Skrevet av Emne: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT  (Lest 1988 ganger)

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6694
    • Vis profil
Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
« Svar #15 på: onsdag 12. juni 2019, klokken 22:07 »
Når det gjelder 3 fase og IT kan det tenkes at enkelte ladestasjoner med effektmåling sliter med dynamikken.

Men det er en programmenings sak, og easee er heller ikke der enda, oss bekjent.
RuneW har rapportert dette i full funksjon med Easee hos seg. Så det er bekreftet.

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13902
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
« Svar #16 på: torsdag 13. juni 2019, klokken 00:03 »
Er ikkje dei fleste bilar med 3 fase lader bygd for 400V stjernekobling av 3 stk 230V trinn med N som felles punkt? 230V IT 3-fas vil vel aldri kunne fylle meir enn en OpenDelta variant. Og dette vil avhenge av leamikk i bilen (Tesla) Veggboksen må i så fall vite noko om bilmodellen dersom dette skal vere "revolusjonerende".

Tesla Model 3 klarer å utnytte 230V 3-fase fullt ut. De tre fasene kobles til N, L1 og L2 i en 3-fase ladestasjon (L3 benyttes ikke) og bilen trekker på N-L1, N-L2 og L1-L2.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Erik Ola Ulvestad

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 226
    • Vis profil
Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
« Svar #17 på: fredag 14. juni 2019, klokken 23:01 »



Tesla Model 3 klarer å utnytte 230V 3-fase fullt ut. De tre fasene kobles til N, L1 og L2 i en 3-fase ladestasjon (L3 benyttes ikke) og bilen trekker på N-L1, N-L2 og L1-L2.
Men det er vel ein egenskap til TM3 og har lite med ladeboksen å gjere, eller?


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13902
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
« Svar #18 på: fredag 14. juni 2019, klokken 23:07 »



Tesla Model 3 klarer å utnytte 230V 3-fase fullt ut. De tre fasene kobles til N, L1 og L2 i en 3-fase ladestasjon (L3 benyttes ikke) og bilen trekker på N-L1, N-L2 og L1-L2.
Men det er vel ein egenskap til TM3 og har lite med ladeboksen å gjere, eller?


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Ladeboksen må støtte det, og TWC gjør det ikke. Ikke foreløpig ihvertfall...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13765
    • Vis profil
Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
« Svar #19 på: lørdag 15. juni 2019, klokken 14:14 »
Her trengs mer info:

TWC lar seg koble til 3 fase IT nettved å legge U til N, V til L1 og W til L2. Da vil f.eks e-Golf lade med 2x16A og sende 28A i retur.

Var og av den oppfatningen at T3 hadde optimalisert dette slik at det blir lik last på alle faser. Altså en innvenlig omkobling av laderene slik at disse blir 3 kant/sterne koblet for lik last.

Sier du at det ikke er automatikk i en slik omkobling når bilen senser spenning på kun L1 og L2?



 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 226
    • Vis profil
Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
« Svar #20 på: lørdag 15. juni 2019, klokken 16:51 »
For 400V TN er det 400V mellom L1 og L2. Ein gitt bil kan kople inn eit ladetrinn her dersom spenning kun er 230V dvs at den er kopla på eit IT nett. (For den del kunne ombordlader vere bygd for 3x400V delta). Dess "dummare" ein ladeboks er dess enklare vert antakelig dette. TWC har unøyaktig laststyring fordi den ikkke ser at det går "dobbel" strøm i 3dje fas i forhold til forventa 1-fas lading, men reint elektrisk er ikkje dette noko hokus pokus. (Verdensnyhet...liksom...) Men at Tesla har tatt seg bryet med IT nett er overraskande positivt.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13902
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
« Svar #21 på: lørdag 15. juni 2019, klokken 19:58 »
Her trengs mer info:

TWC lar seg koble til 3 fase IT nettved å legge U til N, V til L1 og W til L2. Da vil f.eks e-Golf lade med 2x16A og sende 28A i retur.

Var og av den oppfatningen at T3 hadde optimalisert dette slik at det blir lik last på alle faser. Altså en innvenlig omkobling av laderene slik at disse blir 3 kant/sterne koblet for lik last.

Sier du at det ikke er automatikk i en slik omkobling når bilen senser spenning på kun L1 og L2?

Joda, men det fungerer ikke med TWC. TWC har en mer avansert kommunikasjon med bilen (over CAN-bus) når dip-switch 2 står oppe. Da fungerer det ikke, dvs. man får en mye lavere strømstyrke enn man skulle hatt. Setter man dip-switch 2 ned får man den strømstyrken man skulle hatt, men bare i en kort tid før TWC kutter ut og gir feilmelding.

Med f.eks EcoLite fungerer det som det skal.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.