ved omkobling. Det er uansett ikkje kapasitet til dei 3 siste (uten reduksjon). Her kan faseomkobling gi 6 istadenfor 4 plassar, igjen 50%.
Dess fleire plassar ein legg opp til dess meir vil statistisk normalfordeling bidra til "naturlig " fasefordeling.

Med 3fas installasjon vil vel ingen 11/22kW bilar ha nytte av fasomkobling? Dei vil evt måtte redusere frå 3 til 1 fas (tja, kanskje tilogmed "2-fas" OpenDelta?), men då er ein jo tilbake til 1-fas utgangspunktet.

Kva har eg missa på?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektrolux

Det Zaptec tilbyr ved en typisk 43 kW kurs og x antall ladestasjoner og x antall 6,6 kW ( 1fase ) biler er at fasefordelingen sørger for at 6 biler får full effekt uavhengig av plassering.

Andre systemer kan ved ekstremt uheldig parkering av nevnte biler regulere ned ladestyrken allerede når bil nr 3 parkerer.

Det betyr at 66% ikke er langt unna sannheten.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. juni 2019, klokken 21:04
Det Zaptec tilbyr ved en typisk 43 kW kurs og x antall ladestasjoner og x antall 6,6 kW ( 1fase ) biler er at fasefordelingen sørger for at 6 biler får full effekt uavhengig av plassering.

Andre systemer kan ved ekstremt uheldig parkering av nevnte biler regulere ned ladestyrken allerede når bil nr 3 parkerer.

Det betyr at 66% ikke er langt unna sannheten.
Ser den, men forutsatt eit anlegg med 9 ladestasjonar.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektrolux

Spørs hva du sammenligner med.

Noen systemer tar ikke hensyn til om bilen lader med 1 eller 3 fase, så på et slikt anlegg med 9 punkter tilkoblet 2 stk 6,6 kW biler og en stk 22 kW bil ville alle lade med full effekt med fra et Zapcharger anlegg, mens ingen får full effekt med et mindreverdig system.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

No var det snakk om 1-fas, 6.6kW. Så Zaptec kan handtere både 1 og 3 fas lading med faseomkobling?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektrolux

Ja, og dermed "okkuperer ikke" 1 fase biler alle 3 fasene
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA