Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Import av e-tron fra Germania

Startet av ToWalkOrDrive, mandag 29. april 2019, klokken 21:49

« forrige - neste »

Premium driver

Dette med garanti, leiebil osv er til en stor grad myte. Faktum er at alle biler som er solgt gjennom forhandler i EØS også kan gjøre garanti gjeldene hos autoriserte forhandlere i hele EØS. Så har man en Audi kjøpt ny i Tyskland som har et problem i garantitiden kan man gå til et hvilket som helt Audi verksted i Norge og få det fikset. Jeg har gjort det selv med en en Audi A5 som jeg kjøpte ny i Tyskland for endel år tilbake. Det var noe kluss med de adaptive Xenon lysene og Møller måtte bytte begge frontlampene uten at det kostet meg noe. Så får Møller verkstedet som utfører jobben dekket kostnadene sine gjennok intern fakturering mot Møller sentralt eller Audi sentralt på en eller annen måte.

Standard for Audi kjøpt ny i Tyskland er 2 år fabrikkgaranti. Standard for Audi kjøpt ny i Norge er 5år fabrikkgaranti begrenset til 100.000km. Men i Tyskland kan man kjøpe garantiforlengelse opp til 5år og 150.000km. Det som er ganske vanlig på de "tyske" e-tron som selges på finn er at de har 5år og 100.000km altså samme som i Norge. Har sett noen få som bare har 2år garanti. I teorien kan en Audi fra Tyskland ha bedre garantier enn en som er kjøpt ny fra Møller hvis man går for en med 5 år og 150.000km. Får du da en feil på en 4 år gammel bil som er gått 120.000km vil du få det dekket hos Møller i Norge, men ikke med en Audi som er kjøpt ny i Norge.

Leiebil som er del av Audis mobilitetsgaranti er begrenset til 5 dager. Har opplevd det en gang startsperren låste seg på en Audi B7 og bilen måtte taues in til Møller. Der sto den i 10 dager siden de måtte vente på deler fra Tyskland. Jeg fikk leiebil i fem og deretter valget mellom å betale de neste dagene selv selv eller levere leiebilen tilbake. Det spiller ingen rolle om bilen er kjøpt ny i Norge eller Tyskland og om man har brukt norsk eller tysk verksted, men bare om serviceplanen er fulgt og om man har brukt offisielle Audi verksted i EØS.

Det lønner seg å kjøpe Audi ny i tyskland. Jeg satte meg på venteliste for e-tron i Norge april 2017 og i Tyskland i september 2018 (det var da ventelistene åpnet i de respektive landene). Når bestilling åpnet fikk jeg 0% rabatt på på bestilling av ny e-tron i Norge. Ved bestilling i tyskland fikk jeg 11.5% rabatt på de tyske prisene. Så den e-tron jeg bestillte i Tyskland hadde en tysk listepris på EUR 113,500 inkl. tysk moms. Etter rabatt er prisen EUR 100,500 og etter fratrekk av tysk moms må jeg betale EUR 84,400 eller i underkant av NOK 820,000 ved kurs 9,7. Det er en bil som ville kostet over NOK 950,000 hos Møller (med vinterdekk 980,000). Den har selvfølgelig garantiforlengelse til 5 år og 100,000km og alt av utstyr med unntak av massasjeseter (gikk for S-Sportsseter). Den blir levert i Juni, 3-4 uker senere enn om jeg hadde bestilt i Norge.

Siden jeg hadde tidlig reservasjon i Norge bestillte jeg opp en bil i Norge også som jeg har solgt videre på Finn. Jeg kjøpte med norske 20" vinterdekk og solgte den videre på finn uten vinterdekk for omtrent samme pris som jeg betaler Møller med vinterdekk.

Øyvind.h

Tips gjerne om forhandlere og fremgangsmåte! 11,5% topper de 10 som virket som maks i Sverige.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Premium driver

11,5% var bra og jeg hadde kjøpt ny Audi der tidligere. Men 10% er det flere som har fått i Tyskland. Jeg tipper de fleste "tyske" e-tron som ligger til salg på Finn er kjøpt inn med 10-12% rabatt i forhold til tysk listepris.

En liten utfordring er at noen tyske forhandlere krever at bilen registeres på forhandleren med tyske slikter først, før de setter på eksportskilt (selv om bilen er bygget etter kundens spekk). Argumentet er at de ikke har lov å selge direkte til utlandet. Men det stemmer ikke og er strengt tatt i brudd med EØS avtalen. Når jeg kjøpte ny A5 i Tyskland fikk jeg den registrert rett på eksportskilt og kjørte den til Norge.

Øyvind.h

Ok. Pratet med en importør nå som sier de kan ordne det. De tar riktignok 25.000,- for oppdraget samt noen tusenlapper i transport.
Sjekket kjapt to lignende konfig i Tyskland og Norge. Endte på 850" Norge og 720 i Tyskland (inkl. rabatt). Går det 35 til noen som ordner alt inkludert transport sparer jeg 95.000,- ca.

Men poenget her er vel å finne en forhandler som er med på opplegget. Får man på plass et bra opplegg med en forhandler er det jo ganske så risikofritt og enkelt. Og forhandleren kan selge flere biler gjennom samme opplegg. Kanskje også mulig å hente bilen hos forhandler og kjøre den hjem selv på eksportskilter?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Skal vi slå oss sammen og handle flere sammen? Frister jo med 100 i besparelser:)

Kun varmeapparatet som er forskjell?

elektro

Er bilen helt lik, hva med varmeapparatet?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Sitat fra: elektro på fredag 03. mai 2019, klokken 07:04
Er bilen helt lik, hva med varmeapparatet?
Lese i tråden !
Det står gjentatte ganger at det er 5 kW på tyske og 5+5 kW på Norske.

Premium driver

Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. mai 2019, klokken 09:28
Sitat fra: elektro på fredag 03. mai 2019, klokken 07:04
Er bilen helt lik, hva med varmeapparatet?
Lese i tråden !
Det står gjentatte ganger at det er 5 kW på tyske og 5+5 kW på Norske.
Det er riktig. Det får enhver vurdere selv hvor viktig dette med varmeapparatet er. Det har alltid vært slik at biler for det tyske markedet er godkjent for opptil -25c mens land definert som "kalde" møter krav opptil -40c. Det gjelder Norge, Sverige, Finland, Canada, Sveits, Østerrike bl. a.

E-tron for det tyske markedet er gode nok for å takle kalde vinternetter i alpene på -20. Mange Audi ansatte bor mellom Ingolstadt og München, og alpene er typisk helgemål. Jeg bor i Oslo og tenker det holder for meg, bor man innerst på Finnmarksvidda blir vurderingen muligens en annen. Jeg bytter 5 kW varme mot nattsynsassistent, Valcona skinn på seter og interiørdeler, S-Sportseter, Soltak, store felger osv. Hvis du tar den tyske prislisten (der ekstrautstyr uansett er mye lavere priset enn i Norge) og trekker fra først 19% moms og så 11,5% rabatt på toppen så er det ganske mye og litt til du får for besparelsen ved å ikke kjøpe bil i Norge med to varmeapparat. Hvis du setter deg i en bil som har stått i -25 noen dager og kjører rett til en hurtiglader for å lade tomt batteri med 150kw, så sparer du kanskje noen få minutter ladetid med den norske bilen. Hvor ofte gjør jeg det? ble en enkel vurdering.

cyber

Sitat fra: Premium driver på fredag 03. mai 2019, klokken 10:07
ganske mye og litt til du får for besparelsen ved å ikke kjøpe bil i Norge
I tillegg mister du muligheten for kulans.  :o

daktari

Kjøp et par 12V varmere til sigarettuttaket!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Premium driver

Sitat fra: cyber på fredag 03. mai 2019, klokken 10:42
Sitat fra: Premium driver på fredag 03. mai 2019, klokken 10:07
ganske mye og litt til du får for besparelsen ved å ikke kjøpe bil i Norge
I tillegg mister du muligheten for kulans.  :o

Kulans har kun en verdi når du har bilen lenger enn 5 år. Frem til da er det full fabrikkgaranti på alle deler. Du kan forøvrig alltid søke om kulans. Det du sikter til er at sannsynligheten for å få innvilget kulans er høyrere når bilen er kjøpt ny i Norge. Det har en veldig teoretisk verdi, jeg har aldri har vært i en situasjon der det har vært relevant, men all erfaring tilsier at er du utenfor garantitiden på fem år så er ikke Møller særlig gavmilde selv om bilen er kjøpt ny i Norge. Igjen, det blir en vurderingssak hvilken verdi du tillegger det man taper på dette. For min del svært liten verdi som ikke står i forhold til besparelsen.

elektro

Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. mai 2019, klokken 09:28
Sitat fra: elektro på fredag 03. mai 2019, klokken 07:04
Er bilen helt lik, hva med varmeapparatet?
Lese i tråden !
Det står gjentatte ganger at det er 5 kW på tyske og 5+5 kW på Norske.

Beklager på det sterkeste, det jeg mer presist lurer på er om dette stemmer- eller om det er et rykte satt ut av norske forhandlere for å unngå import. Vi har vel sett det på andre elbiler?

Det ville i alle fall være en klar ulempe, spør du meg, og potensielt også kunne påvirke annenhåndsverdien. Selv om det for en intetanende uten sammenligningsgrunnlag kanskje i praksis ikke er merkbart- og faktisk også en fordel mht. forbruk.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

#42
Jeg merker at jeg er mye mindre skeptisk til kvaliteten enn det en del andre er.

Når det gjelder varme. Jeg kjører i dag en bil som kun har PTC med total effekt på ca 11kW. Det er en mye større bil, med mye større glassflater og dårligere isolasjon. Og ingen varmepumpe. Det er null problem å holde den varm selv i 20-30 minusgrader.

5kW PTC og varmepumpe i en mindre bil som er bedre isolert og med mindre vinduer kan umulig være noe problem med mindre man bor i Kautokeino. Det høres riktig ut at 5kW og varmepumpe garanterer god og varm kupe ned til -25. Skulle jeg kjørt mye i 30-40 minusgrader ville helt klart 10kW PTC vært nødvendig for å holde både kupe og batteri varmt ettersom varmepumpen mister effekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Premium driver

Sitat fra: elektro på fredag 03. mai 2019, klokken 11:25
Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. mai 2019, klokken 09:28
Sitat fra: elektro på fredag 03. mai 2019, klokken 07:04
Er bilen helt lik, hva med varmeapparatet?
Lese i tråden !
Det står gjentatte ganger at det er 5 kW på tyske og 5+5 kW på Norske.

Beklager på det sterkeste, det jeg mer presist lurer på er om dette stemmer- eller om det er et rykte satt ut av norske forhandlere for å unngå import. Vi har vel sett det på andre elbiler?

Det ville i alle fall være en klar ulempe, spør du meg, og potensielt også kunne påvirke annenhåndsverdien. Selv om det for en intetanende uten sammenligningsgrunnlag kanskje i praksis ikke er merkbart- og faktisk også en fordel mht. forbruk.

Det stemmer at bilene for Norge har større varmeapparat. Hva gjelder annenhåndsverdien av av to like biler med og uten ekstra varmeapparat så kan det stemme at den ene oppnår høyere pris enn den andre.

Men i utgangspunktet vil en bil kjøpt i Tyskland ha mye mindre %vis verditap enn en kjøpt ny i Norge. Kommer an på hvordan du regner: Tar du utgangspunikt i en bil som i Norge koster 830.000 (typisk en Fast track), så vil du kunne kjøpe samme spekk i Tyskland (uten ekstra varmeapparat) for ca. 730.000. Når du selger den tyske bilen igjen i Norge så vil du ikke få 100.000 mindre for den bare pga litt mindre varmeapparat. En annen måte å regne på er at budsjettet ditt er 830.000. For det får du mye mer utstyr med i prisen i Tyskland (skinn, soltak, store felger, nattsyn, el seter osv) som igjen vil sørge for at du oppnår en høyere pris i bruktmarkedet når den skal selges som langt overgår prisreduksjonen ved å ikke ha det ekstra varmeapparatet.

Bjoris

Mange kjenner til dette med import tydligvis.

Jeg har mailet med noen av dem på finn.no som importere. Inntrykket er at de melker markedet og at bilene de kjøper inn ikke er 100.000 billigere enn dem du får i Norge.

Ergo, skal en importere så må en få til vesentlig bedre deal enn dette.

Hvis en egen importerer og henter selv da må en betale mva og søke å få den tilbake, er det så? Er dette en komplisert prosess og er det knyttet særlig risiko til dette? Tyske myndigheter er vel ryddige?

Evt navn på seriøse bedrifter som importere for 20-30.000 er jo velkomment og det er vel ikke noe problem å oppgi disse, dette er vel ikke noe e-tjenester;)??


Merker det frister å kjøpe en ribbet utgave i Tyskland siden dette er mye mer enn vi skulle bruke på bil i utg.pkt, men så er det jo litt pes:) Men litt gøy også:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA